15 Temmuz 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

15 Temmuz 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

N — i— VAKİT Hem perhiz, hem lâhana turşusu! gi (Başmakaleden devam) Filhakika yeni Bulgar hükümeti! iş başına geçtikten sonra ilk icra- atı Bulgaristanda muhtelif fırka- larm dağıtılması, komiteciliğin il- gası oldu. Başvekil M. Georgief 15 TEMMUZ 1934 —— ' 48 bin lira ceza | ilhtisas mahkemesi kara- rında israr ediyor Amerikalılar Istanbuldan bu icraatile Bulgaristanda milli ira | Afyon ve esrar kaçırmakla suç-| © çok bunu alıyorlar! deyi yekpare bir hükümet kuvve- tine' istinat ettirmek istiyordu. Hü- kümet içinde hükümet teşkilâtın- dan başka bir şey olmıyan komi- teler baki kaldıkça Bulgaristanda kuvvetli ve hakikaten milli irade- yi temsile muktedir bir kabine! yapmak imkânsız olduğuna göre | bu tarzı hareketinde yerden göğe kadar hakkı da vardı. İ Fakat garip değil midir ki biz Bulgaristanda o Türk ve Türki- ye düşmanlığı şeklinde za- man zaman zuhur eden komite- ci faaliyetlerinin kalkmasını bek- lerken gene eski istikamette bir takım tezahüratın meydan aldığı nı işitiyoruz. Nitekim Türkiye boğazları ve Trakyayı tahkim edi- yor diye Bulgaristanda ortaya a- | tılan yalanlarla bu yalanların u - | yandırdığı karışık hava içinde, Türk — Bulgar dostluğunu boza- cak bir takım şüpheli hareketlerin yeniden canlandırılmağa başladr- ğını, sonra son günlerde Trakya- dan İstanbula bazı Yahudi ailele- rinin gelmesi hadisesi mikroskop- larla büyültülerek Trakyada bir kıyamet alâmeti manzarası veril- diğini, nihayet efkârı umumiyeyi tehyiç için her tarafa yayılan bu sahle şayinlara Trakyadan Bul- garların tehciri rivayetlerinin ilâ- ve olunduğunu görüyoruz. Eğer bazı Bulgar gazetelerinin sütunlarını dolduran bu türlü sah- te ve müheyyiç neşriyat Muşanof hükümeti zamanında olsaydı bir dereceye kadar tabii görülebilirdi. Zira Bulgaristandaki ihtilâl idare- sinin selefleri umumiyetle komite- cilere karşı âciz bir teşkilât vazi- yetindeydi. Fakat acaba Türkiye ye karşı dostluk hissiyatiyle kabili telif olmıyan bu türlü tezahüratı bugünkü diktatör Georgief hükü- meti nasıl telâkki ediyor? Malümdür ki bugünkü Bulgar idaresi memlekette fırkacılığı ve komiteciliği kaldırırken matbuat üzerine de santör koymuştur. Ye- ni hükümetin arzusu hilâfına ola- rak Bulgar matbuatında bir satır yazı neşretmek imkân haricinde - dir. Binaenaleyh Bulgar gazete - lerinin Türkiye aleyhindeki neşri- yatı karşısında Bulgar hükümeti - nin Muşanof hükümeti gibi: — Ben ne yapayım?. Bulga- ristanda matbuat hürriyeti var!,, Tarzında bir kaçamak yoluna sapması da mümkün değildir. Bu takdirde Bulgar başvekili bir ta» raftan Türkiye ile her vakit dost geçinmek arzusunu izhar edip du- rurken diğer taraftan Bulgaristan- daki Türkiye aleyhinde bir takım tezahüratın, daha doğrusu tabri- kâtın meydan almasını ne ile tefsir © etmek lâzımdır? tu Mehmet ASIM Gayri mübadillere . . tevziat günü Dün, gayri mübadillerin istih- kaklarına karşılık yapılacak para tevziatı hususunda bütün (o hazir- bklar bittiğini ve (para tevziine dün başlanması ihtimalini yazmış- o tik. Paranm dün sabah (takdiri esir ei SAYOMUN lu ve haklarında 48 bin İira para! cezasiyle on beş