2 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

2 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

MEM F Malkiarada belediye imar plânı muvaffakiyetle tatbik ediliyor Birçok yeni yollar, binalar yıpılıy;ıı-. Kazada ve köylerde 4 mektebin inşasına başlandı Malkaranın gü zel parkı Malkara (Hususi) — Belediye imar| beş kuruşa satılmaktadır. 150 biber ve 6 plânı muvaffakiyetle ilerlemektedir. Ka-| kilo domates beşer kuruştan, koyun eti saba dışında kurulan hayvan pazarıma | 35, dana eti 15 ve manda veya malak et- muntazam bir cadde açılmış ve bu cad-| leri on kuruşa alınmaktadır. On kilo kar- deye aid köprü inşası bitmiştir. Harab | puz beş kuruştan muamele görmektedir. yollar tamir edilmekte, her sahada ka » Yeni mektebler yapılıyor sabanın şirinleşmesi büyük bir faaliyet| Burada maarif teşkilâtına büyük bir e- göstermektedir. Bir çok yeni bina inşası | hemmiyet verilmektedir. Bu arada He- muntazaman devam etmektedir. Elek-| reke ve İribey köyünde mekteb binaları trik tesisatı da ikmal edilmiştir. Bir he- yetçe yapılacak tedkikten sonra kasaba- muiz ışığa kavuşmuş olacaktır. Malkarada hayat geçimi ucuzlamıştır. Birinci nevi ekmek on, gaz 16, 25 patlıcan Hereke üzüm bayramı hazırlıkları İzmit, (Hususi) — Vilâyetin, Here- kede bir üzüm bayramı evvelce yazmıştım. Her tarafta alâıka ile karşılanan bu güzel hareketin canlı ve verimli olması için, bizzat valimiz Hâmid Oskay meşgul olmaktadır. Nefis ve leziz üzümleri dillere destan olan körfez sahilleri 4 eylül günü ha- kikt bir bayram yapacaktır. Ankara ve İ.':lanhuîdan. vilâyetin muhtelif köşelerinden yüzlerce zat, ü- züm bayramına iştirak edeceklerdir. Bu arada İstanbul gazetecileri de üzüm bayramına davet edilmiştir. Üzüm bayramına halkın da iştiraki- nin temini için İzmitten ve Haydarpa- şadan tenezzüh trenleri, deniz vasıta- darı temin edilmiştir. Haydarpaşadan sabah saat 8 de kalkan irene hususl vagonlar bağlanacaktır. lerindeki mekteblere levazımat hazır - lanmaktadır. Diğer mekteblor de tamir görmektedir. Kaza merkezinde de yeni- den iki ilk mekteb binası yapılmaktadır. Samsunda talebe sayısı bu yıl çok arttı Samsun (Hususi) — Bu yıl orta ted- risat kayıd muamelesi, her yılkinden daha fazladır. İlk iki gün yalnız orta o- kula vaki olan müracaat adedi yüz elli- yi aşmşıtır. Liseye ve orta ticaret mek- tebine tehacüm çoktur. Vilâyet kültür direktörlüğü, bütün müracaatlara müs- bet bir şekilde karşılamıya çalışmakta- dır. Açıkta hiçbir talebenin kalmama- sı temin edilecektir. Giresunda yeni sinema binası yapıldı Giresun (Hususi) — Maruf tüccardan Faizzade Mehmedin ötedenberi bizzat iş- detmekte olduğu ve sahibi bulunduğu si - nema binası, büyük ve iki üç katlı lJocalı geniş bir salona malik olmakla beraber bugünkü ihtiyacı karşılıyamamakta idi. | Denizliden yazılıyor: Cumhuriyet Halk | Partimize yeniden yazılan 48 yurddaşın dün Halkevimizde tanışma ve takdim tö- Bunu nazarı dikkate alan Faizzade, gü - zel Giresunun mükemmel ve asri bir sa- lona olan ihtiyacını düşünmüş ve binayı baştan başa tadil ederek - genişletmiş, | "*Pi yapılmıştır. yepyeni bir hale koymuştur. Binanın