14 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Tıp Bayramı Kutlanırken... Tıbbiyemiz İçin Üstatlar Diyorlar ki B mütecaviz bir maziye bulabildiğim naklediyorum: P rofesör Akil Muhtar, şöyle söylüyor: Yüz sene- de Tıbbiyenin yaptığını bir - kaç satırla bil- dirmek müm- kün değildir. Bu mektep par lak devirler ge- çirmiş, sonra senelerce | İh- mal edilmiş, ye niden yükselmi ye başlamış, nihayet şimdi kuv- vetli bir hamle ile tekâmüle doğru atılmıştır. Şüphesiz, her zaman ye- tiştirdiği hekimlerin fenni bilgileri bir değildir. Buna rağmen, bu yük- #ek fen müessesinden çıkanların Memlekete ettikleri hizmetler çok mühimdir. Gerek sulhte ve gerek harplerde milletin tıbbi ihtiyaçlar rını tatmin için ellerinden geleni yapmışlardır. Umumi Harpte, hemen yalnız o mektepten çıkmış hekimler, hu vazifeyi parlak bir su relte başarmışlardır. Bunlardan bir kısmı ya ecnebi . üniversitelerinde veya burada fen sahasında kalmış” lar, çalışmışlar ve her yerde İftihar la görülen hakiki âlimler, büyük hekimler sınıfına girmişlerdir. Bu mektep, milletin entellektü- el tabakasının teşekkülünde ken- dine düşen vazifeyi çok iyi yap - mıştır. İstibdat devrinde milletin sürüklendiği uçurumu uzaktan gö- ren ve buna bir çare arıyanların ilk saflarında Tıbbiyeden çıkanla- ri ve Tıbbiyede tahsil etmekte o- lanları görürüz. Böylece Tibbi- ye, kendisinden milletin bekliye - bileceği bütün Vazifeleri hakkile yapmış addolunabilir, Tıbbiyelile- rin bayramında, şimdiki neslin a- talarına karşı besledikleri hürmet ve muhabbet hislerinin bir tezahü- rü vardır. Bu da insanlık bakımın- dan çok güzel bir şeydir.,, * By karşısında, en kidemli hekim General Doktor Be- sim Ömerin öz leri şudur: — Hayatımın en genç çağını gelçirdiğim ve bugünkü malü- matı borçlu bu- lunduğum bir ir fan menbainın yıl dönümünü tesit, benim için büyük bir zevk ve borçtur. Faz. m omrak, mütemadi surette 4B se- ne bu müessesede ders okutmak- la geçirdiğim hayatımın hocalık devresini nazarı dikkate aldığım Zaman, büyük bir hâz duyuyo- rum. Ayni zamanda, Tıp Fakülte- sinin memleketin sağlığına böyük hizmetleri ciheti ile, böyle bir tö- Ten çok yerindedir. Cümhuriyet hükümetimiz, Tıp Fakültesinin ne kadar ehemmiyeti haiz olduğunu, ve memleketin istikbalini nazarı dikkate alarak, büyük fedakârlık- larda bulunarak bir kere daha göstermiştir. Memleket, büüküme- tin bu fedakârlığına mukabil çok istifade edecektir.,, * peratör General Cemil yık dönümü münasebetiyle ih- tisaslarını şöyle kaydediyor: — Bütün yeni tıpcılara muvaf- fakıyet temenni ederim. Memleke- te hayırlı doktorlar yetişir. Büyük hizmetler ederler, şimdiye kadar memleketimizin en büyük ihtiy; cı doktorlardı. Ne kadar çok ve iyi wgün Tıbbiyeliler bayramıdır. Her sene Tıp talebesi tara- fından kutlanan Tıbbiyeliler bayramı töreninde bir asri sahip olan bu; nağıni