14 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

14 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Lİ ya sgp Alman Birliği Ömer Rıza DOĞRUL H *r Hitler, Alman ordusun- dan sonra Avusturya top- | ia ayak basar basmaz, kendi. doğduğu yerde karşılıyanlara irlediği nutukta Alman birliğini etmiş ve bu birliği parçalamak ki eolere meydan okumuştur, Ha- ikatte Her Hitler Avusturyayı iş BA ederek Alman birliğini tahak- ettirmiş ve hiç şüphe yok ki, İmanlık tarihine, Almanyanın bü Yük bir İdealini gerçekleştirmiye Müvaffak olan bir kahraman sıfa- de girmiştir, 1816 da vukubu- » Sadova harbi, Almanya ile A- Mturya arasında uzun seneler sü Yen rekabete son vermiş, 1871 de Manyanın Fransaya karşı kazan- 4! zaler Alman imparatorluğu. ay teşekkülü ile tetevvüç etmiş, 918 mağlübiyeti Almanyayı yere 4, fakat yirmi sene geçmeden Almanya İle Avusturyanın birleş - i Üzerine Alman birliği teessüs İ$ ve Almanya Avrupada en BenİŞ nüfuzlu devlet olmuştur. almanya ile Avusturyanın biri- tihe katışması ve iki devletin bir devlet teşkil etmesi, artık bir | liteden ibarettir ve bu for. | Malite yakında yapılacak plebisit e tekemmül edecektir. vusturya istiklâlinin müdafii m Doktor Şuşnig tarafından dün Yabılması takarrur eden plebisitin iklâl lehinde netice vereceği her Pürhenin fevkinde idi. Fakat, bu- Avusturya istiklâlinin müda- | İNİ en günheti geksmlar arasına İş ve Avusturyayı bolşevikli. sürüklemek töhmetile zindanla- 3 boylamış bulunuyorlar. Yeni plebisit ise Avusturyayı iş- eden Alman ordusunun neza- Peli altında yapılacağı için bütün Yusturyanın Almanyaya katış - Mak lehinde rey vermesi bekleni- » Bunun başka türlü olmasına ân kalmamaştır; n W Alman teşebbüsüne karşı Mira ukavemet vuku bulmıyacağı- yp acaba Avüsturya haricin. mukavemet vukuu muhtemel Midiy> se içi İngiltere ile Fransa hâdi- fak, Protesto etmiş bulunuyorlar, At protestoları reddolunmuş- » bu sırada en fazla endişeye hg vesi beklenen Çekoslovakyanm Yüng ran notası ile tatmini dü - p, ülmüştür. Fakat İngiltere ile hi, anın bu yoldaki teşebbüsleri- daha tesirli bir mahiyet alma- iklenmediği gibi Çekoslovak. wn da ihtiyati tedbirlerden baş- tedbir alması da beklenme- Mektediz, © halde Almanyanın Avusturya den de, Avusturya haricin- a., 1? mukavemet görmesi bekle- » Bunun neticesi olarak AL hak > Avusturyayı dilediği gibi il Yay, ecek ve çok geçmeden Av. im da, bütün dünya da bu hâdi- y alışacaktır. Yang, t, Alman birliği, yalnız A- “iye Yanın ilhakı ile tekemmül Çeke Almanya, bundan sonra Sise ovakya Almanlarını tatmin bir hattı hareket takibine Ya iç #caktır. Fakat Çekoslovak - İş, Avusturya derecesinde ko- bi, “ğildir. Çünkü Çekoslovakya Sey, aftan Fransa, diğer taraftan da, *t Birliği ile mütekabil yar. Mig, Paktlarile bağlıdır ve bu bağ- hug, Şekoslovakş karşı vuku- ak her tecavüzü, büyük bir Ayı, evirecek mahiyettedir. Bong ik Almanya, İtalya ve Yu - Kay YY ile de komşu olmuş ve Çe iy, , kyaya karşı da daha müsa- Mar, Vaziyet almıştır. Komşuluk- hiş, Peticesi, her halde çok mü - olacaktır, Maş