30 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Dost Mısır Milletinin İlk Hür Dün Kılıç Kralı Kuşandı tale. el İlk Defa Olarak Muazzam ve Coşkun Kahire, 29 (TAN) — Bütün İL bugün en büyük bayramını ay Bugün, asırlardanberi defa olmak üzere hür kalan Msırm, ilk hür Kralı Majeste rim Mısır Kralı olarak kılıç iŞandı, vaşak coşkun merasim, Fira- ei devrinden beri fik defa olarak ik Ve coşkun tezahüratin ve hal. Sonsuz ve içinden gelen sevinci- Verdiği sıcaklıkla kutlandı. kay abuk Merasim Jeste Paruğun kılıç kuşanması yle, Istanbuldaki Mısır se- in ae ti Yalısında da merasim yapılmış, “e Misir Kolonisinin iştirak ettiği Merasime ayrıca kor diplomatik te yal bir kabul resmi tertip m. Hindistanda Yeni Parti İş Başında tiki, 29 (A.A) — Bombeydan ikiğ rikliğine göre, kongre partisinin z dâr mevkiine gelmesi üzerine, bir Mi, , “aletlerde, ezeüimle Percale, Tinde bii » Bombay ve Bengal eyaletle- tün gi hkümlar tahir Ye edilmişti. yasi mahkümlar AŞ Fransız Kabinesi t Asarrut- Mesöielerini Görüştü De ki Aris, 20 (A.A.) — Bugün Başve- Maha utemps'ın riyasetinde top- OT Mazırlar konferansı, bilhassa edi bütçesinde yapılacak tasarruf | İnn leriyle meşgul olmuştur. Bu ai, iş , bahriye, mali ve nafin nazırları iştirak nit, Almanyada Bir Tren en, 20 (A.A.) — Radebâul is Ra Unda bir marşandiz treni, bir) kulübesine çarpmıştır. Makas ha akit ve müstahdeminden telef olmuştur. İsveçte Şiddetli Yağmurlaı Üni 29 (AA) — İsveçin lerinde hüküm süren şid- * My tmnurlar neticesinde Bastad ln Mmintakaları su altında kal İfçok ev yıkılmıştır. Genubunda soedertalje'de bü firtina, olmuştur. Maddi he- arı daha tamamiyle Ma xi N Yük | © ON eğişar İngiltere 570 Bin Ton Semi Yapıyor Ni ag 20 (AA) — Baıriye N İf Cöoper, Avam Kamara» | İ İstizaha, cevap vererek, hâ- İN ton geminin inşa edilmek di) va dana ve 94 bin tonun inşası Büştiy, vurda bülunduğunu bildir. Deniz Muahedesi Tasdik Edildi na» (A-A.) — Lordlar Ka kati Değ deniz muahedenamesini tasdik etmiştir. zıraat, | Stok- | Bir Merasim Tüy Kardeş Mısır Mületinin genç Kralı Majeste Faruk Bir vapurda Yangın çıktı İlem'den bildirildiğine göre Antunes vapurunda bir yangın çıkmıştır. 9 kişinin kaybolmuş ve 10 kişinin ağır #ürette yaralanmış olduğu bildiril mektedir. Garp Misakı Londra, 29 (A.A.) — Geçen hafta İngiltere tarafından Lokarnocu beş devlete bir nokta verilmiş ve bunda —iw miankı projesi hakkında alâka- dar payilalıdar-o.. zar ihtilâfları mevcut olmayin busu satı tayin edecek bir vesika tanzimi maksadiyle bu beş devletten her hi- rinin bir mümessili bulunacak tek- nik bir komitenin ihdası teklif edil. miştir, Bu hususat, İngiltere sorulan suallere cevaben vaktinde gelmiş olan notaların tahlili ile mey- dana çıkarılmıştır. Bu notaların muhteviyatı, son ay- larda gazeteler tarafından neşrolun- muştur. Holland - İngiltere iHinddeki Topreklarını Beraber Koruyacaklar | mahafil, Holanda