asırlarca evvelde bulduğumuz Türk tıbbının kâmül, yaptığı hizmetler anılır. Bugün de, Üniversitede toplanacak olan Türk hekimleri mensupları bu şerefli mazinin heyecanını ya; yeliler bayramma tesadlif eden bugün için, konuşmak imkânmı metli tıp üstatlarının ve hocalarının ihtisaslarını nkü Tıp fakültesinin ve kay geçirdiği te- ve acaklardır. Tıbbi. rofesör Mazhar Osmun, Fakültesi için şöyle söyl — Memleketi mizde irlan, me- deniyet vesair her hayırlı te- şebbüste (oOÖna yak olan tıp mektebinin bay- ramı sade bizim değil, bütün Türklüğün sev. diği ve saydığı sayılı günlerden biridir. Ben Tıb- biyel Askeriyeden 320 senesinde çıktım. Bütün varlığım mektepten aldığım ilk terbiye ve feyze med- yundur. Orasını, bir ana beşiği gi- bi tekrim ederim. fesör Kemal Cenap, diyor gr — Törende bu' mevzu üzerinde konuşacağım. Tıp or: TOPLANTILAR; Mekteplerde Ceza İster mi İstemez mi ? layan münakaşalı toplantı 4 saat de- vam etmiştir. Bu toplantıda evvelâ okullarda ne gibi vakalara rastlan - dığı tesbit edilmiş, bunların normal bir haddi aşan vaziyette olmadığı noktası tebarüz ettirilmiştir. Bundan sonra umumiyetle bu gibi vakalar karşısında öğretmen ve mürebbinin hareket tarzı üzerinde durulmuş ve yine ceza ve mükâfet meselelerine dönülmüştür. Yirmi kadar söz alan arasında Da- rüşşafaka direktörü Ali Kâmi, Fel - İsefe öğretmeni Ali Rıza, Lise öğret- usulü öğretmeni Fevzi, Kız öğret - men okulu öğretmeni Nebahat, eski maarif müdürü Saffet te vardı. Toplantının en hararetli safhası B. Ali Kâmi ile Bayan Nebahat ve Bay Fevzi arasında, cezanın lüzumsuz - luğu veya lüzumu hakkındaki mü- nakaşa olmuştur. Ali Kâmi, inziba- tın müeyyidesi olarak cezaya, öğret men okulu muallimlerinden Fevzi Şimdi, yalnız şunu söyliyeyim ki, Tıbbiye memleketin sıhhatine çok hizmet etmiştir. Tıb | biye Mektebi birçok tıp üstatlar yetiştirmiştir. Bu müessese bir a- sırlıktır. Fakat, Türk tabbı çok es- kidir. Her zaman tekâmüle doğru gitmiştir. Her asra göre daha mü- tekâmil bekim yetişmiştir. Kaide de böyledir, böyle olmalıdır. Me- selâ 1940 senesinde Yetişecek he- kimler, elbette ki bugün yetişen- larlan daha üstün alanalrtır “ oktor'Göneiil “Kildrt Raşit Tıbbiyenin bayramı müna sebetile diyor ki: — Tıp Fakültesinin bir asırda yaptığı hizmetleri bir kaç satırla ifade etmek mümkün değildir. Bu müessese 100 yıl içinde fen âlemi- ne büyük hizmetler (yapmış tır. Türk tıbbi mecvudiyetini Av- rupaya tanıtmıştır. Bu 100 sene boş geçmemiştir. Avrupa fen âle- mi Türk tıbbını tanır. Memleketi- mizde en yüksek sevi olan ve bütün dünyaca tanılan bil- , hassa iki mühim saha vardır: As kerlik ve tıp, Bunlarla iftihar ©- debiliriz. Bütün yeni tıpçılara diklerini tebarüz ettirmişlerdir. Toplantı sonunda söz alan Üni - profesörü Şekip Tunç, psikoloji ve içtimeiyatm bu- versi psikoloji günkü verimlerinin henüz öğretme- nin