11 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

11 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

Ha LA RE. Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketi hisse- darlar umumi heyeti, aşağıdaki hususatın mü- zakeresi için 30 mart 1938 tarihine müsadif çarşamba günü saat on altıda Ankaradâ Tür- kiye İş Bankasındaki İdare merkezinde fevka- lâde olarak içtima edecektir. İşbu içtimaa iş- firak etmek için hissedarların sahip oldukları hisse senetlerini içtima gününden asgari bir hafta evvel şirketin Ankarada Türkiye İş Ban- kasındaki İdare Merkezine ve İstanbulda Ye- İİ hipostane karşısında Büyük Kınacıyan hanında kâin Muamelât Merkezine tevdi ederek muka- bilinde duhuliye varakası almaları ve Ticaret Kanununun 385 inci maddesi mucibince bir his- se senedine sahip olan hissedarların da bu içti- maa iştirak edebileceği ilân olunur. pe . Müzakerat ruznamesi Yİ — Dahili nizamnamenin 11, 18, 21, 25, 26, 42, 43, 44, 45, 49 we 52 nci mallerinin aşağıdaki şekilde tadili: — Dahili nizamnamenin 23, 34, ve 41 inci maddelerinin tay- Yedilmesi. 3 — İdare meclisi azalarınm mes'uliyetlerile murakıplar hak- kında aşağıda yazılı yeni maddelerin ilâvesi, 4 — Dahili nizamnamenin muhtelif maddelerinde kullanıl mış olan (Ticaret Vekâleti) ve (Müfettiş) tabirlerinin kaldırıla- rak yerlerine (İktısat Vekâleti) ve (Murakıp) tabirlerinin ika- mesi, 5 — Dahili nizeamnamede fasılları tarif eden tabirlerin sonun. daki (Beyanmdadır) kelimelerinin kaldırılması. 6 — Yedinci fasıl başlığındaki (Müessis hisseleri) tabirinin tayyedilmesi. 7 — Dahili nizamnamedeki fasıl ve madde 8 — Dahili nizamnamenin altıncı maddesinin son fikrasma numaralarınm ya- “tevfikan hissedarlardan ikinci rubu sermayenin talep edilmesine karar verilmesi. Tadili teklif edilen maddelerin yeni metinleri : Madde 1i — Şirketin umur ve mesalihi heyeti umumiye tarafından üç sene müddet için müntehap ve betşen dokuza kadar üza- dan mürekkep bir meclisi idareye ihale olunur. İlk üç sene müddet için teşkil olunacak meclisi idare âzası müessisler tarafından tayin olunacak ve bunların memuriyeti üçüncü Benei hesabiye muamelâtını tetkik zımnında adiyen in'i- kat edecek olan heyeti umumiye içtimana kadar devam edecektir. Madde 18 — Bilâ mazeret sıra İle üç içtimada bulunmıyan Meclisi ida. re azasına istifa etmiş nazarile bakılacak ve usulüne tev- İlkan yerine bir diğeri intihap olunacaktır. Madde 21 — Meclisi idare, ittihaz ettiği mukarreratın icrası ve masalihi cariyi şirketin idaresi için münasip gördüğü salâhiyetler- le hissedarlardan veya hariçten bir müdür ve fen müşü- virleri tayin edebilir. Ve buna Müdüriyet Heyeti denir, Müdür ve fen müşavirlerlie vazife ve salâhiyetleri memu- riyet müddetleri, tekaüt veya azilleri şeraiti hakkında mu- kavele aktedebilir. Müdüre munvenet ve gaybubeti, ya- hut mazereti halinde ona vekâlet etmek üzere bir veya birkaç müdür muavini, ikinci müdür ve salâhiyettar vekil. tayin edebilir. Madde 25 — Müdür ve fen müşavirleri ber ne vakit lüzum görürlerse Meclisi idareyi davet edebilirler. Madde 26 — Şirket namına tanzim edilecek bilimum evrakın muteber olması ve şirketi zam edebilmesi için şirketin isminin ilâvesi suretile; 1 — İdare Meclis azasından birile mali müşavir, fen mü- şavirlerinden biri veya Şirket Müdürü veyahut mü- dür muavini