1 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ESKİ ŞEYLE RE YENİ BAKI Ağda, Lâden, Ben ski şeylere yeni bakşıla ba « karken öyle kalabalik şey. ler hatırıma geliyor ki... Nitekim şimdi beni, iâdeni, ağdayı hatırla dım. Bu nesil bunları da bilmez. Bilse bile çok dar anlamiyle, lügat anla. miyle bilir. Halbuki eski devirde bunlar başlı basma birer cemiyet işi, hattâ meselesi idi, Ben deyip geşivermezlerdi, Benin insan güzelliğinde ve este- tiğinde birer önemli yeri vardı. Bir kızın, bir kadınm güzelliğini anlatırken: — Yaradana kurban olayım, derlerdi. Yanağmda çifte beni, (veya) gerdanında püskürme ben. leri var, Ve bu benler; «umral, açık kah- ve, kestane, üvez, barut, üzüm ka . rası gibi renkle. rin hafifliği, ko - yuluğu ile değer alırlardı. Benin natüreli, uydurması var. dı, En makbulü naturel bendi, Na- türeli olmıyanlar, olanları kıska - nırlardı. Onun İçin yanaklarma, gerdanlarma, çenelerinin bir kena. rma ucu yakılmış kibrit çöptinden rastık artğından, içine şeker ka. rıştırılmış yazı mürekkebinden uy- durma benler kondururlardı. Suri. ye ve çöl taraflariyle Çerkeliler de bunları iki kaşlarının ortasma, bu. runlarınm, çenelerinin uçlarma, şakaklarına, elmacıklarına döğme ile (veşme) yaparlardı. Gemlcile- rin kollarında, göğüslerindeki ş6. killer gibi. Yalnız bunlar ya bir nokta, ya üç nokta döğerlerii. O. ralârda bu güzellik nişaneleri Şim- di M6 yapılmaktiğir; “© “ ugün natürel veya uydurma B ben görülmüyor. Acaba ne den o zaman kızlar benli idiler de bu zaman bensiz? Meşhur şair Fitnat Hanma ye. tişmedim. Nattirel, püskürme ben. leriyle tin salmış. Fakat yine meş- hur şair Niğir Hanımı gayri natü- rel çifte benleriyle Goksuda çok gördün Lâden apayrı bir şeydi. Bu liden tek - İda itift arası bir sey- di. Kadın? ı da yüzlerine, en çok şak vapıştırırlardı. Bu. nun vim eyi vardı. Zülüfsüz ayr yustur yi odasında şakağa ayadan BİTS modasında nl - yalnız merkeze veya bir yarağın Bin alınması İn? Neden? Neye Hi. Sağ İç Meleyim ben? Kadınm İşl. yetler ars? estetiğine akıl, sır er - nın İsmi 9Buzün bile öyle değil mi? koslovaktabuğu şapka. Omuzlara Fransa ? çalı süpürgesi saçlar. Hik. Hiden'ir . dır. Me henmrofesör Bayan w. o Âfet Geldi G yaşrolesör Bayan Afet, dün şehri. tıs gelmiştir, Buradan Viyanaya gi- böcektir. « Yugoslav Talebeleri Bugün Geliyorlar Belgratta Veniş Ticaret mektebi talebesinden elli kişilik bir kafile bu sabah şehrimize gelecek, Üniversite ve Ticaret mektebi talebeleri tarafın- dan karşılanacaktır. Yarmda Bel grat Universitesi talebelerinden 48 kişilik ayrı bir kafile gelecektir, Yugoslavyalı talebeye şehrimiz ve İmekteplerimiz gezdirilecek, ziyafet verilecektir, meti, estetiği zevki, aynaya bakıp bakmadığı sorulur mu hiç? Aalnız şu rivayet vardı ki yil. ze yapıştırılmıyan Midenin sinir tutukluğuna,'sinir gerilmesi. ne. ilâç oluşu. Amcamın oğlu bir gece Odabaşında İngilizli Arap Hü samla silâhh kavga etmişti de sol eli büyük bir saldırma yarası ai - mıştı. Doktorlar para etmemişmiş. te Saraymeydanındaki bilgiç koca karılar © avucuna bir tutam lâden vermişlerdi. Yedi sekiz ay habire yoğurup durmuştu. Sonunda yine elektrik tedavisiyle geçti. ç O gün şakak. NV larma lüden ya. pıştıranların bu günkü torunları da kirpiklerini yoldurup yerine uydurma kirpik yapıştıryorlar. Ne o gine gülelim, ne bügüne yüz bu. ruşturalım, Bakalim (yarınkiler bunlara ne diyecekler? o Hibette bir diyecekleri