SOCARİSTAN: Beynelmilel Tediye önl j , was İçtimaında PİLE IBCAA) — Macar Mt paşınkası genel direktörü ve dev Biye B. İmredi, enternasyonal Yi ve bankası idare komitesinin | tene Bay >inda hazır bulunmak ü- İkonuşmaları devam etmektedir. Ro- Alman - İngiliz Müzakeresi Tatil Edildi Londra, 13 (Husust) — Almanya hariciye nazırı Von Ribbentrop öğle üzeri tayyare ile memleketine dön- müştür. Hareketinden evvel hava meydanı direktörüne: “Hava limanı- nızı bir kaç kere ziyaret edeceğimi ümit ediyorum.,, demiştir. İngiltere - Almanya müza- kereleri Avusturya hâdiseleri yüzünden tatile uğramışır. İn- gilere hükümeti, bu ciheti Von | Ribbentrop'a anlatmış ve bu suretle İngiltere, Avusturya hâdiseleri yüzünden hissetti; asabiyet ve infialin İngiltere - Almanya münasebetleri üze- rindeki tesirini açıkça göster- miştir, Diğer taraftan İngiltere — Italya mada neşredilen bir tebliğde bu nok tadan ehemmiyetle bahsolunmakta ve büyük faşist meclisinin Kont Cia- | nonun Lord Perih ile yaptığı görüş- | melerin memnuniyete değer olan ne- ticelerini Kontun ağzından dinlemiş olduğu kaydedilerek bir Ingiliz — 1- | talyan anlaşmasinın başarılması ar- rusu izhar edilmektedir. | Londrada, siyasi mabafilin müta- lenlarına göre, Almanya ile İngiltere arasındaki müzakerelerin tekrar açıl- ması şimdilik imkânsız olduğu gibi, bu imkânsızlık yakın istikbal için de varittir. İngiltere, bu hususta bekle- nen siyaseti takip etmeyi daha mu- vafık bulmaktadır. Hâdiseler inkişaf ettikten sonra Almanya ile İngiltere arasında bir görüşme zemini hazırla- Pl gaP akin alabilir sreş tehlikesini büsbütün önlemek için İn giltere, Almanya, Fransa ve İtalya arasında dört taraflı bir toplantı ya- pılması lüzumu da bazı mahfillerde i- leri sürülmektedir. İtalya ile İngiltere arasında şu ya- kınlarda kati bir anlaşmıya varılma- sı da ihtimal haricinde görülmekte- dir. RUSYA Şimal Kutbu Müzesi Tesis Edildi Moskova, 13 (Tass) — Leningrat Arktik Müzesinde, şimal kutbunun| fethine ve Papenin heyetini teşkil e- den Sovyet kahramanlarının hayat ve mesaisine tahsis edilen bir sergi tertip edilmiş ve son zamanlarda hal- ka açılmıştır. Bu sergide, şimal kut- bunda bulundukları müddetçe N. - 172 tayyaresi mürettebatına mesken | vazifesi görmüş olan ipekten çadır! ile kutup istasyonunda kışlıyan kâ şiflerin elbiseleri nazarı dikkati çek- mektedir. Bu elbiseler, Papenin gru- Pu azasının giydiklerinin aynidir. Bir çok fotoğraflar, cesur kâşiflerin sabih buz parçasındaki istasyonda hayat ve çalışmaları safhalarını göstermekte - dir. Aynca istasyonun katettiği yolu ire eden bir harita da vardır. İNGİLTERE: Almanyaya Karşı Nümayişler Yapılıyor Londra, 13 (A A) Bu » gün bir mitingten ayrılan bin- lerce nümayişçi alay halinde Alman büyük elçiliğine doğru ilerlemiş, fa- kat süvari polisleri bunların elçiliğe sokulmalarına mâni olmuştur. Nü - mayişçilerin Almanya aleyhindeki a- ğır sözlerinin elçilikten işitilmeme - sine imkân yoktu. Polis nümayişçi - İ HARİCİ HABERLER GÖRÜŞMELER: Hükümetçi Londra, 13 (Hususi) — İspanya - dan son gelen