Hindistanın bir. likte müdafsası için İngiltere ile Ho- landa. arasında yakınlarda bir mu- ahede imzalanmış olduğunu yalan lamaktadır. eni Mısır Kralı Majeste Bi. rinci Faruğ.n İcâsma git merasimi radyo İle takip etmekten anladığımız hakikat, bütün Msern yeni Kral etraf nda sarsılmaz bir vahdet cephesi teşkil ettiği ve o- nufi açtığı yeni devre sevinç ve ne- şe, ilmit ve azim içinde girdiğidir. Evvelki gün ve geceden başlıyan milli tezahiirler dün bülün gün de- vam etmiş ve Misir halkı tam İstik Bil devrinin ilk genç hükümdarmı en coşkun sevgi ile alkışlamış ve ye ni devri kutlamıştır. Hakikatte hâdise, bütün bu teza- hürlere lâyiktir. Çünkü açılan de- vir, uyanan ilerilemek, ve milletler ailesi içinde saygıdeğer mevkiine e- rişmek istiyen bir milletin, büyük ve geniş bir inşa siyasetini tatbik edeceği mesut devirdir. Tam İstik- ” iâl ve hürriyete dayanan bu çalış- ma ve İlerileme devrinde bütün Mı- sır yeniden kurulacak ve Mısırlılar bu yeni kuruluşun temin ettiği hu- zur ve refahtan istifade edecekler- dir. Kral Faruğun devri, geçen devri , Rio de Janciro, 29 (A.A.) — Be-| tarafından | 1spanyadaki Kanı Muharebelerden Sonra : MadridCephesinde Sükünet Tamamen Teessüs Ademi Müdahale Komitesi Bugün Toplanıyor. On Beş Devlet İngiltere Plânını Kabul Etti Londra, 29 (TAN) — İki gündenberi Madrid cephesinde sükü- net vardır. Âsiler, kendi hatlarınm arkasmda bulunan ve şiddetli sıcak altında derhal tefessühe başlıyan hükümetçi vı i ölüleri- ni, gömmek ve sari hastalıkların bu suretle önünü almakla uğ- raşıyorlar. Ayni membalar her ne kadar hâkimiyetin kendilerinde olduğunu söy- lüyorlarsa da Madrit cephesindeki âsi taarruzunun kati bir netice ver- meden durduğu muhakkaktır. Asi kumandanları, ellerine geçen hükümet ci kumandanlık dairesinde Madridin müdafaasma ait bir plânı elde etmiş- lerdir. < — Yugoslavyada — Bazı Siyasi Ekân Kiliseden Çıkarılıyor Belgrad, 29 (TAN) — Patrik Barnabe'nin hâtırasmı tehçll &- çin bu sabah bir âyin yapılmış- tır. Cenaze alayına takriben 80 bin kişi iştirak etmiştir. Alay esnasında, Yugoslavya hükümetinin, Papalık makamiy- le bir konkordato yapmasını is- tiyenler ve Ortodoks kilisesinin tamamiyle milli kalmasını arzu edenler tarafından bazı taşkın- lıklar yapılmıştır. Bu taşkınlık- lar, dövüşleri ve paniği mucip olmuş birkaç kişi hafif surette yaralanmıştır. Siyasi erkândan bazı kimsele- rin, yeni Patrik tarafından, Orto 4.1. srtmesinden Maraç edilecek de bu zevatın, memleket dahilin deki otoritesi hayli zarar göre- cektir, Bu arada bir Katolik ra- bibi olan Dahiliye Nazırmın da adı geçmektedir. | Yeni Emniyet Kadrosu Ankara, 29 (TAN) — Emniyet u- mum müdür muavini B. İzzettinle i- kinci şube müdürü B. Şinasi, yarın şehrimize gelecekler ve emniyet kad. rosunu da birlikte getireceklerdir. 