16 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

16 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

Aziz Hüdayi AKDEMİR Casus Eğer Yurdu İçin Çalışıyorsa O Bir Va Yapıyor Demektir. Hain Bunun Tamamen Tersidir Ve Onun İçin V Bü_yuk harpte büyük işler gö- ren, ünler alan, ölen ve öldürü- len casus kadınların sayısı bini bulur. Fakat biz daha ziyade yurdumuzdaki — casusluklardan bahsedeceğimiz için bu bahsı b'ıfndzm fazla — uzatmıyacağız. Kimbilir ya düşmanlarımız biz- r':c kadın casus kullanmadığın — dan veyahut biz bunları yakalı- yamadığımızdan, böyle bir suç- tan dolayı bizde ağır ceza gör- müş veya öldürülmüş kadın yok tur. Biz bu hususta, haklı ola - rak, İngilizlerden daha çok öğü- nebiliriz. Yurt hainleri Bu bahsi yazarken insan, ru- hunda bir ürperme duyuyor. Gazetelerde çocuklarını öldüren analar, anasını boğan oğullar, küçük çocuklara yapılmış cana- varlıklar okuduğumuz zaman içimizde nasıl bir acı, nasıl bir öç hırsı duyuyoruz? vatan hainleri, düşününüz, kaç ananın, kaç çocuğun, kaç mil- yon vatandaşm hayat ve emni- yetine saldırıyor.. Diyeceksiniz ki bir vatanda böyle kaç kişi çı- kabilir. Tarihin eski sayfaları- ni geçelim. Büyük harp ve on- 1 Yine Georgiviçi kızı ile beraber şehirli kalığında Almanyanın iç yüzünü Ruslara veriyor | dan sonraki yıllar bize bu yara- | tılıştaki adamların az olmadığı- nı, kadınları yakan Fransız Landruların, çocuklara kötülük yaptıktan sonra onları kesen ve akan kanlar karşısında zevk du- yan Alman gibi canavarların bunlardan çok az olduğunu gös- terdi. Örneklerimize geçmezden ön- ce hainliğin ne olduğunu göre- lim: Hemen bütün kanunlar yurd hainliğini şöyle tarif ediyor: “Hainlik vatanın emniyetine karşı işlenen cinayettir; cezası ölümdür. Kendi yurduna karşı silâh kullanmak, yurda karşı ya- bancı devletleri kışkırm.ıak. duş manların toprağımıza girmesini kolaylaştırmak, bir şehri, bir is- tihkâmı, bir gemiyi düşmana teslim veya ordularının ilerleme sine yardım etmek, devletin gizli müstahkem mevki vermek hainliktir. Süel kanunlar, hainlere ayrı- ca tard cezası da verir, Rütbe ve üniformalarını alırlar.. Devletin iç emniyetine karş: hainlikte de şunları sayarlar: Devlet başkanına karşı saldı- | Tım “Attentat,, devlet emniyeti- ne karşı silâhlr sivil kalabalık- la saldırım, askerleri kanun dışı Halbuki I ir konuşma veya anlaş- || masını başkalarına söylemek, || plânlarını || ebali Daha Ağırdır Sayılı kadın casuslardan Georgiviçi bu fotogratla kızile beraber görülüyör. Köylü kıyaletindedir. Menzil hatlarında bu kılığı ile Ruslar hesabına casusluk yapmaktadır kulfanış, yakıp yıkma, talan ve buna benzer hareketler. Dış ve iç hayinlar nomal za- manlarda Devlet mahkemeleri - ne veyahut, yüksek divanlara, | istiklâl mahkemelerine örfi ida- | re zaman ve yerlerinde ve sefer- | berliklerde süel harp divanları- na verilirler. Netekim istiklâl mahkemeleri kanununda vatan hainliğiyle as- keri ve sair casusluk, suikast ve asker ailelerine taarruz ve teca- vüz suçları bu mahkemelerin bakabilecekleri suçlar arasında- dır. Hainler bahsını yazarken En tellicens servis şeflerinden Ca- pitaine Hill istiharat noktasın- dan şöyle bir tarif yapıyor: “Bağlı olduğu şeflere ve ge- nel olarak kendisine inan ve güven bağlamış olanlara ihanet edenler haindirler. Devletinin başkanına veya hükümetine kar şı doğruluktan ayrılanlara da hain derler. . Casusluğun amacı mümkün olduğu kadar düşmana zarar vermek ve hizmet ettiği tarafı kazandırmak olduğuna göre ca- susların en korkuncu vatan ha- inleridir.