15 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

15 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Çekoslovakyada Galeyan Başladı! (Başı 1 incide) ring tarafından Çekoslovakya sefiri- ne verilen teminatın metnini Londru- ya göndermiştir. Bu teminat notası, merkezi Avrupa statüsü hakkında bir itilâf vücüde ge tirmek üzere Berlin ile yapmakta ol- duğu müzakerelerde büyük Britan- yâ için bir hareket notası vazifesini görebilecektir. Fransa ve Çekoslovakya Paris, 14 (Hususi) — Yeni Başve - kül Blum ve Harlelye Nazırı Pol Bon- kür Çekoslovakya sefirini kabul et - mişler ve Çekoslovakya bir taarruza uğradığı takdirde Fransa hükümeti. min bütün taahhütlerini yerine getire ceğini açıkça söylemişlerdir. Diğer taraftan Pol Bonkur, vaziye ti tetkik etmek üzere Fransanın Bel- çika, Avusturya ve Belgrat sefirleri- ni süratle Parise çağırmıştır. Avrupanın mukadderatı New-York, 14 (Hususif — Ünited Presse'in muhabiri bildiriyor: Her Hitler yarın (bugün) uzun nutükla- rından birini kahramanlar meydanın- da söyliyecek ve sofirler de nutku din Jemiye davet edilecektir. Belki bu nutuk Hitlerin en uzun nutukların-| dan biri olacaktır. Umumi vaziyet şu şekilde hulâsa olunabilir. Çekoslovakya her tecavüze karşı gelmiye hazırdır Fransa, Çekoslo - vakyays kafşı taahhütlerine sada - kat gösterecek ve bu müttefikine yar dım edecektir. Amerikada, Almanya ile münasebetlerin kesilmesi için teza hürler vukubulmaktadır. Avrupanın bütün mukadderatı, Ak manyanın ikinci bir hareketine bağlı- dır. Almanya, Çekoslovakyaya taar « ruz ederse Avrupa altüst olacaktır. Bu hareketten çekinirse sulhü korü- mıya imkân vardır. Küçük İtilâf toplanmıyor Bükreş, 14 (A.A.) — Bu hafta için- de toplanması mukarrer olan küçük antant konseyi içtima yapılmıyacak- tir. Yugoslavya hüktimeti böyle bir toplantıyı muvafık görmediğini bil dirmiştir, Müacaristanın bir isteği Budapeşte, 14 (A.A) — Dün mü - him bir Nazi toplantısı esnasında Ma Tar Nasyonal Bösyalıt Hür Tan SAT 1o demiştir ki: “Trianon muahedesini yırtmalı ve Avusturyadan Burgenland vilâyeti - nin İadesini istemeliyiz. Ancak bu sa yede Macaristan İle Almanya arasın- da bir dostluk hâsıl olabilir. ,, Fransa çok hiddetli Paris, 14 (Hususi) Almanya nın son hareketi, Fransada, şiddetli bir hiddet ve asabiyet uyandırmış- tır. Avusturyada, Alman ordusunun tahakkümü altında yapılacak bir ple bisitin hiç bir kıymet iade etmiye- ceği söyleniyor. Gazeteler çok sert Deşriyat ile doludür ve bü neşriyatın siklet merkezini Çekoslovakyanın mukadderatı teşkil ediyor. Pöti Pa- riziyen diyor ki: “Hitlerin bu son ha reketi bütün dünyada imdat çanları- nın acı acı çınlamasına yol açmış - tır. Avrupada umumi efkâr şimdi Çekoslovakyanın âkıbetini düşünü - yor, Eko dö Pari şöyle diyor: “Hitlerin Çekoslovakyadaki Almanları bahane ederek oraya saldıracağına hiç şüp- he etmemeliyiz. Eğer Fransa, Çekos- lovakyanın müdafaası için seferber- lik yaparsa Ingiltere de onun yanın- da yer almakta gecikmiyecektir., Hümanite, son hâdiselere tahsis et- tiği bir makalesinde diyor ki: “ Orta Avrupanın mükadderatı İspanyada oynanmaktadır. Bu harekete karşı cevabın