ay hapis cezası | verilmiş olan Avram ve Sava E- fendiler, geçenlerde bu kararın temyizini istemişler ve temyiz de para cezâsma itiraz etmişti. Dün tekrar yapılan muhakemelerinde heyeti hakime karormda ısrar et- miş ve gene ayni cezalarla ceza- lanmalarını istemiştir. Avram Efendi, kararın tekrar temyizi için müddeiumumiliğe müractat etmiştir. Haliç'in temizlen- mesi meselesi Haliçin günden güne dolmakta olduğu gazetelerde sık sık bahse- dilir. Son rivayetlere göre bu do- Tuş, atık seyrüseferi güçleştirecek derecede artmıştır. Haliç vapur- ları bir kısım iskelelere yanaşa » mâmak tehlikesiyle karşılaşmıştır. Dün belediye mahafilinde bu bahis üzerinde tahkikler yaptık. Öğrendiğimize göre, belediye he- yeti fenniyesi tetkikatında bariz bir müşkülât görmemiştir. Yal- nız bazı iskelelerde o vapurların manevrası güçleşmiştir. Belediye daimii encümeninden Avni Bey diyor ki: “— Haliçin temizlenmesi işi muhtelif senelerde fakat masraf belediye bütçesine! finveki yenir Kurdermama ve ağır geldiği için buna bir türlü başlanamamıştır. e Önümüzdeki seneden itibaren belediye bütçe- si tanzim edilecek ve bu srrada Haliçin temizlenmesi de şüphesiz ehemmiyetle nazarı itibara alına- caktır.,, Yeni Adliye sarayı nerede yapılacak? Adliye sarayının yapılacağı yere! dair, eski bazı tahminler, yeniden ortaya atılmıştır. Fakat, ortada katiyetle kararlaştırılmış bir şey yoktur. Yeni binanın, şimdi polis mü - dürlüğüne ait olan eski Tomruk dairesinin arsasında, yahut şimdi, hükümet konağı olan eski Babıali! binasınm yanındaki boş arsada yapılması ihtimallerinden bahse -! diliyor. Ayni zamanda yeni bina-| nın üç katlı, 155 odalı, 10 salonlu olarak betondan yapılacağı söy- lenmektedir. Adliye erkâniyle belediye mü - hendislerinden bazıları, bu saha - ları gözden geçirmişler, neticede Adliye Vekâletine baz: izahat gön derilmiştir. ğı söyleniyordu. Gazetemizin, kaydı / ihtiyatla işaret ettiği bu haber, alâkadarla- rını fevkalâde heyecana getirerek, | Voyvoda caddesi Bahtiyar hanm- daki takdiri kıymet komisyonuna büyük bir kalabalık toplamıştır. Meseleyi tahkik eden bir mu- harririmiz (Okomisyonreisi Faik Nüzhet Beyi görmüş ve şayi olan! haberin “Külliyen yanlış,, oldu - ğu cevabını almıştır. Faik Nüzhet Bey, tevziatın ya- pılacağı günü resmen ilân edecek- lerini söylemiştir. Tevziat pazartesiye (kaldığı öyleniyor... 5 Bugün gazetemizin intişar etti- ği saatlerde gitmiş bulunan iki A- merikan sahil muhafaza (gemisi, mürettebatı, gördüğü iş ve seya- hatlerindeki maksat hakkında tam malümat verebilecek ve gemiler burada kaldığı müddetçe kendile- riyle temasta bulunmuş olan bir zatla görüştük: Sebago ve (o Gayuga isimli iki! sahil muhafaza gemisi, Amerika- da bu isimle mevcut bir mektebin talim, tecrübe gemileridir. Mek - tep, dört seneliktir. Talebesi, her sene tatil müddetinde üç ay tecrü- be seyahatine çıkmaktadırlar. Mektebin talebesi, geçen sene, Avrupayı dolaşmış, bu sene Ak- denize inmiştir; gelecek yıl da ce- nubi Amerikaya gidecektir. Gemilerde 250 kişiye yakın ne- fer, gedikli ve zabit vardır. Bun- lardan yirmi kadarı muallimdir. Geminin mürettebatı arasında bir de papas bulunmaktadır ki, müta- reke sıralarında gene Amerika ge- mileriyle İstanbula