veya ikinci müdürlerinden biri veya sa- lâhiyettar vekil (Fonde dö Puvuar) lardan biri. -2 — Fen müşavirlerinden biri ile Şirket müdür veyahut müdür muavini veya ikinci müdürlerinden biri veya salâhiyettar vekil (Fonde dö Puvuar) lardan biri. 3— Şirket Müdürü ile müdür muavini veya ikinci mü- dürlerinden biri veya salâhiyettar vekil (Fonde dö Puvuar) lardan biri tarafından müştereken imza eğii- miş olması meşruttur. Hayat sigortalarından maada her nevi sigorta poliçe- lerile her nevi sigorta ücret makbuzları ve cari müa- melelere ve muhabereye müteallik evrak mali miüşa- vir, fen müşavirlerinden biri, şirket müdürü ve mü- dür muavini veya ikinci müdürlerinden biti tarafın- dan münferiden veyahut salâhiyetter vekil (Fonde dö Puvuar) lardan ikisi tarafından müştereken imza edi- lebilir. Bu imzalar sicilli ticarette tescil ve alelüsul ilân edilecektir. Müdürün veya müdür muavinlerinden veya ikinci müdürlerden birinin veyahut iki salâhiyettar vekilin mahakim ve devairi resmiye huzurunda Şirketi tem- sil etmeleri makbul ve muteberdir, Anadolu Anonim Türk Sigorta Madde 42 — Şirketin temettüatı seneviyesinden bilümum masarifine ve imha ve itfa tertibatına ve herhangi bir teahhüdün ifası- na muktezi mebaliğ badettenzil evvelâ ihtiyat akçesi için 9 15 ve sermayenin ödenmiş kısmı için 9e 7 hesabile bi- rinci temettü hissesine kâfi meblâğ ayrılacak. Saniyen: Mütebaki kalan meblâğ 49 uncu madde nüzarı itibaru alındıktan sonra berveçhiati tevzi oluna- caktır: ii 4 15 Meclisi İdareye “e 10 Meclisi idarenin tensibi veçhile tevzi olunmak üzere Müdüriyet ve memurine. © 75 Temettü olarak hissedarana. Madde 43 — Nizami ihtiyat akçesi için balâda tayin edilen mebaliğ if- Taz ve tesviye edilmiş sermayenin birinci temettü hissesi ita edildikten sonra heyeti umumiye diğer mebaliğ tevzii- ne mübaşeret etmezden evvel tahakkuk eden temettü Üze- rinden bir miktarının muhassasunlehi tayin edilerek veya edilmiyerek veyahut sadece senei atiye hesabatına nakle- dilmek suretile meclisi idarenin teklifi ile tefrik ve ilra- zına karar verebilir. Heyeti mezküre gene Meçlisi idare- nin teklifi ile bu suretle teşkil edilmiş olan ihtiyari ihtiyat akçelerinin mahelli tahsisini tadile veya kısmen ve kâmi len tevziine dahi karar verebilir. Bu halde meblâğı mez- bur kirk sekizinci maddenin son fıkrasına tevfikan tevzi olunacaktır. Madde 44 — Temettüat ödenmiş sermayeye *6 7 birinci temettü hissesi itasına kifayet etmediği takdirde noksanı maddei sabıka- da zikrolunan ihtiyari ihtiyat akçelerinden icap eden meblâğ alınmak suretile itmam ve ikmal edilecektir. Marüzzikir ihtiyat akçelerinin de ödenmiş sermayeye * 7 birinci temettü hissesi itasına ademi kifayeti halinde sini- ni müteakibede, nizamnamei dahili mucibince temettüat- , tan ifrası muktezi ihtiyat akçesinin tefrikinden sonra di- ğer hususat için mebaliğ ifraz edilmeden noksan olarak ita edilmiş olan sabıka birinci temettü hissesi Şe 7 ye ib- lâğ edilecektir. Madde 45 — Kanuni ihtiyat akçesi 48 inci madde mucibince temettüntı seneviyeden müfrez mebaliğin terakümünden teşekkül edecek ve muhtemel zarar ve masraflara karşılık tutula- cak ve İşbu akçenin miktarı şirket esas sermayesinin bir misline müsavi bir raddeye baliğ oldükta artık kanuni ih- tiyat akçesi ifraz olunmıyacaktır. Şukadar ki kanuni ihti- yat