a-| Vali ve Parti başkanı vekili Hilmi Tür- çılışı, gelecek ayın birinde yapılacaktır. | keri ilyön ve ilçeyönkurulu azaları bu ** Nevyork doktorların- dan biri — Hasan Bey şu Ameri- kalı doktorların yapmıya - cakları yok... | Divriğin ilk yapılmakta, Deliyenice ve Ahiören köy-| rnek demiri İhraç edildi Samsun — (Husust) — Samsuna gönderilen demir cevherinin buradan vapura yükletilmei büyük bir alâka ile karşılanmıştır. İlk örnek de- mir cevherinin Samsun limanından :h- rac edilmesi, Samsun ve havalisinde mes'ud bir hâdise olarak telâkki edil- mektedir. Samsun belediye meclisi fevkalâde toplantıya çağırıldı Samsun (Husust) — Görülen lüzum üzerine belediye meclisi 3/9/908 tari - hinde vilâyetçe fevkalâde bir toplantıya davet edilmiştir. Buna sebeb benzin, iz - tihlâk resmine ve tanzifat vergisine be- lediyece konulan zamların yeniden ted - kik edilmesine lüzum görülmüş olması - dır, Bu cihetler yeniden tedkik edildik - ten sonra gereken kararlar verilecektir. Marmara Ereğlisinde plâj çok rağbet görüyor Çorlu (Husust) — Marmara Ereğlisi 500 kadar evi ve denize bakan şirin çehresile bir kasabaya benzer, İstik - balde Trakyanın mühim bir iskelesi olması muhtemel olan limanı şimdi sı- ğinacak her türlü deniz vesaitini mu- hafaza edecek bir durumdadır. Burada bir dalyan ve hükümet ta- rafından yerleştirilmiş 40 kadar ken- dilerine her türlü balıkcı malzemesi verilmiş göçmen vardır. Bu suretle her zaman taze balık bulmak müm - kündür. Pazar günleri muntazam sey- rüsefer yapan otobüsler Çorlu halkını buraya taşımaktan, bakımsız da olsa, sıcaklar yüzünden plâj Trakyanın her yerinden akın görmektedir. Antalya - Alanya yolunda vapurda bir adam öldü Antalya (Hususi) — Alanyanın Bı- çakcı köyünden Ali Kâhya oğulların- dan Ali oğlu Mustafa tedavi için An- talyaya gelmek üzere Anafarta vapu- runa binmiş, fakat yolda ölmüştür. Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: » İnsanların yedikleri yemeğe göre karakterle - rini anlamak imkânını bul- 4 Müş... Cenazesi Antalyaya çıkarılmıştır. Denizlide C. H. P. ne yeniden 46 yurddaş yazıldı törende hazır bulunmuşlar, Halkevi mı- zıkası tarafından İstiklâl marşı çalındık- tan sonra vali vekili Parti başkanı yazı- lan yurddaşlara Patti tüzügünün emret- tiği şekilde kısa bir hitabede bulunarak | ramı, burada coşkun başarılar temenni etmiştir. Resimde C, H. P. yeni azaları görülmektedir, Hasan Bey — Desene Ankara caddesindeki pi - , yazcılara bakıp bütün”e diplerimizin karakterleri - ni anlamak kabil olacak, Divrikten Turgutlunun güzel belediye bahçesi Turgutlu hergün biraz daha güzelleşiyor Kasaba bağlar, zeytin bahçeleri ve tütün tarlalarile doludur. Her yıl 120 - 130 ton tütün, 350 bin kilo zeytin istihsal ediliyor Turgutludan Manisa muhabirimiz ya - zıyor: Eski adı Kasaba ve yeni adı Tur - gutlu olan bu kaza Manisanın mamur ve zengin kazalarından biridir. Baştan başa bağ ve tarlalarla süslenen ve hemen kışa kadar devam eden yeşil - liklerin gösterdiği güzellikler karşısında Turgutlu vilâyoetimiz kazaları arasında müstesna bir mevki alır. Kurtuluş savaşında baştan başa yanan Turgutlu kazasının yeni