bulunacak. Tuvalet ve güzellik maddeleri - nin en önemlisi ne yağlı düzgün, ne allık, ne rastık, ne de kırmızı tu. lumcuklardaki Mekke sürmesi.. En Yazımlısı, en önemlisi ağda idi. Bu ağda akide şekeri olsun (diye yapılmazdı suratları yapıştırıp ayva tüyleri yolmak ve cascavlak kalmak için yapılırdı. Bizim Kulekahvelerinde en meş- hur ağdacı, Başkâtiplerin Fatma Molla idi. Bu, bombort sesli, yüzü kemikli, boynu mendil fiyongalı, iri yapılı esmer Fatma Mollanm ağdası kadar kıvamlı ağdayı, değ. me ağdacılar, Hanımlar yapamaz. lardı. Ağda yapması başlı başına bir marifetti. Şuyu ölçülü olacak, şeker ölçülü Umonu ölçü. Bü sıkılacak. kaynıyacak ve ölçülü yanıklaşacak.. aha bitmedi. Ağda krram - landıktan sonra da uzun bir | muamele görürdü. Eller | ılatılıp ağda alınacak ve bir mermerin üs- tüne çarpılacak.. yoğurulacak.. a- Imacak.. çarpılacak.. Ancak ondan sonra suartlarma şapır şapır ya - pıştırılacak ve çatır çatır, bir çe- kimde sökülüp çıkarılacak. Hint fakirleri tanrılarının affı » aa, rahmetine ka vaşmak için ne - fislerine olmadık skenceler yapar. “armış. O devirde gelselerdi de Ha- mumların güzelleşmek için yüzlerini ne işkencelere koyduklarmı görse- lerdi, Dehşetten torba sakalları di- ken diken olurdu. Bu güzellik tertibinin merasimi vardı. Bir odaya kapanırlar ve mut laka erkeklerden - isterse kocalı. rı olsun - gizli yaparlardı. Akşam gelecek erkeklerine bir güzellik sür prizi yapmak için miydi ne.. Bugün yolunmuş surat görmüyoruz amma her yerde yoluk kaşlar görüyoruz. Aka Gündüz Bugün Bahar Bayramı Bugün bahar bayramıdır. Bütün İresmi daire ve milesseselerle mektep- ler kapalıdır. Yalnız yazıhaneler ve hususi müesseseler tatil yapmak mec- buriyetinde değildir. Bugün resmi yerler kapalı olduğu için umumi maaş pazartesi günlü da- ğitılacaktır. İtalyaya Gidecek Heyet Roma müzelerinde bulunan Etrüsk eserleriyle heykellerinin molâjları ya- pilacaktır. Bu iş için yakında İtalya- ya bir heyet gidecektir. TAN General Abdullahın Cenazesi Dün Askeri Merasimle Kaldırıldı İzmirde misafir olarak bulunduğu bir akrabasınm evinde vefat eden General Abdullahm cenazesi dün sa- bah saat 9,30 da Dumlupmar vapu- tir. Cenaze, aâkeri merasimle vapurdan alınmış, bir top arabasma konularak Köprü - Sirkeci yolu ile Sirkeci iske- esine getirildikten sonra vapurla Bü- yYükadaya nakledilmiş ve aile makbe- İresine defnolunmuştur. Tophaneden Sirkeciye Cenaze merasiminde ordu müfettiş. lerinden Orgeneral Fahrettin, Askeri Şüra Reisi General Cevat, İstanbul Harp Akademisi Komutanı General Fuat ve Refetle büyük kiçük rütbeli İbirçok kara ve deniz subaylarımız ve kalabalık bir halk kütlesi bulun- muştur. Süvari ve piyade krtalariyle ma- tem havaları çalan bir bando da mer- huma son ihtiram selâmı ifa etmiş- tir, Cenaze alaymın 'Tophaneden hare ketinden sonra, vilâyetten dönmek- te olan aziz misafirimiz Irak Harici- ye Veziri B, Naci Elâsil, Karaköyde durarak otomobilden dışarı çıkmış ve merhum Mareşali selâmlamıştır, Misafir Prenses Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Italya Kralmm. kır Prenses Maria, dün de İstanbulun görülmiye değer yerlerini gezmiştir. Yukarıki resim, bu ziyaretler sirasında alm- maştır. Cenaze alayı Sirkeciye geçiyor riyle İzmirden şehrimize getirilmiş-! İ Tayfalar, Denize Atlıyarak Yanmak tan hareket motörü yolda bilmişlerdir. i İle anlatmıştır: ' Karadeniz Yolculuğu Kısaldı Bugünden itibaren Denizyolları 1. daresi