gelmiştir. Papas, İstanbulu kendi basına gezmiştir. Amerikalılar kısım kısım, grup halinde ve bir tercüman delâletiy- leşehri dolaşmışlardır. Gemiye girince, zabit, nefer hemen hepsi nefer kıyafetiyle gez- mekte ve rütbeleri, yalnız takkele- olmaktadır. Amerikan muhafaza gemileri mensuplarının İstanbulda ceman 2000 dolara yakın alış veriş ettik- leri öğrenilmiştir. En çok halı, kiymetli (o taş ve çifte marpuçlu nargile almışlardır. Eroincilerin muha- kemesi başladı Eroin satmak, beynelmilel ka - çakçılık yapan Halperle münase - bette bulunmakla suçlu Karl ve nişanlısı Elizabet ile, Halperle bir odada oturduğu söylenen piyanist Friç Plaçki Efendinin muhakeme- leri dün öğleden sonra sekizinci ihtisas raahkemesinde başlamış - Dünkü celsede tahkikat rap- şahitlerin ifadeleri tır. ru okunmuş, dinlenmiştir. Muhakeme, evrakm tetkiki için bugüne bırakılmıştır. Suçluların tahliye isteği reddedilmiştir. Lİ Yumurtacılar toplanıyor Şubatta toplanan yumurta kon- gresinde ileri sürülen temennilere göre Türk ofisi bir talimatname! hazırlamıştır. Bu talimatname - nin görüşülmesi için ticaret odası yumurta tacirlerini perşembe gü - nü odaya davet etmiştir. ii Cevdet Kerim Bey ne zaman gidiyor? Fırka vilâyet idare heyeti reisi Cevdet Kerim Beye yeni vazifesi hakkında henüz bir tebligat yapıl- mamıştır. Öğrendiğimize (göre yeni fırka idare heyeti reisi Cemal Bey salı günü şehrimize (o gelecek ve Cevdet kerim Bey ayın 26 sına kadar kendisine vazifeyi teslim e- ölümü Müddei umumi, : şoföre ceza verilmesini istedi Geçenlerde Edirnekapıda Al - tay istasyonunda bir otomobil ka- zası olmuş, şöför Behçet Asım E- fendinin sürdüğü otomobil polis Nedim Efendiye çarpmış, kaza, polisin ölümiyle neticelenmişti. Bu davayı göreri İstanbul ikinii! ceza mahkemesinde, muhakeme, son safhasma gelmiştir. Müddei-! İ umumi Ekrem Bey, esasa dair mu- talâasmı söyliyerek şoförün tedbir sizlik ve dikkatsizlikle ölüme se - bep olmaktan cezalandırılmasını istemiştir. Muhakeme, müdafaa ve karar için, başka güne bırakılmıştır. Tepebaşı bahçesinde operet Şehir tiyatrosu opereti önümüz- deki cumartesi gününden itibaren Tepebaşı bahçesinde © temsillere başlıyacaktır. Burada Darülbe - dayiin halk gecesi fiatları tatbik edilecek, biletler * iki sınıf üze- rinden, 50 ve 75 kuruşu geçmiye - cektir. Hikayeleri Müzeye getirilen e serler Zonguldak ve havalisinde bu - lunanyirmi parça eski eser İstan- bul müzelerine celbedilmiştir. Bu eserler mensup oldukları devirle- re nazaran müzede teşhir edile - ceklerdir. Diğer . taraftan (Bozca ada- da (bulunarak ne nakli tekarrür etmiştir, Vergi kaçakçılığı mı yapılmış! Verilen bir habere göre imtiya- zı feshedilmiş olan kibrit şirketi - nin meclisi idare reisiyle o hukuk müşavirine, bazı işleri takip husu- sunda gösterdikleri faaliyete mu- kabil mühim miktarda bir komis- yon verilmiş, fakat bu, usulü veç- hile maliye şubesine (| bildirilme- miş ve kazanç vergileri verilme miştir. | Maliye dairesi bunu öğrenince; tahkikatı yapılmış ve hukuk mü-| şaviri Mişon Ventura Beyden, al- dığı söylenen paranın kazancı o - lan 7 bin Jiranın tahsili kararlaş - mıştır. Mişon Ventura Bey, şürayı dev- lete müracaat etmiş, meclisi idare azası Mehmet Emin (Bey ise, bu parayı hisse