haberlere göre harp va ziyeti Franco kuvvetleri lehine inki- şaf etmekte devam ediyor. En son haberlere göre, dört gün evvel Sa- ragossa cephesinden şarka, Akdeniz istikametine başlamış olan Franco ta arruzu şu dakikaya kadar hiç bir nok tada durdurulamamıştır. Cephenin bir çok noktalarında iki taçaf kuv - vetleri şiddetle çarpışmakla beraber cümhuriyetçiler müessir bir mukabil taaruz yapmamışlar, devamlı o - lan gerideki müdafaa hatlarına çekil mişlerdir. Cümhuriyet Ispanyası, Franco'cu- ların bu ilerleyişi karşısında fevkalâ- de tedbirler almak lüzumunu hisset- miştir. Barselon, 13 (A.A) — Cümhuri- yetçi İspanya hükümetinin yakında fevkalâde askeri tedbirlere müracaat edeceği ve bu meyanda umumi sefer- berlik ilân ödeceği intibaı mevcut - tur, maamafih bu cihet henüz resmen teyit olunmamıştır. lerin Aragon cephesi üzerindeki ile- ri hareketi tenezzüh olark tavsif edil mektedir. Ön müfrezeleri şimdi Katalonya T çirmiş, rek düşmanın bü mıştır, luk harikalarını gününden itibaren leri dağıtırken çarpışmalar olmuş - Mİ şehrine hareket etmiştir. tar, miş ve umumi seferberlik ilân edil - | Saragossa, 13 (A.A.) — Frankist-| Türk casusu M. Mütareke hatıralarını, casus- İspanyada Son Taarruz İspanyada Umumi Seferberlik | Franco Orduları, Katalonya Sahiline Doğru İlerliyorlar Bir Vapurumuz Şi Evvelki Gün | Denize İndirildi Berlin, 13 (A.A.) —D. N. B. bildiriyor: 12 Mart cumartesi günü, Kiel'de Krup tezgâhlarında Denizyolları İşletmesi İda- | resinin ısmarladığı vapur ların ikincisi olan Sus vapı- | ru denize indirilmiştir. Yolcu ve eşya nakliyatına mahsus olan bu vapurun, sa sathında boyu 96,60 met- re, genişliği 11 metre, yük- sekliği 6,90 metredir. Su al- tında derinliği 3,40 metre- dir. Sürati 18 mildir. 450 yolcu istiap edebilecek olan bu gemi, Marmara sahille- rinde işliyecektir. « —— — ——» sahiline yalnız 60 mil mesafede bu- lunmaktadır. | | zır: FRANSA : Leon Blum Yeni Kabineyi Teşkil Etti Paris, 13 (Husust) — Sağların bü- İtün muhalefetlerine rağmen L. Blum İ kabineyi teşkile muvaffak olmuştur. Yeni kabine, bir halk cephesi kabi- İnesidir. Yeni kabinede merkezi sık- let sosyalistlerdedir. Radikal sosya- listler, kabineye iştirak etmişler, ko münistler de tam bir müzaherette bulunmayı vadetmişlerdir. Kabinede, Hariciye Nazırlığın Del bosun yerine Bonkur işgal etmekte- dir. Blum, Başvekâletten başka Ma- liye Nazırlığını da deruhde ediyor. Şotan, yeni kabinede mevki alma- mıştır. Paris, 13 (A.A) — Fransız kabi- nesi kati olarak teşekkül etmiştir. Blum arkadaşlarını saat 18,30 da Re- isicümhura takdim etmiştir. Kabine nin kati listesi şudur: Başvekil ve Hazine Nazırı: Blum; İ Bütçe Nazırı: Spinas; Hariciye Nazı- rı: Pol Bonkur; Devlet Nazırları: Pol For, Sarro, Steg, Viyole, Oriol, Fro- | sard. Adliye Nazırı: Rukar; MIM Müda- faa Nazırı: Dadaliye, Bahriye Nazı- rı: Kamişi; Hava Nazırı: Gilaşambr; Milli Terbiye Nazırı: Jan Ze; Ziraat Nazırı: Bonne; Nafia Nazırı: Moş; Mesai Nazırı: Serol; Ticaret Nazırı: Kot; Posta ve Telgraf Nazırı: Löbo; Tekaüt Nazırı: Riviyer; Sıhhiye