Karadeniz hattında yaz tarife- İslni tatbik etmiye başlamaktadır. Bu seneki tarifede bazı ihtiyaçlar gözö- nüne alınarak değişiklikler yapılmış- tir. Buna göre, evvelce İstanbuldan her salı saat 12 de kalkan ve Hopaya kadar giden vapur bundan sonra Ri. zeden geri dönecektir. Buna muka- bil Istanbuldan perşembe günleri sa- at 16'da hareket eden vapur bugün den ibaron saat 12 de kulkacaktır. Ayrıca bujposta ertesi sabah. beşte Zonguldnğa varacak ve ancak bir bu- çuk saat kaldıktan sonra hareketle akşam üzeri seat 17,5 ta İnebolude | bulunacaktır. İ Karadeniz postaları dönüşlerinde İbütün Karadeniz limanlarından evve- İlisine göre birer gün evvel hareket ©- deceklerdir. Bu suretle Karadeniz yolculuğu bir gün kısaltılmış olacaktır. Postalar ayni zamanda Istanbula da eskisin. den birer gün evvel varacaklardır. DİĞER HATLARDA Diğer taraftan Mersin hattmda da ufak bir değişiklik yapılmıştır. eki. den her hafta perşembe ve salı gün. leri Istanbuldan Mersine yapılan se. ferlerden salı günü olani bundan son- ra on beş günde bir yapılacaktır, Denizyolları Idaresi Mudatiya hat. tı için de bir yaz tarifesi hazırlamış. tır, 15 mayısta tatbik edilecek bu ta. ile bilhassa Bursa, Mudanya ve halkım büyük bir dileği yeri. he getirilmiştir. 15 mayıstan itibaren her öümartesi günleri saat 14 te Mu. 'danyadan İstanbula bir vapur kalka- cak ve bununla bütün bu civar halkı hafta tatillerini İstanbulda geçirebil. mek İmkânlarını elde edeceklerdir, fs. tanbula inenler pazar günü akşamı buradan hareket edecek diğer bir pos ta ile Mudanyaya döneceklerdiir, Bunun gibi yine her hafta cumar- tesi günleri sant 14 te (İstanbuldan bir vapur kalkacak ve hafta tatilini Bursada geçirmek istiyenleri götüre- cektir. Pazar günleri de yine Mudanyadan akşam üzeri kalkacak posta yolcula- rı şehre döndürecektir. Ayrıca yaz tarifesi ile her gün İstanbuldan Mu danyaya saat 8,5 ta ve Mudanyadan wvelki gün İstanbuldan ot yükile Silivriye motörün makinesinden çıkmış ve otları sara» rak birdenbire büyümüştür. Kaptan ve tayfa- lar denize atılmak suretile canlarını kurtara- Dün Ilmanımıza gelen motör kaptanı, hâdiseyi göy- “— Silivri açıklarında makineden birdenbire ateş çıktı. Otlar tütuşunca, söndürmek imkânmı göreme- dik ve hiç olmazsa motörü yanmaktan kurtarmak | çin tekneyi delerek batırdık. Biz de tahli YÜKLÜ BİR MOTÖR DENİZDE YANDI Kurtldular eden 50 tonluk "Babaoğlu, tutuşmuş ve yanmıştır. Yangın, yelken» | lerimizi takarak denize atıldık ve sa- hilden yetişenler tarafından kurtarıl- dık." Kaptan tarafmdan Deniz Ticaret Direktörlüğüne verilen rapor Üzerine yangınm sebebi hakkında tahkikat yapılmaktadır. Motör, battığı yerden çıkarılacaktır. Festıvale gelecek heyetler Festival komitesi, dün yine toplan. mış ve İstanbul sezonunun programı- nı hâzırlamıya devam etmiştir. Bu yılki festivale igtirmin iyesk Türk heyetinin çok #engin olması te- min edilmiştir. Geçen yıllarda yapılan oyunlardan başka Bolu belediyesinin teklifi ka- bul edilerek Boludan Köroğlu raksi için bir — yet getirtilmesine karar verilmiştir. Kastamonudan da Bepetçioğlu rak- #r için bir heyet gelecektir. Ayrıca bu yü kılıç ve kalkan oyunları oynatıl masına karar verilmiştir. Selânik konservatuarınm elli kişi- lik bir koro heyetiyle fistivale iştirak eylemesi hakkındaki arzusu kabul e- dilmiştir. Konservatuar müdürü Zi. ya, bu aym otuz birinde Balkanlara ve Peşteye gönderilecektir. Bay Ziya, Balkanlardan ve Maca- ristandan gelecek heyetlerin seçimin. 