senedi mukabilinde aldığını söyliyerek senetleri ibraz! etmiştir. Mesele muhtelif temyiz! safhalarmdan sonra şimdi tetkiki! itiraz komisyonuna hayale edik miş bulurimaktadır. Mişon Ventura Bey dün bir mu- . harririmize bu hususta: “Şürayı devlete müracaat etmiş bulunuyorum.,, demekle iktifa et- miştir a. Antikacılık yapamıyacak Asarı atika alım ve satımını meslek ittihaz edenlerin asarı a - ika nizamnamesi mucibince Ma- arif Vekâletinden bir ruhsatname almağa mecbur oldukları malüm- dur. Çarşıda İmameli Handa antika- cılık eden Andon Efendinin mev- zuala riayet etmediği cihetle elin- de bulnan izinname geri alına- Ma Almanyada idamlar Liste niçin neşrolun” Bir kaç gün evvel Alman: vekili sayılan Her Hes Nazi nigsberg'de toplanan konfer: zun bir matuk söyledi. Herkes kendisinin geçen #” Almanyada vukubulan kanlı ri anlatmasını, hiç olmazsa o! reislerinden ve saireden katl ren listesini oÖkumasını p Böyle bir şeyi hazırlamak elbet dı. Bu listenin neşri bir çok lara nihayet verir, bir çok lerinde duyulan endişeleri gi (Taymis) gazetesi bu mü yazdığı bir makalede bunları # tikten sonra diyor ki; “Bu liste, vücutlarının kal” sı düşünülen fakat heniz kald” Jarı tekarrür etmiyen yeni ki rı beklemiyorsa, şimdiye kada” olunmasının sebebini bulmak © küldür. Bundan başka &on İ baklr gösterecek resmi izahat 9 memiş bulunuyor. İdam ol rasında can sıkmaya başlıyaf de tehlikeli bir mahiyet almaği yan eski dostlar ve arkadaşları birer rakip olmak istidadını sabık rakipler, bir an evvel # düşünülen sabık düşmanlar b yordu. Ceneral Göring ile Dr, in yaratı dehaları bile Heli Bose, Şlayher, Von Kahır, Dr. N ve Her Ernst gibi zevatın * haklı gösterecek bir hikâye ibi aciz kaldı. Her Hess, Almanyanın i dığında sorulan suallerin birine vap vermedi ve Her Hitlerin gö azminden bahsetmekle bilinen bir şey ilâve etmedi. Hattâ Her Hes bir çok defa” nakusa düştü. Çünkü onun bif ne göre son idamlar dahili bi) mani oldu. Diğer bir sözüne cüm krtalarının * hazıtlanan ih bir alâkaları yoktu. Bu işi ha ari eye, el mg saca bıraktıktan sona Fransa | metinin Almanyaya hücum iç bir suikast hazırlandığına ima Alman milletinin tecavüze takdirde onun hürriyeti W canla başla döğüşeceğini, eşi miş bir hiddet ve şiddetle ken" dafaa edeceğini söyledi. Her Hes daha sonra sesini rak Fransa ile Almanyayı sulW salemet ve mütekabil hürmet sinde anlaşmağa davet etti. Eflâtüm'un zamanından, d rusu yer yüzünde devletler V£ metler teşekkül ettiği günden bir ve şiddet sahiplerinin siyi leket dahilindeki memnuniye örtbas etmek için tecavüze * düşman hayaleti tesavvur herkesin dikkatini onun üzeri” mektir. Her Hes de söylediği bunu yaptı. Diğer memleketler, bet” manyanın daha tabülbir * linceye kadar ahvali sabır < mül ile temaşa edeceklerdir. Ihtikâr komis, dün toplan Dahiliye Vekâletinin belediyede teşekkül ede” komisyonu dün (o ilktef, yapmış ve ihzari mesaisi” muştur, çi içtimada topt”” atlarının temevvüçleri"!, “statistikler tetkik edi Komisyon çarşambs rar toplanacak ve per#' i ların fiat temevvüçleri”. 4 caktır, Komisyonun ” zahire borsasının bir * iştirak edecektir. Yeni ge ceneral konsolosu Mös? toslav Gregor dün v8” lamıştır. Mösyö Gr ve belediye reisi Mu” k ko Çekoslovakyanın e p