İspanyada verilmesi lâzim- dır. Çekoslovakya demokrasisi ve u- mumi sulh ancak orada kurtarılabi- lecektir.,, İngilterede Almanya aleyhine asabi nümayişler Londra, 14 (Hususi) — Alman müs Yahatgüzarı bugün İngiltere Harici- ye Nazırını ziyaret etmiştir. Alman- Ya aleyhindeki hasmane nümayişler devam ediyor. Bugün yüzlerce genç Almanya se- farethanesi önünde nümayişler yap- mışlar ve içlerinden biri Almanya se faretine bir şişe atarak bir cafhı kır. muş ve şişe bir odaya düşmüştür. Dün A'wan konsoloshanesine karşı yapı- W ümayişler zabıta tarafından da- galtmıştır. Dün, Trafalgar'da muazzam bir nüyayiş yapılmış ve Çekoslovakya- nın müdafaası lehinde nutuklar söy- İenmiştir. Halk umumi grev istiyor, ET Avam Kamarasında Asabiyet Başvekil Çemberlayn Son Hadiseyi Anlattı TAN 19-3 -938 Avusturya Yahudileri Kouluyorlar AHlatılan Kaza 7 (Başı 1 incide) || sını vermiş ve bunu kıymetli yardı. | Petürge, (CAN) — Ağalar sinde, hafif atlatılan bir kaza © halkın coşkun tozahürlerine karşı söz! mından dolayı verdiğini bildirmiştir. le eri kalemle Ki Hitler kı afsilâ: üne derki ii: Hitler Avusturyayı Çelik Abdullah ile Mehmodit »s |PETÜRGE: Londra, 14 (Hususi) — Avam ka- marası bugün heyecanlı bir müzake- reye sahne oldu. Başvekil Mister Chamberlain, bu sabah kabine top- lantisına riyaset ettikten sonra kral tarafından kabul olunmuş, Avam ka- kında uzun bir nutuk söylemiş o ve bu nutku her fırkaya mensup azanın mütaleaları takip etmiştir. Bütün ha tipler, Almanyanın harcketini takbih etmiş oldukları için Avam kamarası- nun son hâdiseleri takbih ettiğine hük molunmaktadır. i Mister Chamberlain, evvelâ, son A- vusturya hâdiselerini sırssile anlattı ve İngilterenin Avusturya istiklâlile alâkadar olduğunu, bunu Fransa ile birlikte verdiği protesto ile isbat et- üğini ve Almanyanın protestoya Von Nöyrat imzasını taşıyan bir mektup ile çevap verdiğini söyledi. Almanyanın mütaleası Chamberlain, bu mektubun neler- den bahsettiğini ziah ederek şöyle de- di: “Almanya, İngiltereyi, Avusturya istiklâlinin müdafii görmek istemiyor du. Çünkü Avusturya - Almanya mü- inasebetlerinin üçüncü bir şahsın mü- dahalesine mütehammil olmadığını iddia ediyor. Bundan başka Alman- yanın Avusturyaya karşı hiçbir taz yikte bulunmadığını ve ültimatom göndermediğini, bunların hep hayal mahsulü olduğunu anlatıyordu. Bun- dan başka tehlikeli neticelerin, üçün- cü bir tarafın müdahalesi yüzünden hâsıl olacağını ilâve ediyordu. İngiltere ve Çekler Chamberlsin, İngiltere ile Avustur ya arasındaki alâkalara ait vesika ve müsbedeleri saydıktan sonra Avus- turyanın yutulmasına muvafakat et- mediğini ve bu siyaseti katiyen tas- vip etmiyeceğini söylemiş ve daha sonra Çekoslovakyadan bahsetmiştir. Göring ve Von koslovakyaya (teminat (o vermişler ve Avusturya hududunu İşgal edecek kuvvetlerin Çek hududundan 15 kilometre uzak kalacağına söz ver miş ve 1923 tarihli Çek — Almanya Nöyrat, Çe - Mister Chamberlain Avusturya Is- tklâlinin tehlikeye düşmesi üzerine Ingilterenin Fransa ve Italya ile te- mas ettiği, Fransanın protesto gön - derdiğini, fakat Italyanın malüm va- ziyeti aldığını söylemiş ve