“Kaleyi içerden zaptet mek,, sözü bu düşünce ile söy- lenmiş ölsa gerek. K Rusyaya saldıran orduların silâhla mağlüp olmasa bile, bit- mez tükenmez kilometreler de nihayet eriyip döndü; tarihler gösteriyor. Buna karşı Klousevitz'in bir sözü var: “Rusya ancak içinden çürü- | yerek düşebilir,, diyor ki, bu, orada vatan hainleri bularak, halkı biribirine düşürerek, hü- kümete karşı ayaklandırarak..., ki istihbarat Bunun içindir servisleri bozmak istedikleri ül- ke ve ordu için oralarda hainle- ri bulmağa çalışırlar. Pek güç gibi görünen bu iş bazan umul- mıdık_kolıylıklır gösterir. Al- man istihbaratından bir subay rus ordusu kumandanlarından birini nasıl elde ettiklerini an- latırken önceden düşündükleri | Elisabeth Bergner Harik Hayat Kaza ve Otomobil Sigortalarmızı Galatada Ünyon Hanında Kâin UNYON SIGORTASINA yaptırmız. 'Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan UNYON Kumpanyasına bir kete uğramadan sigorta yaptırmayınız. 'Telefon : 4.4888. güçlük ve tehlikeden hiçbir şeye raslamadıklarını, doğrudan doğ ruya kumandana müracaatla pa- ra teklif ettiklerini ve onun da bunu hemen kabul ettiğini ya- zıyor. Hainlik Mmeselsi ulusal terbiye işi, erginlik ve yurd se- verlik işidir. İngilizler ve Belçi- kalılar kendilerinden hiçbir ha- in çıkmadığını, yahut pek az ve ancak kanı bozuklardan çıktı- ğinı söylemekle onurlanıyorlar. Başta Ruslar olmak üzere Avusturyalıtar, Almanlar, Frmn. sızlar ve daha birkaç likleri ile yüzlerinin kızardığını yazmaktadırlar. Şimdi bu suçlara tarihten ör- nekler alalım; fakat hainlik de casusluk kadar eski olduğundan pek uzaklara gitmek bahsimizi çok uzatır. Söz gelişi deniyor ki; Fransa- yı İngilizlerin elinden kurtaran ünlü Jandarkın nihayet İngiliz- lerin eline düşmesi ve diri diri yakılması bir hainlik yüzünden- dir. İngili sürdürdü; di Courchon'u, daha sonra karl yedinci Charles'in dalkavukları- n elde etmişler, daha sonra (Arkası var) Zengin bir program 1-MİKİ TÜCCAR 2-NUHUN GEMİSI Renkli Silly Symphoni 8.BÜYÜK KATERİNA | Douglas Fairbanksir. Tenzilatlı fiyatlar 20 - 25 - 35 Kr. devlet | adamları ise büyük harp hain- | |KENDİ KENDİMİZE ÇATIYORUZ| İzmir Emlâk Bankası Size talihsiz bir evin hikâye- | sini anlatacağım: Bayan Sıdıka ve Melek, İzmirde, İkinci Kor- dondaki müşterek evlerini, beş altı yıl önce, Emlâk ve Eytam Bankasının İzmir şubesine 2000 liraya ipotek ettiriyorlar. Peşin alınan ilk taksit, ko- | misyon, keşif, sigorta, pul, no- ter, tasdik haçları ve öteki mas- raflar içinden çıktıktan sonra ellerine ancak 1700 lira kadar bir şey geçiyor. Buiki bayan, borçlarmnı yıllar şaşmadan, yüksünmeden ödüyorlar. Fakat kiralar baş döndürücü bir ça- buklukla, bu yıl, geçen yılı arat- tırarak düşmeğe başlayınca her- kes gibi onlar da borçlarını ye- nilemekten başka çare bulamı- yorlar. Aldıkları topu 1700 li- ra... Şimdiye kadar ödedikleri 2000 liraya yakın... Fakat borç- ları hâlâ, (1000) rakamınım üs- tünde.. Buna yıkım demezler mi? Üstelik aylık taksitlerden biri, iki gün gecikti mi, banka, hemen icra pusulasımı dayıyor. Borcunu, yıllarca günü günü- ne ödemeğe çalışan bir borçlu- nun, elinde olmıyan sebepler yüzünden verdiği sözü. yerine getirememek — mecburiyetinde kalması, sanırız ki, olağan iş- lerdendir. Taksitlerini muntazam ödi- yen borçlular, bu kadar sıkbo- ğaz edilirse, borcunu hiç ödemi- yenlere yapılacak muamele ne olabilir, diye düşünüyorum. Birkaç günlük gecikme, bütün ailenin ümit bağladığı bir sığı- nağı,hattâ bazan sahibine haber bile vermeden satılığa çıkarmak için sebep teşkil eder mi? İpo- tekli mal sahiplerine gösterilen, bu güçlükler, sanırım ki, vazi » yetlerin icabını göz önünde tut- mamaktan ileri geliyor. Borç ödemekte ıyı myeti olan kimseleri bu kadar sıkıştır- mak, bilmem ama, doğru olma- sa gerektir. İcra, sık sık ele alı- nan bir tehdit vasıtası olmaktan çıkarılmalıdır. Kaldı ki, barına- cak başka yeri olmıyanların ev- leri satılamıyacağına dair bir de kanun var, » Emlâk Bankası Genel Direk- törlüğü, İzmir Şubesinin ipotek muamelelerini, yakından tetkik — 5 AĞ 16.6.