elinde kolaylıkla kullanılacak İroüsbet bir silâh halinde olmadığını, işine aşkla bağlı olan öğretmen ha - zakat ve sezişinin muvaffakıyette mühim âmil olduğunu söylemiştir. Herkes toplantıdan ayrılırken şu ka- naat ve İntibaa varmış bulunuyor - du: ürk okullarında birkaç pslkupar veya dejenere tipin yaptığı bazı va- kalar mekteplerde inzibatın gayrita- bii bir hal aldığına delâlet etmez. An cak tam verimli bir terbiye faaliye- tinin de zamanla, mali imkânla, öğ- retmenlerin kültürlerinin inkişafile alâkadar olduğu anlaşılmaktadır. Toplantı sonunda Halkevi başkanı- nın teklifi üzerine 15 gün sonra 0pe- ratör Mim Kemalin karakter otra - İfında bir konferans vermesi, bu me- İ yanda doktor Fahrettin Kerim ve İprofesör doktor Muzaffer Esat ta da vet edilerek doktorlarla terbiyecile - rin karakterden anladıkları farklıca mansların tavazzuhuna hizmet ede- ceğinden faydalı görülmüş ve bu kon muvaffakıyetler temenni ederim.,, Reşat Fey: Cumartesi akşamı Moda Deniz feransın da münakaşalı olması karar İ Jaştırılmıştır. Şişli halkevinde inzibat ve ceza me | seleleri etrafında dün saat 15 te baş || meni Hadi, Öğretmen okulu tedris | çocukların karakterlerini wlah te -| şebbüsünde bulunmağa kiymet ver- | İ Ucuzluk Için Yeni Kararlar Haber aldığımıza göre, hükümetimiz hayatı ucuz- latmak hakkında yeni karar- Jar vermek üzeredir. Bu hu- susta İstanbul Belediyesi de || tetkikler yapmakadır. Et ucuzluğu hakkındaki kararın pürüzsüz bir şekil. || de tatbik edilmesi hususun- | da Belediye çalışmaktadır. Öğrendiğimize göre, Bele diye, bu hususta icap eder- se elten alınmakta olan mezbaha resimlerini bir miktar daha indirecektir. BELEDİYEDE : Unkapanı Köprüsünde İnşa Vaziyeti Belediye ile müteahhit arasındaki ihtilâf halledildikten sonra Gazi köp rüsü inşaatı hayli ilerlemiştir. Evvel- ce Balatta yapılarak suya indirilen dubadan başka ikinci dubanın inşaatı hemen hemen bitmiş gibidir. O da bir iki güne kadar suya indirilecektir. Belediye yakında, Unkapanı ve A zapkapıda birçok istimlâkler yaparak oraları açmıya başlıyacaktır. Bu ara- da Azapkapıdan Şişhaneye doğru ye ni bir cadde açılacaktır. Sebze Hali İnşaatı Meyva halinin yanında yapılması #aşaatına başlanmıştır. Yeni hal, mey Va halinin bir devir olacaktır Beş Senelik roi rrojesi Belediye iki beş senelik Yol proje- sinin tatbikine bu aydan itibaren baş uyacaktır. Bu cümleden olan bütün ana caddeler, asfalt olarak inşa edi- lecektir. Turizm ve tarih bakımından ehemmiyeti olan bazı kenar yerlere giden yollar da düzeltilecektir. ———— NAFTADA: Almanyayaİsmarlanan Frigorifik Vagonlar Nafıa Vekâleti, Almanyaya taze ve yaş meyvaların nakli için frigori fik tesisatı haiz 18 yeni vagon ısmar- lamıştır. Bunlardan ilk parti olarak sekiz tanesi önümüzdeki ayın bida- mukarrer bulunan yeni sebze halinin | *“ VERLİ HABERLER İcra İşleri | Mütehassısı | Geliyor İcra işleri hakkında tetkiklerde bu- lunarak bunların ıslahı için bir pro je hazırlamak üzere hükümetimiz ta- rafından davet olunan İsviçreli mü- tehassısı B »gün veya ya- karaya gi- Leyman, rın şehrimize gelerek decektir, B. Leyman, Ankaradan sonra İstan bul, İzmir ve Adana gibi icra işleri çok olan şehirlerimizde ayni tetkiklerde bulunacaktır. Dört Kişi Kahvelerde Kumar Oynamışlar Zeyrek caddesinde 26 numaralı İ- ranlı Alinin kahvesinde kumar oy- namakta olan Salih ve Necmi ismin- de iki kumarbaz kumar suçu üstün- de yakalanmışlardır. İzzet ve Ahmet isminde iki kumar baz Beşiktaşta Tahirin kahvesinde kumar oynamaktalarken suç üstün- de yakalanmışlardır. İki Hırsızlık Kısıklıda oturan Ahmet isminde bir sabıkalı komşusu Elektrik Şirke- ti mmurlarından Vedadın bahçesin- den fidanları çalarak savuşurken ya- kalanmıştır. X İzzet isminde bir sabıkalı Rume- li hisarında sandalcı Ahmedin evin- den kurşun boruları çalarak kaçar- ken tutulmuştur, Acıklı İki Kaza Kerecilerde oturan ve İnhisarlar İ- daresuin Cibali fabrikasında çalışan Süleyman oğlu Muharrem fabrikada vhaları üstüste koymakta iken lâvhası sol ayağının üstüne 7 yaralanmış, Cer kaldorilârak teda- Şamandırada bağlı bulunan - İsveç | bandıralı Motlan vapurunda yük al- makta olan mavnacı Mehmedin başı- na bir sandık düşerek yaralanmış Be yoğlu Belediye Hastanesine kaldırıla rak tedavi altına alınmıştı Para İçin Yaralamış Cibalide Üsküplü caddesinde otu- Fan Mustafa Sabri İsminde biri bir para meselesinden çıkan kavga neti- cesinde ayni sokakta oturan Şaziye! İsminde bir kadını büyük bir anah- la başından yaralamıştır. yetine doğru İstanbula gelmiş ola- caktır. Diğer on taneside bilâhare gelecektir. Vekâlet bu vağonlarla ya- pılacak yaş meyva nakliyatı için en aşağı bir tarife tatbik edecektir. klübünde verilen”maskeli balo her se- pekinden daha çok muvaffak olmuştur. Baloda çok güzel kıyafetler var- cinde de o kadar güzel kostümler ta güçlük çekmiştir. vardı ki, hakem heyeti âdeta intihap- old goal yasama sanane sss anasame semen Ankaradan Telefon ve Telgrafla İarenmme Tahsin Uzer, Bir Ameliyat Geçirdi Ankara, (Tan muhabirinden üncü Umumi Müfettiş Tal zer Viyanada bir ülser ameliyatı 8 çirmiştir. Oğrenildiğine göre bizi kendi: ailesine İmektupta, ame diği bildirilmekte, (Bay Tahsine seri âfiyet dileriz) tarafından Maaş Derecesine Göre Bir Memur İstatistiği Ankara, 13 (Tan muhabirinden)” Devlet, teşkilâtını gittikçe genişlet mekte yeni hizmetler karşısında m İsenesinde devlet memurları kadro * eceden maaş als” 6 kadrosunda b sayı ye yükselmiştir. Ikinci de” İreceden maaş alanlar 929 da 40 iks 936 da 47, üçüncü dereceden 929 d 97 iken 936 da 149 olmuştur. 