akçesi sermayenin bir misline baliğ olduktan sonra ondan sarfiyat icrasile miktarı nisbeti mezküreden aşağı düşerse tekrar temettüattan tevkifat icrasına mübaşeret olunabilecektir. Madde 49 — Düyunatın Ilfasından sonra bakiyel matlüp evvelemirde sermayenin tesviye edilmiş kısmının bissedarana isdeten tediyesine tahsis olunacak ve bakiye kalırsa bu dahi his- sedarana malik oldukları hisseler adedi nisbetinde taksim kılınacaktır. Tasfiye muamelâtının hitamında tasfiye he- yeti kati bilânçoyu tanzim edip fevkalâde surette içtimsa davet edilecek heyeti umumiyeye tevdi ve tasfiye memur- larının beriyüzzimme olduğu ve şirketin mevcudiyetine kat'iyyen nihayet verildiği İktisat Vekâletine ihbar ve ga- zetelerle ilân olunacaktır. Madde 52 — Şirket ihraç edeceği hisselere sahip kaydi. zımnında neş- reyliyeceği tarifnamede evvelâ şirketin maksadı teşek- külünü ve müddetini, saniyen müessislerin esamisini, sa- Jisen sermayenin miktarını ve sureti tezyidini, rabian te mettüün sureti taksimini ve heyeti idare azasına tahsis kılınacak makadiri sarahaten derç ve beyan edecektir. Tayyedilen Maddeler : Madde 23 — Müdiriyet heyeti her üç ay nihayetinde Meclisi idareye umuru şirketin hal ve cereyanı hakkında rapor ita eder. Madde 34 — Heyeti umumiye bilcümle hesabatın tetkiki için gerek his- sedarlardan ve gerek hariçten bir veya müteaddit müfet- tiş tayin eder. Şu kadar ki ilk hesap senesi için iktiza eden müfettişler müessisler tarafından intihap (olunacaktır. Müfettişlerin Meclisi idare azasına, müdür ve muhasebe- ciye karabeti olmaması şarttır. Müfettişler vazifelerinin tamamli ifasından ve verecekleri raporların hakikate mu- karenetinden gerek hissedarlara ve gerek hükümete karşı mes'uldürler. Müfettişler ancak teftişe salâhiyettar olup idare umuruna müdahale edemezler. Müfettişlerden biri vazifesini ifa edemiyecek bir hale gelirse heyeti umumi- yenin içtimama kadar şirket munmelât ve hesabatını di- Zer müfettişler teftiş ederler. Bin adet müessis hissesi ihdas edilmiştir. Bu müessis hisseleri ilk beş sene müddet zarfında nama muharrer olacak ve bu müddette satılmıyacak ve şirketin bütün müddeti esnasında senevi temettüatı safiye üzerin- den yüzde on beş atideki kirk ikinci madde mucibince işbu müessis hisselerine ait olacaktır. Müessis hisse senodatı hâmillerinin şirket münmelâtının idaresi ve hesabatının tanzimi hususlarına müdehaleleri- ne salâhiyet vermez. Haklarının istimali ezcümle tevzii lâ- zim gelen temettü miktarının imha ve itfa tertibatına tah- sis olunacak mebaliğin ve kırk üçüncü maddede muayyen ihtiyat akçeleri miktarlarının tayini hususunda şirketin bilânçolarına ve heyeti umumiyece ittihaz olunan mukar- yerata ittibaa mecburdurlar. Hiç bir halde ve sermayenin tezyidi takidirinde bile mües- #is hisselerinin miktarı tezyit edilmiyeceği gibi işbu hisse- lerle tahsis edilen temettüat miktarı dahi tadil edilemez. Müessis hisseleri şirketin tarihi tesisinden sonra heyeti umumiye kararile kömllen veya kısmen şirket tarafından mübayaa edilebilir, Fakat müessis hisseleri eshabının ek- seriyetle bu kararı tasvip etmeleri şarttır. Ekseriyet bu kararı tasvip ederse ekalliyetin itirazı makbul değildir. İş- bu salâhiyeti iştira senedat üzerinde muharrer buluna- caktır. Müessis hisse senedatının kısmen iştirası takdirin- de satın