sözüne şu şeklide devâm etmiştir: “Son hâdiseleri durdurmak için an cak bir çare vardı. Kuvvete kuvvet- le mukabelede bulunmak!.. Bu ba- kimdan son hâdiseler cidden teessü- fe şayandır. Bu hâdiseler Avrupada teşevvüşü ve emniyetsizliği artırmış ve sulh siyasetine kati bir darbe in - dirmiştir. Daha ne gibi neticeler ve- receği şimdiden tahmin olunamaz. Fakat bu devre seri kararlar ve öl çüsüz sözler devresi değildir. Soğuk kanlılığı muhafaza lâzumdır. Bizim silâhlanma programımız şartlara tâ- bidir. Beynelmilel vaziyete göre ta- dil edilebilir, Onun için silâhlanma programımızı bugünkü şartlara gö- re tekrar tetkik edeceğiz... Muhalifler kürsüde Chmaberlain'den sonra muhalefet, Tideri Atlee söz söyledi. Ve Hâdise- lerin Mister Eden'e hak verdiğini u- zun uzadıya anlattıktan sonra sözle- rini tutmıyanlarla yeni konuşmalara girişmenin manasızlığım izah etti ve Chamberlain'i istemiyoruz, diye ba- Bırıyordu. Polisle halk arasında arbe- Gazetelerin hepsi Almanyanın ha- reketini takbih etmekte ve İngiltere- nin silâhlanmasını hızlandırması lâ- am geldiğini yazmaktadırlar, Man - çester Gardiyan'a göre, Avusturya meselesi bitmiş değildir. Yakında Mussolini hatasını anlıyacak ve bu hatayı tashih etmek istiyecektir. Da- ily Herald, Chamberlain'i devirmek için yeni bir umum! seçim yapmak lâzım geldiğini yazıyor. marasında, Avusturya hâdiseleri hak/ “Dünya meseleleri devleti diğer bir devlete karşı ie - rik etmekle hallolunmaz. Milletler Cemiyeti siyasetine dönmek ve sulh kuvvetlerini topliyarak kanunun hâ kimiyetini temin ederek barışı koru- mak lâzımdır.,, dedi, Hitlerin verdiği sözler Liberaller lideri Sinclair “Hitler Avusturya İstiklâlini koruyacağına dair söz verdi. Şimdi de Çekoslovak- yaya söz veriyor. Bu sözlerin ne kıy meti olabilir. Tecavüz siyasetine kar şı gelinmedikçe kurbanlar tekerrür © decek. Bu yüzden her devlet bizden yüz çevirecek ve biz yapyal nız kalacağız. Almanya ile İtalya dünyaya hâkim olmak için sülkast - ler tertip ediyorlar. Avusturyadan sonra sıra Çekoslovakyaya değil, fa- kat İspanyaya gelecek. Acaba Çekos- lovakya, taarruza uğrarsa İngiltere, Fransanın yardımına koşacak mı? Ya ni Fransa, Çekoslovakyuyı imüdafaa yüzünden taarruza uğrarsa İngiltere yardım etmiyecek mi? O halde Çekos lovakyanın taarruza uğraması üzeri- ne bu devlete yardıma koşmak gerek tir,, dedi, Ve Milletler Cemiyeti siya- setine dönmeyi tavsiye etti. Almanyaya inanılamaz Daha sonra birçok mebuslar 8öz söylediler, ameleden Henderson Al - İmanyanın sözüne İnanılmıyacağını söyledi, başka bir mebüs, Mussolini- nin büyük bir mükâfat mukabilinde şimdilik ses çıkarmadığını bu mükâ- fatın İspanya olduğunu anlattı ve Çe- koslovakyaya karşı vukubulacak her taarruzun İngiltereyi karşısında bul- ması lâzımgeldiğini anlattı Amele me busu Ellen Wilkinson “muhafazakâr hükümetin siyaseti kâmilen yıkıl - mıştır.,, dedi, Daha sonra Curcil şid- detli bir nutuk söyledi ve “Avrupa Buna karşı mukavemet lâzımdır. Bu: mukavemetle sulhü korumiya imkân yoksa hiç olmazsa milletlerin hürri- yeti temin edilir. Avusturya istilâsı- na karşı siyaset ve Milletler Cemiyeti yolu ile