200-9 lira arasında maaş alanların artış 9 beti daha fazladır. Baremin dördüs cü derecesinden maaş alanların say” s1 929 da 98 iken 936 kadrosunda 2! beşinci dereceden 103 iken 929 di 309, altıncı dereceden 175 iken 989 da 648 i bulmuştur. Buna muksl 40—60 lira arasında maaş alanlar # zalmaktadır. Meselâ 1929 kadrosu” da baremin 18 inci derecesinde m aş alanların sayısı 4079 iken 936 © 1435 olmuştur. Bu rakamlar di memurlarının refah seviyelerinin gö tikçe yükselmekte olduğunu göste * rir, 936 kadrolarına göre, asker! teşkİ lât hariç, bütün devlet memurlarını? sayısı 41,590 idi. Ücretli memurlâ” da 10,746 idi. Yekân 53 bindir. B* rakamın bütün nüfusumuza 320 de birdir. Kadrosunda en çok ücretli mem olan Vekâlet Adliye Vekâletidir. Ağ liyeden sonra Dahiliye Vekâleti ge ektedir. Büreme dahil ön fazla mi” muru olan vekâlet yine Adliye V# kâletidir» İkincirolnrak Emniyet işi0” Ye vekmet,”"dörüültu üni 0 kâleti gelmektedir. ” 1936 kadrolarına göre, askeri tef kilât hariç, bareme dahil memur” rımıza verilen maaşların senelik © tarı 37,830,856 liradır. Bu paran” Vekiletlere taksimine gelince: İ yüksek miktar 5,047 memuru ols” İKültür Bakanlığına isabet etmekti” dir. Kültür Bakanlığının senelik aş tutarı, yalnız barem derecele! dahil memurlar faslında 645630 liradır. Müzeler İçin Duhuliye Ankara, 13 (Tan muhabirinden”. Bütçe encümeni müze ve milli s8'# lara giriş için alınan ücret hakki daki kanun projesinin a | ni bitirmiştir. | Yeni proje ile müzelerde alınm” ta olan duhuliye hayli indirilmiş” Proje kanuniyet kesbettikten s00fX umumi açılmış müzelerle tarihi bü Isra girenlerden 10 kuruş, milli raylar ve Topkapı sarayı müzeleri | de 50 kuruş, Ayasofya müzesindö kuruş alınacaktır. Toplu bir halde ziyaret yapan m tep, subay ve halkevlerinden öce alınmıyacaktır. 14 Mart 193$ EPA RLE Kasım: 196 Rum 1381 Muharrem; tü Güner 6,13 — Öğle: İkindi: 15,448 — Akşam: Yatsı: 1945 — İmsâk YURTTA HAVA VA Yurdun Trkya, Karadeniz Xr ve Orta Anadalu' min: yer yağışlı geçmiş, rü Trakya Sp li ve Eye mıntakalsrile Karadenit X ve Orta Anadolunun Gs da Şimal istikametinden | yerlerde Cenubi istikam te eamiştir. Dün İstanbulda hava yağışlı ve fırt geçmiştir. 24 sat ir murabbanza bıraktığı su miktarı 1885 Ermdir. Rüzgârlar Resimler sağdan: Baloda çok muvaffak olan kıyafetlerden eski Türk gelinini temsil eden Bayan Meliha Nuri, Mis Armitag, üçüncülüğü Ho- Jandalı kız kıyafetinde kazanan Mis Lona ve beğenilen kıyafetlerden genç bir bayan, dı. Bunlar arasından hakem heyeti en iyi giyinmiş liç erkek, üç kadın seçti, Kadınlardan birinciliği, Kraliçe Mary Stuart kıyafetini kendisine pek yaraştıran Mis Armitage, ikinciliği bedevi kıyafetile Nâzan, üçün cülüğü Holandalı kıyafetinde Mis Lova kazanmışlardır. Bunların hari- doktor yetişirse, memleket için o kadar faydalı ve hayırlı olur. Bir asır içinde, bu müessese, yurda bü yük hizmetler etmiştir.,, saniyede B Sast 14 teb 141. Süünet en yüksek 58 ve « santizrat olörak kaydadilmistir