Na- Janten; Müstemleke Nazırı: Mute; Dahiliye Nazırı: Dormua. Yeni kabinenin teşekkülü münase- betile, Blum, beyanatta bulunarak, j halk cephesi hükümetlerine bidayet- İtenberi iştirak etmiş olan Şotan ile Türk Casusu M. SIFIR'ın Hâtıraları ürk casusu M. SIFIR, Mütarekenin o kara günlerinde memleketi yık- mak, Türklüğü mahvetmek istiyen düşman casuslarile çarpışmış, onları her karşı- laşmada tepelemiştir. Türk casusu M. SIFIR, düşmanın gizli plânlarını çok heyecanlı maceralar yaşamak suretile her seferinde ele ge- tam zamanında bu plânları Anadoluya göndere- rini akamete uğratmak hu- susunda büyük roller oyna- SIFIRın çarşamba neşretmi- ye başlıyacağız. Bu hatıralar, Mütareke devrinin bugüne kadar meçhul ve gizli kal- mış zengin heyecanlı, tüyler ürpertici bir tarihidir. Çar- şambaya TAN sütunlarında zevkle okuyacaksınız. Delbosun bü sefreki hükümette bu- lunmayışlarının herhaniri bir ihtilâf tan ileri gelmediğini söyledikten son ra şunları ilâve etmiştir: “Siyasette devamlılığı temin et- mek lâzımdır. Maamafih bu akşam, kabine toplantısı yapılmıyacaktır. HA diseler evvelki hükümetle hüküme- tim arasında münhasıran bir devir muamelesinden daha başka zaruret- İer tevlit etmiştir. Binaenaleyh milli müdafaa ve hariciye nazırlarile bir- likte eski Başvekil Şotan ile Hariciye Nazırı Delbosla görüşmiye gidece- Biz, UZAK ŞARK: Cephe Gerisinde Bir Çin Ordusu Hazırlanıyor Londra, 13 (Hususi) — Uzak Şarkta muharebe devam ediyor. Ja- ponlar Sarı nehri geçerek bu nehir ilerisindeki hedeflerine varmak için uğraşıyorlar, Son gelen haberlere gö re, Japonlar bu son taarruzlarında he nüz kati bir zafer elde etmiş değil lerdir. Diğer taraftan Çin kıtaları Japon metler göstermeğe muvaffak oluyor lar. Cephenin bir çok yerlerinde Çin JKitaları Japonlara oldukça telefat verdirmeğe muvaffak olmuşlardır. Diğer bir habere göre, Mareşal Şang - Kay - Şek büyük bir ordu ha zırlamakla meşguldür. Bu ordu için lâzimgelen silâhlardan bir kısmı şim diden temin edilmiştir. Bu yeni ar- dunun vazifesi, Japonyanın alacağı vaziyete göre tayin edilecektir. Bu ordunun, Japon ordusunun yorgun - luğundan istifade ederek kati neti - celi bir taarruz yapması da ihtimal dahilinde görülmektedir. Nevyorktan gelen bir habere gö- re, Ingiltere ile Amerika arasında, Uzak Şarkta inkişaf (o eden vaziyet hakkında bir görüşme yapılması muh temeldir. Bu görüşmenin daha ziyade iktisadi mahiyette olacağı ve Japon istilâsı karşısında iki devletin Çin - deki iktisadi menfaatleri etrafında cereyan edeceği bildirilmektedir. Çin çetelerinin hareketleri Londra, 13 (Hususi) — Şanghay - dan alınan bir habere göre, Japonla- rın istilâ ettiği arazide Japon cephe- si gerisinde bazı Çin çeteleri teşek- kül etmiştir, taarruzu karşısında şiddetli mukave- | ke ELE Kocakarı Soğuğu (Yazan: B. FELEK) Halk takvimi denilen şaşmaz bir takvim vardır. Bu takvim kış mevsi- mini Erbain,Hamsin, Zemheri, cemre ler, kocakarı soğuğu, Mart dokuzu, iki dokuzu, üç dokuzu, sitteisevir fa- lan gibi birtakım merhalelere ayırır. Tecrübe üzerine kurulmuş olan