1 Ağustosta meriyet mevkline gire cek olan yeni emniyet teşkilâtı kanu- muna göre, polislerimizin adli ve ida- ri olmak üzere iki kısma tefriki işi birçok merkezlerde bitirilmiştir. Yarmdan sonra toplanacak olan bir komisyon kanunun teşkilâta ver- diği yeni şekiller Üzerinde çalışacak- tır. YAZAN: ÖMER İsarareassesasen yeni devirden ayırmak ve yeni dev. ri gayesine ulaştırmak bakımm. dan, kendi adından daha güzel bir Unvan bulamıyacaktır. Kardeş Mısırın yeni devirde bü- yük büyük muvaffakıyetler kazan- ması, bizim en samimi dileğimizdir. Kral Leopold'ün plânı: B elçika Kralı Leopoldün, bi. tün dünyaya şâmll iktesadi araştırmalar yapmak, beynelmilel daimi bir müessesenin vücude ge- tirilmesi için vuku bulan teklifi, her muhitte iyi karşılanmış bulu- nuyor, Gerçi Milletler Cemiyeti içinde bu müessesenin vazifesini görecek teşkilât mevcuttur, Belki Cemiye- tin mali ve iktısadi şubesi bu vazi- feyi ifa ile mükelleftir. Fakat bu şube bu yolda inkişaf edememiş, büyük devletlerden birkaçının Mil. Vilâ Hortra mıntakasmdaki asi taarruzu 355 zayiatla geri püskürtül- müştür. Hükümetçilerin üç tayyaresi Salamankayı bombardıman etmiştir, Bilbao cephesinde ise, Bask hüküme tinin 4 taburu taarruza geçmiş bulun maktadı. INGILIZ PLANI UMUMİYETLE KABUL EDİLDİ Siyasi sahada vaziyet değişiklik göstermemektedir. İngiliz plânma bütün diğer hükümelleree cövap ve- rilmiş bulunmaktadır. 15 cevabın hep si de müspettir. Sovyetler henüz ce- vap vermemişlerse de o da yakında beklenmektedir. Italya, Ingiliz tekliflerini kabul etmiştir, Fakat bu kabulde bazı ih- tiraz kayıtları vardır. Anlaşıldığına göre, Rusyanın yar rın verilecek olan cevabında da bazı ihtiraz kayıtları vardır. Ruslar bil- hassa kontrolün sağlamlığı, ve Fas- ların da yabancı telâkki edilmeleri. ni istemektedirler, Alman cevabi ise İngiliz plânmı kabul etmekle bera- ber İtalyanm o serdettiği oihtiraz kayrtlarma da iştirak etmektedir. EDEN, MUSSOLINIYI GÖRECEKMİŞ İngiltere Hariciye Nazırı B. E- den'in Mussoliniyi görmek istediği hakkındaki şayialar gittikçe küvvet bulmaktadır. Ademi müdahale tali komitesinin yarınki (bugünkü) içti. mama iştirak edecek olan Ingiliz he yetine B. Chamberlain Tiyaset ede- cektir, Âsilerde Ne Para, Ne de Asker Kalmadı Londra, 29 (TAN) — Bugtin Va- lansiyada beyanatta bulunan Bay Giral; Almanya ve İtalya malzeme ve asker göndermedikleri takdirde, harbin pek kısa devam ve âsilerin katiyetle mağlüp olacaklarını söylemiştir. Asiler de hem para, hem de asker kalmamıştır. Diğer taraf tan İngilterenin, yabancı gönüllülerin çekilmesi hakkında, yaptığı teklif te| bu zatın fikrine göre tatbiki kabil bir| sey değildir. Etti Dün beyanatta bulunan B. Giral YINE BIR GEMI BOMBALANMIŞ Marsilyadan haber verildiğine gö- re, iki meğhul tayyare, Minorka ada- sı açıklarında Jaffino adir bir Fran- 8z gemisini bombalamışlardır. Bir diğer vapur da âsiler tarafım- dan aranmış, bir başka rivayete göre torpillenmiştir. Mürettebetm âkıbeti meçhuldür. KAÇAN ASKERLER Asiler