alinacak senedat bu hisse adedine göre bir nisbet dalresinde tayin olunacak ve mezkür senedatın numara- ları merakizi şirkette münteşir iki gazete ile neşir ve ilân olunacaktır. Mezkür senedatın iştirası için iktiza eden sermaye heyeti “umumiye karerile gerek 43 üncü madde mucibince tefrik edilen husüsi ihtiyat akçelerinden ve gerekse tezyidi ser- maye takdirinde tezyit olunacak miktarı sermayeyi imza ve taahhüt edecek olanlar tarafından verilen primlerden teskil olunacaktır. İştira kılınan müessis hisselerine ait Madde 41 — . . öğ Şirketinden: yüzdeler hisse senedatı temettülerini tezyit eyliyecektir. İştira olunan mezkür müessis hisseleri iptal edilecektir. İlâve Edilen Maddeler: Madde... Meclisi idare azası deruhte ettikleri vezalfin ifasından ve şirket namına yapmış oldukları ukut ve muamelâttan dola- yı şahsan mesul değildirler. Ancak kanunun ve işbu esas mukavelenamenin kendilerine tahmil ettiği vazaifi tama- | men ifa etmemek suretile sebebiyet verecekleri zararlar- dan dolayı müteselsilen mesuldürler. Şu kadar ki kendileri- ne verilen vazaifin ifasında ağır hata ikaı veyahut salâhi- yetlerini tecavüz suretile vaki olan zarar kimler tarafından ika ise mesuliyet yalnız onlara terettüp eder. Bu mesuliyet hâsıl olan maddi ve hakiki zarar miktarına mak- surdur. Meclisi idare azası şahsan alâkadar bulundukları hususatın müzakeresine iştirak edemez ve heyeti umumiyeden izin almadan kendi veya şahsı ahar hamına bizzat veya bilva- sıta şirketle bir muamelei ticariye yapamazlar. Keza heyeti umumiyenin müsaadesini almaksızın şirketin icra eylediği muamelei ticariye mev'inden bir muameleyi kendi veya ahar hesabına yapamıyacağı gibi ayni nevi muamelei tica- riye ile meşgul bir şirketle çalısan mesul aza sıfetile dahil olamazlar. Meclisi idare şirket hesabına şirket hisse senedatım iştira veya İşbu senedatı rehin mukabilinde kabul ederek para ik Faz veya avans ita edemez. Şu kadar ki temettünttan tefrik olunan meblâğ mukabilin- de bedelleri tamamen tediye olunan hisse senedatının işti- rası için heyeti umumiye Meclisi idareye salâhiyet vere- bilir. Heyeti umumiye her sene gerek hissedarlardan ve gerek hariçten azami üç sene için bir veya beşi tecavüz etmemek üzere müteaddit murakıp intihap eder, Şu kadar ki ilk mu- rakıplar tesis heyeti umumiyesi tarafından bir sene müd- detle intihsp olunurlar. Bir murakıp intihap edildiği takdir- de bu murakıbın ve müteaddit murakıplar intihap edildiği takdirde nısfından bir ziyâdesinin Türk olması lâzımdır. Müddetleri hitam bulan murakıpların tekrar intihapları ca- izdir, Vazifeleri hitam bulan Meclisi idare azası heyeti umu- miyeden beraat iktisap etmedikçe murakıp olarak intihap olunamazlar. Murakıpların Meelisi idare azalığına intihap- ları ve şirketin memuru $ıfatile umur ve müamelâtını ted- vir etmeleri caiz olamaz. Meclisi idare azasının kendilerine ve usul ve furuğundan birisine karabeti olanlar murakıp intihap olunamazlar. Mu- rakıplar her vakit heyeti umumiye tarafından azlolunabi- bilirler. Murakıpların tayin ve tebdilleri Meclisi idare tara- fından derhal Sicilli Ticarete teseli ettirilmekle beraber ga- zetelerle de Wün ettirilecektir. Müteaddit murakıplardan bi- rinin esbabi kanuniyeye binaen vazifesinden sukütu halin- de diğer murakıp veya murakıplar heyeti umümiyenin ilk içtimaına