mukavemet edilmelidir. İtidal tavsiyesi teşarı Mister Butler Avusturya mese- lesinde hükümetin teşebbüslerine de- vam edeceğini ve itidal tavsiyesinde bulunacağını, Alman ordusunun nor mal şerait tesssüs eder etmez Avus - turyayı tahliye edeceğini anladıkları »ı, Avusturya meselesini (o Milletler Cemiyetine götürmenin faydasız ola- cağı ve böyle bir hâdisenin Milletler Cemiyeti istikbali üzerinde de fena te sir yapacağını söylemiş ve teslihat programı namına yeni fedakârlık (- cap ediyorsa bunun halktan istenece dini ilâve etmiştir. Ispanya Harbi cephelerde kayde değer yeni bir şey yoktur. Hükümete ait Minorka vapuru bu- gün âsiler tarafından batırılmıştır. Bir Fransız gambotu, birkaç âsi tay- yaresine ateş açmış ve fakat tayyare- ler derhal kaçmışlardır. İngiltereye bir nota , Londra, 14 (A.A.) — Cümhuriyet- çi İspanya elçisi bugün Hariciye ne- zaretine gelerek batan Balear kruva- zöründen kurtarılan askerlerin Fran- co makamatina iade edilmiş olmasını protesto eden bir nota vermistir. “Mühim bir tarihi kısmındaki © hâdise netice | , Niçin İlbak Etmiş? turdukları evin ön a ir m e Londra, 14 (Hususi) Daily Mail ga. | yatmaya tahsin edilmiştir. Ke kurtuluşu yalnız Viyananın iki mil | zetesinin orta Avrupa muhabiri Vord ortada hiçbir sebep yokken, yon halkı değil, Bayhi dolduran 65 milyon Alman tesit ediyor. Ar- tak hep beraberiz. Her ne olursa ol- sun, hiçbir kimse, hiçbir zaruret ve hiçbir kuvvet, bu birliği yıka - MAZİ, Bu nutkun her cümlesi, sürekli al- kışlarla karşılanıyor ve halk sonsuz bir heyecan gösteriyordu. Bu suretle Avrupa haritasını değiş- tiren ve “Nasyonal Zetung,, tarafın- dan anlatıldığı gibi Macaristan ile komşu yaparak Almanyayı Tuna bo- yuna kavuşturan ve Ren geçidine var dıran hâdise tekemmül etmiştir. Tevkifler devam ediyor Diğer taraftan Nazi kuvvetlerinin Avusturyayı tamamile ellerine geçir- mekiçin başladıkları hareket te ikmal edilmiştir. Almanya gizli polis müdü rü Himmler Avusturyanın siyasi ha- yatını tanzim ile meşgul olmaktadır. Her mevkie Naziler tayin olunmuş - tur. Hücum kıtaları, amele sendika - ları etrafında vaziyet almıştır. Vatan suçu, İtalyanın Tirolü “Avustüryaya inde edeceğine dair yalan şayialarla nifak çıkarmaktır. muş, Alman «mele cephesinin bir tıpkısı da Avusturyada vücude getirilmiştir. Alman talebe cemiyeti yeniden ih ya olunmuş ve spor teşkilâtı da na- zilerin eline geçmiştir. Viyana rad- yosu ile Berlin radyosu müşterek program neşrine başlamıştır. Yahudilere karşı Her yerde Yahudiler takip olun - makta, hükümet memuriyetlerinden, adliyeden, siyasi müesseselerden ve tadır. Bütün Ikinci Alman zarhlı fırkası dün Vi- yanaya girmiştir. Anlaşılan üç Al - man fırkası Avusturyayı işgal etmiş bulunuyor, Fırkaların biri Brenner « — İgeçidinde, biri Viyanadadır ve üçün Daha sonra birçok mebuslar SÖZ SÖY | cüsü Grazdadır. Alman askerleri Çe- lemiş, hükümet namına hariciye müs koslovakya hududuna varârak aske- ri mevkileri zapletmişler, gümrük postaları, tayyare meydanları Al - manlar tarafından işgal olunmuştur. Resmen bildirildiğine göre, Avus- turyada gamalı haç ve diğer parti rozetlerini takmaya yulaız