-938 SEYRİSEFERE ITHAF Fazla söze ne hacet ? M Ne Dersimniz? ŞEKER K Bugünlerde hangi bakkala gitseniz gize: — Şeker yok! kalmadı. diyor. Az, şöyle yarım kilo falan isterseniz bel- ki bulabiliyorsunuz ama şöyle reçel kaynatmak için falan isterseniz bula- mıyorsunuz. Çünkü şeker ucuzlaya- çak diye toptancılar fabrikadan şeker almıyor. Bakkallar da ayaı sebeple toptancılardan alamıyorlar. Böylece (yapma) bir şeker buhranı halkı bi- raz sikiyor. Bereket ki, işin sonunda şekerin w- cuzlayacağı gibi bir umut var da pek ırı D.. olar hir maltarma mar. mak 'teriz. Bir takım ekono- mi tedbirleri almak İstiyoruz. Bu ted. birler iyi şeyicı, Lâkin her ekonomi tedbiri gibi piyasayı ve dolayısile hal- ALMADI .. | kı alâkadar ettiği için tedbirlerden ev |vel lâkirdist çıkınca ya spekülâsyona yol açıyor, yahut halk zarar etmemek için ihtiyatlt bulunuyor. Bir kaç zaman oluyor, radyoların gömcüğü azalacak diye bir rivayet Çıktı. O yüzden Mmemleketteki radyo satışı yüzde 75 eksildi. Cümrük aza- hırca ucuzlayacak diye kimse bugün- kü fiyatlarla radyo almaz oldu. Rad- yo satıcıları siparişlerini kıstılar ve devlet gümrük yüzünden zarar etti. Şeker işi de aynı ucuzlamadan ev- vel ucuzlayacağı rivayeti çıktığı için- dir ki bugi ıkantıya yol oldu. Gilirken duyulmalıdır. Biz böyle'dü - günlüy | Siz ne dersiniz? ettirecek olursa, gözü buna ben- zer pek çok haklı şikâyetlere, ilişecektir. Ankara ve İstanbul Bankalarının halka, çok Emlâk yük kolaylıklar gösterdiğini - işitip duruyoruz. - Aynı kolaylıkları, ipotek işleri, bütün merkezler « den daha çok olan İzmir şube- sinden de beklemek ipotekşı mal sahiplerinin hakkı değil midir, diye soruyoruz. — S.G. ler ilkönce Jandarkın || Bauvais metrepoli- | | İstan D.N. — Semti ve mahallesi 1523 — Büyükdere 2758 — Bostancı Çatalçeşme 4120 — Heybeliada 4174 — Kuzguncuk 5078 — Bostancı Çatalçeşme 5226 — Beyoğlu Kamerhatun 5317 — Kuzguncuk 5619 — Galata Yenicami 57186 — Fener Abdı Subaşı 5839 — Beyoğlu Hüseyinağa 5864 — Büyükçarşı 6290 — Bostancı Çatalçeşme 4103 .ÇEKM WSTEMEZSEN KUMBARA N *ADADSZARI-TORK TİCARET-BANKASI * bul Gayri Mübadiller Komisyonunda Sokağı Emilâk No: — Cinsi ve hissesi Hisseye göre - | muhammen K. | Lokanta E. T4/T 563 metre arsanın tamamı — 564 açık Y. 35/7 arttırma Ardıç Mü 15 198 » 320 » harita 67 Yüksek 12 Ahşap hane ve bahçenin 186 » 12/48 hissesi ç Yenigül 28 109 metre arsanın tamamı — 180 » Kaynak Mü 15 146,50 metre arsanın tamamı 240 , harita 113 « İrmak E. 15 Y. 33 Ahşap hanenin 2/3 hisseesi — 340 E. Kumboğlu 7 Kâgir hanen'n 1/4 hissesi 350 », Y Hamam Fermeneciler 86 Kâgir dükkânın 714/840 his. 1900 kapalı ve Ali yarzıcı - zarf Sancaktar — E. 14 Y. 16 Kâgir hane ve bahçenin 600 açık yokuşu tamamı arttırmı Sakızağan — E. 23 Y. 19 Kâgir apartmanın 1/12 His — 900 , Cad. Çuhacı hanı E. ve Y, 23 Kâgir dükkânın 8/24 His. 700 , sokak Ardıç Mü 15 198 metre arsanın tamamı — 320 , “ harita 68 Yukarda evsafı yazıl gayri menküller on gün müddetle satışa çıkarılmıştır. İhaleleri 2/7/935 tarihine tesadüf eden Salı günü saat on dörttedir. Satış münhasıra! EK * n: p gayri mübadil bonosiledir