kadar ifayı vazife etmek üzere yerine birisini inti- hap ederler. Bu suretle vazifesinden sukut eden murakıp bir kişi olduğu tskdirde heyeti umüumiyenin ilk içtimama kadar vazifeder olmak Üzere alâkadarlardan birinin müra- caati üzerine merkezi şirketin bulunduğu mahal mahkeme- si tarafından bir murâkip tayin olunur. Bu hususta Meclisi idare azasının da mahkemeye müracaati mecburidir. Murakıpların vazifesi şirketin muamelâtı umumiyesini mu- rakabe ve hesabatını tetkik ve teftiş ve Meclisi idare azası ile müttefikan bilânçonun şekli tanzimini tayin ve hisse senedatının vaziyetini tesbit velhasıl şirketin menafiine muvafık gördüğü her nevi murakabe ve teftişatı icra ve üç aydan fazla fasıla vermemek şartile zaman zaman şirket kasasını ve kuyut defatirini kontrol ederek mevcudun ku- yudata muvafakatini tesbit ve meclisi idare azasının kanun ve şirket mukavelenamesi ahkâmına tamamile riayet eyle- melerine nezaret ve sene nihsyetinde içtima edecek olan hex yeti umumiyece şirketin vaziyeti, hesabatı ve bilânçosu ve meclisi idarenin faaliyeti hakkındaki kanaat ve mütaleası- nı havi bir rapor takdim etmektir. Murakıplar esbabı mübreme ve müstacele tahaddüsü halin- de heyeti umumiyeyi fevkalâde olarak içtimaa davete mec- burdurlar. Murakıplar kanunen ve işbu dahili nizamname ile kendile- rine tevdi olunan vezaifi hüsnü suretle ifa etmedikleri tak- dirde müteselsilen mesul ve vukua gelecek maddi ve hakiki zararları zamındırlar, . Murakıplar bissedaran tarafından Meclisi idare azası veya müdür aleyhine vaki olacak şikâyeti tahkik ve tetkik ile sıhhatine kali oldukları takdirde keyfiyeti senelik raporları- na dercedeceklerdir. Sermaye şirketin onda birine malik olan hissedaranın tale- bi üzerine murakıplar heyeti umumiyeyi fevkalâde olarak iIçtimaa davet etmeğe ve müracaati icap ctliren maddeyi ruznameye ithal etmeğe mecburdurlar. Murakıplara müracaat ile heyeti umumiyenin fevkalâde iç- timaa davet olunmasını talep eden hissedaranın sermayeli şirketin yüzde onuna tekabül eden miktardaki hisse senet- lerini muteber bir bankaya tevdi etmeleri lâzımdır. Sermuyei şirketin onda birine muadil hisse senedatına ma- lik olan hissedarlar heyeti umumiyenin kararı hilâfına mec- lisi idare azası aleyhine ikamei dava edilmesinde ısrar eder. lerse bir ay zarfında murakıplar ikamei davaya mecburdur» Jar. Şu kadar ki bu akalliyet murakıplar haricinde bir ve- kil de intihap ve tayin edebilirler ve hisse senetlerini de şir- ketin melhuz zarar ve ziyanına karşı teminat olarak dava- nın hitamına kadar kalmak üzere muteber bir bankaya tey» die mecburdurlar, Davanın reddi halinde davayı talep eden akalliyet şirketin maddi ve hakiki zarar ve ziyanını tazmine mecburdur. Heyeti umumiyenin her ne sebebe müstenit olursa olsun Meclisi idare azası aleyhine ikamel dava olunmasına müte- dair olan kararının icrası keza murakıplara aittir. . Murakıplar, Meclisi idare müzakeratında rey ve müzakereye *ştirak etmemek şartile hazır bulunabilirler. Ve münasip gördükleri teklifatı meclisi idare ve heyet! umumiyenin adi ve fevkalâde içtimaları rüznamelerine ithal ettirebilirler, . Murakıplar heyeti umumiyece takdir ve tesbit edilecek üc- reti alırlar. İşbu ücret şirketin masarifi umumiyesi meya- Bina ithal edilir. Madde... Madde ... Madde ... Madde ... Madde ... Madde :;