tarafından iki Italyan aske- ri Fransaya kaçmıştır. Fransadan İs panyaya girmiye tegebbüx eden üç ec nebi de yakalanmıştır. Bilbaonun Altınları Ne Oldu? Paris, 29 (A.A.) — Verilen bir ha bere göre, Bilbao bankalarma sit ye- di bin sandık altın ve esham nakleden ve Bask hükümeti tarafından tevkif edilen Axpemendi vapurunun sahibi- nin talebi zerine, La Rochelle tica ret mahkemesi reisi bu gemiye haciz koydurmuştur, Mahkemenin, haru- lenin Bilbao bankalarına aid olduğu- nu kabul ettiği bildirilmektedir. Cebelüttarık Meselesi Londra, 29 (AA) Başvekil, Mill Müdafaa Hava, Deniz ve kara servisleri mümessillerinin Cebelütta- rık deniz üssüne tasllük eden bütün meseleler üzerinde müşterek bir tah kike tevessil) ettiklerini ve Akdeniz. de bugünkü sevkülceyiş vaziyetini in cöden inceye tetkikten geçirdiklerini Avam Kamarasma bildirmiştir. RIZA DOĞRUL letler emiyetinden ayrılmaları ise bu şubenin faaliyetini büsbütün ak satmıştır. Bugün bütün dünya, Iktısadi ve ticari bir kalkınma ihtiyacını derin den hissetmekte ve bunu temin © decek çareleri aramaktadır. Çarenin biri, iktısatçıları bir a- raya getirerek vaziyeti düzeltmek için ne yapmak lâzım geldiğini bu salâhiyetli adamlardan öğrenmek- tir. Fakat iktısatçılarm da birta- kım esaslar ve tedbirler üzerinde anlaşmaları kolay bir iş değildir. Bilâkis çok güçtür. Çünkü bunların uazariyeleri bir hayli çarpışacak- tır. Fakat en büyük güçlük bu değil dir, Asıl güçlük hükümetlerin, ma- kul iktasadi siyasetler tutmak üzere anlaşmalarıdır. Bu anlaşmanın 76- mini hazırlanmadıkça vuku bula- cak teşebbüslerin bir netice vere- ceği, daha sonra Leopold plânı da- Mısırda Coşkun Tazahürler hilinde hareket edileceği zannedili- yor. Âsilerin taarruzu: spanya hükümeti tarafından verilen malümata göre â- silerin yirmi gündenberi Madride karşı devam eden ve kati bir netice ile bitmesi beklenen taarruzları ya- vaşlamış, gevşemiş, âsilerin kuvve- tini kemirmiş ve âsiter mühim bir netice elde edememişlerdir. Asilerin karargilu hükümetin bu yolda verdiği malimatı teyit etmiyorsa da onları nakzedecek mahiyette de birşey söyliyememek tedir, Vaziyet birkaç gün içinde bütün acılığıyle taayyün edecektir. Asiler bu defa da Madrit kapıları önünde üciz kalırlarsa, ki kalacakları an- laşılmaktadır, muharebenin uzun bir müddet sürükleneceğine hük- metmek lâzımgelir. Asilerin bu de- fa Madrit kapılarmda erittikleri kuvvetleri yeniden toplamaları her halde güç bir iştir. Bu da hükümet için yeni bir fırsat verecektir. mi ee ELEK Muhabbetin ölçüsü, terazisi yok. tur. Insan vardır. güzel kadın sever; insan vardır kertenkeleye Aşık olur; bunu münakaşa edemeyiz. Tanıdıklarımdan birisi var, oda | Fino köpeğini sever. Amma en ya- kın akrabasından fazla sever, Geçenlerde bir gün ziyaretine git- tim, Beni pürtelâş kabul etti. Ya İ zünden okunan büytik elemin sebe- bini sormak zaruretinde kaldım: — Geçmiş olsun, rahatsız