Alman va tandaşları mezundur. Ari ırka men- sup olmadığı halde bunları kulla - nanlar fena vaziyetlerle karşılaşacak lardır. Sermayenin harice akmasına mânl olmak için tedbirler alınmış, banka- lardan haftada bin şilinden fazla çe- kilmesi menolunmuştur. Satın alına- cak eshamın bankalara tevdii tamim edilmiştir. Sefirliklerde Avusturyanın o Almanyaya ilhakı, hariçteki siyasi tesirlerini derhal göstermiştir. Londra, Paris, Roma, Stokholm ve Sofyadaki Avusturya se faretleri, bütün işleri Alman sefaret lerine devir için talimat almış ve bu çekmiş, ve Milletler Cemiyeti azası olmaktan çıktığını da anlatmıştır. Milliler Cemiyetinin bir karar ver meden evvel biraz beklemesi muhte- meldir, Şuşnig nerede ? Şuşmig'in âkıbeti hâlâ Yâyıktle an- laşılamamıştır. Şuşnig'in hududa gö türülerek memleketi terke davet o- lunduğu, fakat onun “Avusturya be- nim memleketimdir, memleketimden çıkmak istemem,, diyerek gitmekten imtina ettiği haber veriliyor. Dok fus'un zevcesi ve çocukları Peşteye varmışlardır. * Von Ribbentrop, Von Pspen ve hü- cum kıtaları şefi Luce Berlinden Vi- yanaya hareket etmişlerdir. Hitler, Von Papene partinin altin madalya- halkı yatak odaların değiştirr yataklarını evin arka kısmındak 'dalara taşımışlardır. Bu nakilden Prays, Hitler, Linz'de iken bir mülâ- kat yapmıştır. Hitler şunları söyle - miştir: — Fransız - İngiliz teşebbüsünü bir türlü anlıyamıyorum. Avusturya lılar Almandır. Bunlar hakkında be- nim yaptığım hareketi başka devlet- lerin protesto etmesi Alman hüküme tinin meselâ İrlanda ile İngiltere'ara- sındaki münasebetlere müdahalesi kadar mânasızdır. Size en samimi tarzda temin ede- rim ki, bundan daha dört gün evvel burada neler olacağı hakkında hiçbir fikrim bile yoktu. Avusturyanın şim- di olduğu gibi Bavyera Saksonyası gi | bi Almanyaya iltihak eyliyeceğini dü| şünmemiştim, böyle hareket edişime | sebep Şuşnligin ihanetine uğramış ol- maklığımdır. Plebisit Günü Şuşnig plebisitini yapacağı gün ben Almanya ile Avusturyanın birleşme-' sini tahakkuk ettirdim. Bu birleşme | diğer bir plebisit il eteyit olunacaktır. || Bu yaptığımın bir sulh eseri olduğu nu dünyanın teslim edeceği ümidin - deyim. Eğer ben müdahale etmemiş! | ve Şuşmig de yalancı plebisitini yap- mış olsaydı, Avusturyada kanlı bir #htilâl çıkacaktı. Ve Avrupanın göbe ğinde ikinci bir İspanya meydana gelmiş olacaktı, yatalak annesi de evin ön kısm arkaya kaldırılmasını istemiş v9 zusu yerine getirilmiştir. Abdi eve gelince, o da annesinin yani yatacağını söylemiş ve yatmıştır» Böylece bütün ailenin terketöl evin ön kısmı, yağan yağmurların sirile sabaha karşı yıkılmıştır. A kısmına bir şey olmadığı için BÖ” ça zayiat yoktur. 1 — Evet 2 — Hayır 9 — Evet 3 — Hayır 10 — Bvet 4 — Evet Vi — Evet 8 — Hayır 12 — Hayır 8 — Hayır 13 — Evet 7 — Hayır 14 — Evet ğundan: Edirne belediye dekti ken halen ikametgâhı meçhul d Bay Vedii. Evliyazade Zekinin hinize İstanbul asliye n .Jinci hukuk dairesinden istihsal Resmen söyliyorum ki, 33 milyonluk | diği 27. 9. 