bu takvimin pek az yanıldığını seneler - dir yaptığım müşahedelerle anladım. Çoğumuzun boynumuzu omuzları- mızın arasına çektiren bugünkü so - guk işte bu takvimin kocakarı soğuğu dediği soğuktur. Rumi dediğimiz senenin şubatı 80- nile martbaşı arasında yedi gün sü- ren bu soğuğa neden kocakarı soğuğu denildiğini şöyle izah ederler: Bu soğuğa arapça Berdel'acüz der- erdi. Benim arapçam pek kuvvetli değildir. Hatırımda kaldığına göre Berd soğuk demektir, acüz de kuyruk sokumu mânasına geliyormuş. Yani son soğuklar tabirinin medrese ağzile iadesi. Lâkin, acüz'ün kuyruk sokumu ol duğunu kim bilecek. Kelime biraz hüsnüniyet ve biraz da cehaletle (bu iki arkadaş çoğu beraber gezerler) a- cuze olmuş. Onun da mânası kocaka- rı değil mi ya! İşte size kocakarı s0- duğu. İsmi ne suretle verilmiş olursa ol. sun kocakarı soğuğu, kışın en tatsız soğuklarındandır.Çünkü ekseri iyi ha valardan sonra ve İyi havalar bek - lendiği zaman gelir, çatar, bir hafta kadar da sürer. Geçende bir #por gazetesinde bir sporcunun (ayağında Oka - yaklar, çıplak olarak karlar içinde gezdiğinin resmi vardı. Yanıma ge- len arkadaşlardan birine gösterdim: — Ne dersin? Dedim. Güldü. — Eskiden zemheri zurafası diye bir tâbir vardı. Zemheride tiril tiril gezenlere söylenirdi. Bunlar da frenk lerin zemheri zurafasıdır. Soğukta sıplak gezmeyi biz bunlardan daha evvel “zarafet, saydığımız için böy- lelerine “rurafa,, yani zarifler adını vermiştik. Dedi. | Doğrusu yakıştı da, Hani sizde çıp- kayakçılara böyle diyebilirsiniz. Şef Atatürke Sporcuların Tazim ve Şükranları Ankara, 13 (A.A) — Güneş klübü- nün tertip ve teşebbüsü ve şehrimiz de müteşekkil Ankaragücü, Demir çankaya, Harbiye İdmanyurdu ve Muhafızgücünün iştirakleriyle Hal | kevinde büyük bir heyecanla ve'mu- vaffakıyetle devam etmekte olan gü reş müsabakalarını Atatürk 9 Mart 938 akşamı yüksek huzurlariyle $€- reflendirmişler ve serbest güreşin ta mimini irade buyurmuşlardı. Bu hal ve şerefli hâdise üzerine ba gün mezkür beş klübün salâhiyettar mümessilleri Güneş Klübü merke- zinde Güneşliler Başkanı Bolu Say- lavı Cevat Abbas Gürer'in riyaseti altında toplanarak şerefli huzur ve yüksek teşriflerinden dolayı Ulu Ön- İder Atatürk'e şükran ve tâzimlerini arza ve klüplerinde serbest güreş e- kipleri teşkiline ve 9 Mart gününü Güreş Bayramı olarak kabule karar vermişlerdir. Karadenizde Fırtına Var Ereğli, 13 (Tan muhabirinden) — Karadenizdeki şiddetli fırtına yüzün den limanda bulunmakta olan Erol, Vatan, Şark, Galata, Kanarya, Genç, Reşit, Tavil, Ikbal, Neptun, Anado. lu, Kızılırmak, Eti, Nüzım, Altay, Zühal, Refah, Doğan, Kaplan, Ulkü, Şan ve Yunan vapurları hareketleri» ni tehir etmişlerdir. Vapurlar sefer. lerine devam için havanın dinmesi- ni beklemektedirler, * Istanbulda Yine Kar Evvelki güne kadar hava, ılık ba- har günlerini andırıyordu. Fakat cu- maârtesi günü bozuldu, o gece müt - hiş bir fırtına hükümsürdü. Dün de sabahtan akşama kadar bazan günel, açtı, fakat ekseriyetle yağmur yağdı, bu arada birkaç kere fasıla ile kar serpintisi oldu.