mus nız? — Hayır, hamdolsun, iyiyim am- ma, bizim Miki hasta, Çok merak & diyorum, N Ben hane halkından biri olduğuna tahmin ettiğim Mikiye âfiyet dile- mek için: — Vah, vah! Geçmiş olsun. Geçer inşallah. Havalar malüm. Soğuk al- gınlığı, mide bozukluğu her tarafta salgın halinde... Belki.. Sözlerini söylerken İçerden cırlak bir köpek sesi geldi. Bizim ahbap hemen fırladı ve beni yalnız bırak. mak için özür bile dilemeden içeri git ti. Beş dakika sonra kucağında bir havluya sarılmış ufak bir Fino köpe- ği ile geldi. Sevimli bir hayvan olan Miki'nin gözleri çapaklı, burnu kuru, ve kuyruğu düşük.. Arasıra da bacak larını titretiyor. Dostum derin derin içini çektikten sonra anlattı: — Iki gündür dışarı çıkmıyor. — Başka köpeklerle temas etme sin diye mi? ğ — Hayır, öyle değil efendim. Pek- lik olmuş. 7 — Yal! — Evet! Şimdi siz gelmeden €v- vel bir lâvman yaptım.. Fakat. Tam bu sırada Miki cav cav bağır. dı... — Vah evlâdım, vah yavrum, olm yacak, bir daha yapmalı (içeri bağırarak) Kız Gülter! Şa köpeğin armudunu getir! j Xçeriden yalın ayak ,on üç, on dört yaşmda mozalak bir kız göründü. — Armut kalmadı efendim, dün ak şam sofrada bitti. — Oyle armut değil. Hani lâstik Kız, Iki dakika sonra elinde sıfır aumara bir lâstik puvar, bir bardak ta su ile geldi. Köpek bunları görün ce hırlamıya başladı. — Karbonatlı su ile lâvman yapı yorum. Yalnız biraz zeytinyağı olsa... Haydi Gülter! biraz zeytinyağı ge tir. Kızcağız bir koşu gitti, hemen dön dü geldi, elinde kristal sofra yağlığı.. Sahibi hane şişeyi açtı, puvarın ucu- nu İçeriye batırdı. - Ve yağlığı kıza vererek: < — Dikkat et! kırılmasın, doğru bül feye koy! emriyle birlikte verdi. ; Mikiyi bacaklarının arasma sırt üstü sıkıştırdı, hana da: — Rica ederim, şunun kuyruğunu biraz çeker misiniz? dedikten sonra küçük ihtikan ve büyük ihtimamla ameliyatı yaptı. Bu esnada hasta Mi. ki kısa kısa cavlamalar yapıyordu. Iş bitince Mikiyi bıraktılar, bir kosu kapıdan dışarı çıktı, Ev sahibi bağır dı: — Gülter! Koş Mikinin arkasın. dan bakalım, ne yapıyor? Ve gözleri hafif nemli olarak bir müddet kapıya baktı. Kolları açık ve yağlı elleri havada dururken içeri» den bir çığlık koptu: — Çıktı, çıktı... — Aman Allah sahi wi? — Evet efendim. Çıktı hem de si zin yazıhanenin üstüne! Evsahibi gözleri sevinç yaşlarile dolu olarak geldi. — Çok şükür yarabbi! kurtuldu. Gel seni bir öpeyim. Kusura bakma sevincimden ağlıyorum... Dedi ve yağlı ellerile boynuma sarıldı. Arka- sından da: — Kız Gülter! Bize birer buzlu ko ruk şerbeti getir, frijiderden.. diye vağırdı... Bir saat kadar, hep Mikiden bah. setti, Kendisi bir büyük ticaret mües sesesinin başında çok girift işlerle meşgul bir adamdı. Işine dair bir tek kelime görüşmedik, Halbuki ben © İ munis ciddice bir iş görüşmiye gif. miştim. Hayvan muhabbeti herseyi altüst etti. Onu Mikisi ile birlikte b raktım. Ve çıktım. B. FELEK iğ ,