37 tarihli ve 37-852 Polonya denizde bir mahrece muh - taçtır, Bu mahrecin Almanyadan geç mesi “bizim için filhakika çok acıdır. Fakat Polonya milletinin bu inkâr e- dilmez hakkı önünde boyun eğiyo - Yup bulunan 250 liranın muhakeme, icra masrafları ile ra emri Zâhrına Verilen me: mezkür ikametgâhı terki yeni ikametgâhınız da ai Bakırköyde Ayamama ve Alembür gez çiftliklerinin istimlâk edileceği- hi yazmıştık. Bu çiftliklerin sahibi ©- lan bayanın vekili avukat Mustafa Tunalıdan bir mektup aldık. Mektup ta çiftliklerin Emlâk Bankasına değil, müekkilesine ait bulunduğunu ve zi- beren aaa raat işletmesine verileceği haberinin |dır. Bu müddet içinde hakikate uymadığı bildirilmektedir.İcu Oödemezseniz tetkik Halbuki, bizim öğrendiğimize göreİciinden veya temyiz ve yahut bu çiftlikler, banka tarafından bir ba |mahkeme yolu ile ait olduğu m yana satılmıştır. Fakat, ziraat vekâ- İmeden ieranın geri bırakılmasın8 letince her ikisinin istimlâki kati o-İir bir karar getirmedikçe cebri larak kararlaştırılmıştır. Hattâ harita | yapılacağı ve yine bu müddet İç ları bile eski sahibi olan emlâk ban - İmal beyanında bulunmanız ve 'kasından resmen samimi E mazsanız hapisle tazyik o hakikate muhalif beyanda b Tiftikçiler ler Birliği İğim |snniz hapisle lüniizin dai Tiftik birliği kurulması için top -İra emri makamına kaim olmak ö Jantılara devam olunmaktadır. Dünlilânen tebliğ olunur. (5910) zahire borsası hakem odasında tüccar dan Murat Furtun, Mehmet Kınacı,| Beyoğlu birinci sulh hukuk Nafiz Özalp, Mehmet Ali Yâsin, Şera | Mğinden: İstanbul liman işletme fettin Aldmdar, Nuri Kozikoğlu topla |dürlüğünün Galatada Kara müşlerdir. . paşa caddesinde 87 numarada b ra emrinin merci hâkimliği bir ay müddetle ilânen tebliğin? rar verilmiş olduğundan bu mü e 0 — zinci Talip Nuri aleyhine s1 — Makineli Vasıtalardan İD. No. ile açtığı alacak davası! Alınacak Resim dolayı mms ir ikam meçhul bulunması hasebile Aydın, (TAN) — Vilâyet umumi meclisi, tiöaret makadile kullamlan | 01828, Yepildiğı halde 2 180, se) ina, ai petli motosikletlerden 50, sepetsizle. | Kadı dane tediğini şer rinden 25 kuruş aylık resim alınma: | tan yap a tapan ka - sına karar vermiştir. aminn rah ilima müstenit zimmetinizde * ğu anlaşılmış olduğundan mezköfj gıyap kararının tebliğini MD makla H. U. Mi. kanununun 141 İtalyanın Aldığı Yapağılar |ve mütenkıp maddeleri mueibii İtalyaya ihraç edilmek üzere dün piyasamızdan 80 balyelik bir parti Eskişehir malı toklu yapağı satılarak ihraç muamelesine başlanmıştır. Sa - tılan yapakların kilosu 58 kuruştan verilmiştir. YENİ NEŞRİYAT HAVACILIK VE SPOR — Havacılik ve Sporun 210 uncu sayıst çıkmıştır, Sayın Baş vekilin macmuaya trazalarile hediye etmiş nü olan 4. 4. 38 tarihine müsadifğ zartesi günü saat 10 da müdd hin bizzat veya bilvekâle m de bulunmasını ve zarfında itiraz etmesi Tam. makamına kaim olmak Üzere olunur. (5917) KAYIP: Dördüncü şube mü ünden aldığım 31 - 19973 Nikola Popof isminde ikamet remi kaybettim. Yenisini ala6 dan eskisinin hükmü yoktur barekcetlerine alt yazılar ve le YENİ TÜRK — Eminönü Halkevinin ay- da bir çıkardığı (Yeni Türk) raecmuasnir. 63 üncü sayını Intişar etmiştir. İçinde bir- Gok değerli yazılar vardır. iki saat sonra, Abdullahın ihtiyar vE