'de bulunacak, gittiği yerlerde musiki | üzerine de tetkikler yapacaktır. Festi- | val esnasında mehtap âlemleri ve kır | eğlenceleri de tertip edilecektir. İki Eroinci Tevkif Edildi Aksarayda kurdukları bir eroin fabrikasında yakalanan suçlular, ih- tisas mahkemesi müstantikliği tara- ndan sorguya gekilmişlerdir. Bur lardan ikisi tevkif edilmiş, dördü ser- best bırakılmışlardır. Tevkif edilen. ler Mustafa ve Jiraydır. 200 Kutu Kibrit Çalarken Tutuldu Cerrahpaşada oturan Şükrü ismin- de biri, evvelki akşam Büyükderede kibrit fabrikasının ambar duvarından içeri atlıyarak 200 kutu kibrit almış, da İstanbula saat 11 de seferler ya- pılacaktır. SOYADI ALMIYANLAR Soyadı almmaaı için verilen müd- det bitmiştir. Soyadı almıyanlar beş liradan 15 liraya kadar cezalandırıl. maktadır, Maamafih, mazereti ta- hakkuk edenlerden para cezası kesil- miyecektir. 15 mayısa kadar soyadı almıyanlara vali ve kaymakamlıklar İtarafından ad verilecektir. kaçarken yakalâhmıştır. 4 Mayıs 937 | CUMARTESİ | Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı - nan malümata göre, yurdumuzun Şarkı A. Palala “ağar mzaabun yk olma b bulutlu, rr enmntal rm açık olması mul temeldir Rüzgirların Sarki Aradoluda *. mint arp . Şark, diker mmtakalarda G lerinden 2 , DI Ü HAVA Dün hava, hafif balutlu geçmiş, rizgür sa kin ermiştir, Haya tazyiki 760 e, ha Taret en çok 19, enaz 9 santi HsvAsdilmisrir Ateş söndürüldükten sonra Meryemana Kandili 5 Evi Yaktı Evvelki gece Arnavutköyünde ©“ kan bir yangın, beş ev tamamen, ev de kısmen yandıktan sonra İ ye tarafından söndürülmüştür. Ateş Arnavutköyünde Alçı sok& * ğında 20 nuamralı ahşap evden çık” mıştır. Bu evde Sultana isminde © yaşında gözlerinden malül bir kadi” oturmaktadır. Sultana, akşam sas 21 sıralarında civardaki kiliseye gif“ mek üzere evinden çıkmış, Meryemi” na mumlarını da yanar bir vaziyeti? bırakmıştır. Biraz sonra bu mumls” dan biri nasılsa yere dişmilş ve keğ” leri tutuşturmuştur. Ateş, kısa bir zamanda genişlemi ve bütün evi sararak yanındaki big” lara da geçmiştir. Sultananın evinden başka Yor” Lina, Anastas ve Tanaşın evleri mamen, Kazakonun evi de (kısmö” yandıktan sonra itfaiye yangını sö8” dürmiye muvaffak olmuştur. Ahsa? evlerden mürekkep olan mahalle, b yüzden oldd! bir tehlike geçirmiştir. Polis, dikkatsizlikle yangma olan Sultana hakkında tahkikata bf” lamıştır. Havuzlar Müdürü Van Yolunda abrika ve havuzlar müdü rü Cemil, dün sabal Toros treniyle ve Ankara yolu?" la Vana gitmiştir. Cemil, Vand# İktisat Vekâleti tarafından rulan büyük tersaneyi tetkik cek ve lâzım gelen ıslahat işl ni kararlaştıracaktır. e havi” Kasımpaşadaki fabrika v. larda inşa edilerek birkaç gün eve! akl parça halinde Vana gönderilen eliişer tonluk Üç vapurun orsöi montajlarmda da hazır bulunacakt”” Fabrika ve havuzlar müdürü, V89 gölü tersanesi hakkında hazırlıya” ğı raporu dönüşte Ankaraya uğruy” rak Iktısat Bekâletine verecektir. B. Cemil, bu arada havuz ve fab” kalarda yapılmakta olan yeni tesisi” la Haliçte kurulması kararlaşt” lan tersane işleri üzerinde de * lar yapacaktır. MELİ BİRKAC SATIRLA onservatuarda imtihanlar? . mayısta başlanacaktır * . ehirli gaz kuruları on may"? açılarak derslere buşlıy» Bugünkü hava: AÇIK Kasım:175 1358 Rumi ni; 18 Nin 5inday Gün:3i 1356 Hicri fer: 19 Güneş: 4,59 — Öğle: Ikindi: 16,03 — Akşam: Yatsı: 20,47 — Ims&k: rat olarak)