bir plân dahilin- de imarına başlanmış ve modern bir şe- kil almıştır. Geniş caddelerki, yeni yapı- lan güzel binalar: ve caddelere dikilen binlerce ağaç kasabayı bir inci gibi süs- lemektedir. Ziral durum 40745 nüfuslu olan kasaba halkı, umu- miyetle çiftçi ve bağcıdır. Burada zeytin ve arıcılık ta ehemmiyetli iki iştir. Kaza- da iki bine yakın kovan bulunmaktadır, Geçen 8937 yılından — itibaren ekimine başlanan Akala pamuğu çok iyi verim te- min etmiştir. Geçen yıl fayda gören çift- çi bu yıl istihsalâtını bir kat daha arttır- PS LA B0 Dleğeklü GU RSMdaie n | Ce Si Vah B EAabiii Te 0ŞlR'EN £ Kültür işleri fayet ötmemekte, umümiyetle yerinde Kasabada kültüre karşı büyük bir alâ-| sarfolunmaktadır. Bir iki yıl evvel elde ka mevcuddur. Bu yıl Turgutluda orta|edilen kuru üzüm mikdarı 7380 tondur. mekteb binasının inşasına başlanmış ve|Kaza topraklarında fevkalâde tütünler bu inşaat oldukça ilerlemiştir. Vali dok- yetişir; renkleri sarı ve kara olup ko - tor Lütfi Kırdar kültür işlerine çok önem | kuludur. Bu iki cins tütün en ziyade A- vermektedir, Merika kumpanyaları tarafından alın - Belediye işleri maktadır. Tütünün senevi hasılatı 120- Turgutluda belediyeye aid sekiz yataklı | 190 tona baliğ olmaktadır. bir revir vardır. İçme suyu iyi bir teş - Zeytin işlerile de meşgul olan halk 30 kilâta bağlıdır. bin kadar tahmin olunan ağaçlardan 350 Çok rağbet bulmuş olan bir ılıcası, kü- | bin kilo zeytin almakta ve senevi 35-40 kürt, arsinik ve demir madenleri de var-| bin kilo kadar da yağ çıkarmaktadır. dır. Çok sihhi olan ılıcasına haziran, tem- muz ve ağustos aylarında binlerce halk Sanayi işleri gelir, eskiden etrafı bataklık olan —bu Kazanın san'at işleri çok ileri bulun- yerden sıtmaya tutulmadan dönmek im- | Föktadır. Merkezde mazot ile mütehar - kânsızdı. Fakat kurutulan bataklıklar sa- rik 9 değirmen ve fabrika bulunmakta - yesinde bu yıl ilicaya gelenler çok mema- | (1f Ayrıca kaza merkezinde tam teşki. nun kalmışlardır, 3 pamuk fabrikası, bir elektrik, su- sam ve zeytinyağı fabı sı vardır. Mo - dern bir un fabrikası ve daha bi Kazanın ekonomik durumu çok iyi bir fabrikalar mevcud olup )ıqîîı :ılkı“hîîık- haldedir. Başlıca yetiştirdiği mahsul $e -| yettedir. zmitte zafer bayramı coşkun F he tezahuratlg kutlulaıışdı li Turgutluda Atatürk amıtı kirdeksiz üzümü ile diğer çokirdekli ü- İzmit (Husust) — Zafer ve tayyare bay #a ve heyecanlı tezahü- rat ile kutlulanmış - tır. Şehir baştan ba- şa süslenmiş, cadde- lerde zafer takları kurulmuş ve Halke « vimizin aldığı tedbir- ler sayesinde mera- sim hoparlörlerle halka bildirilmiştir. Merasimde kahra - man askerlerimiz, u- zun uzun alkışlanmışlardır. Gece deniz komutanlığı salonlarında vaffak olan gençlerimiz alkışlanmışlar mükellef — ve| dır. muhteşem bir balo verili iş, baloda vali, amiral ve kornutanlar, güzide aileler bu- lunmuş, sabaha kadar neş'eli bir gece ge- çirilmiştir. Bu arada Halkevimizin mü- zik kolu da bir konser vermiş ve çok mu- Vilâyetin kaza ve köylerinde de zafer bayramı parlak olmuştur. Resim Halkevi tarafından verilen konserin muvaffak - lemanlarını göstermektedir,