22 Temmuz 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

22 Temmuz 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ld içinde Sn aiyade Biraz makül Düşünmek lâzım Be (Başmakaleden devam) dostluğuna o kadar ehemmiyet verilmediği hissini veriyormuş. | Bu muamele Ankara hükümetin » ce takip edilen maksat ve gayeye muvafık olamazmış.... Baştan aşağıya kadar hemen her hükmü çürük olan bu maka- leyi gördükten sonra insan için hayret etmemek kabil olmuyor. Bir kerre küçük sanatlar kanunu ecnebileri Türkiyeden tard ve ih- raç kanunu demek değildir. Biz - zat Yunan hükümeti vaktiyle na - 22 TEMMUZ 1934 Vİ TT Elektrik ücretleri Şirket fiyatların indiril- mesine itiraz ediyor! Elektrik tarife komisyonunun toplantısı çarşamba gününe kal - mıştır. Elektrik şirketi evvelce elektrik kilovatınm 15.5 kuruşa indirilmesine itiraz etmişti. Şir - ketin bu seferki toplantıda gene itiraz edeceği anlaşılmaktadır. ağ lak edi ma sıl bir kanunla bazı sanatlarılEroin satmaktan mahküm kendi tebaasına hasretmişse Tür- kiyenin küçük sanatlar kanunu ile yaptığı odur, Nitekim diğer Bal- kan devletlerinde de ayni vaziyet vardır. Binaenaleyh Türkiyede küçük sanatlar kanunu mucibin « ce şu veya bu sanati yapamıyan, yapamıyacak olan bir ecnebi, u - mumiyetle ecnebiler için serbest bırakılmış diğer sanatlar sahasın- da çalışabilir. Bu maksadı temin edebilmek içindir ki Türkiye kas nunun neşriyle tatbiki arasında uzun bir mühlet bırakmıştır. Eğer küçük sanatlar kanunuyla bazı sanatların Türklere hasrı bir ecnebi düşmanlığı demekse vak - tiyle Yunanlılar kendi memleket- lerinde neden dolayı ayni mahi « yette kanuni tedbirler almışlar - dır?. O kanunu hâlâ bugün tat- bik edip durmaktadır? Türkiyede bulunan Yunanlılar mutlaka küçük sanatlar kanunu » nun kendi haklarında tatbik edil- memesini istiyorlarsa Türkiye ta- biiyetine ( girebilirlerdi. o Hatta Türkiye Cumhuriyeti Yunanlılara bu yolda kolaylık göstermek için hiç bir memlekette yapılmıyan bir çok yardımlarda bulunmuştur: Eğer Yunanlılar bu fırsatlardan istifade etmemişlerse herhalde ka- bahat Türklerde değildir. Türkiyenin bir taraftan uzun mühletler vermek, diğer taraftan | Yugoslav talebesi geliyor! “ Türk tabiiyetine girmek istiyen - lere istisnai şekilde kolaylıklar göstermek gibi âlicenabane hare- ketleri meydanda iken küçük sa - natlar kanununun tatbikatını Yu- nanistana karşı gayri dostane bir muamele olarak telâkki etmek|" doğru mudur?. > Nihayet küçük sanatlar kanu - nunun yalnız Yunanlıları istihdaf eden bir tedbir olmadığını, bal tedbirin ayni zamanda bütün ec - nebilere şamil bulunduğunu dü 1 şünmek lâzımdır. Bu itibarla küs! çük sanatlar kanununu ür Yunan tebaasına karşı bir tedbir | gibi göstermek insafsızlık olur. Vakıa İstanbulda Yunan teba - ası diğer ecnebi devletlerin teba» alarından fazladır. Bundan de » layı zaruri olarak kücük sanatlar! kanununun diğer ecnebi tebaala - rından ziyade Yunanlıları alâka - dar etmesi tabiidir. Bununla be- raber bu hususta bazı Yunan ga- zetelerinin yazdıkları rakamlarda büyük Omübalâga bulunduğunu da unutmamalıdır. Zira İstanbul- daki Yunanlıların miktarı iddia edildiği gibi kırk kırk beş bin de- recesine hiç bir zaman varmamış- tr. Bu miktar olsa olsa ön beş, yirmi binden ibarettir. Küçük sanatlar kanuniyle sanatlarını ya- pamıyacak olanların adediyse ar cak umumi yekünun onda biri de- vecesindedir. Hestiya gazetesinin sözleri şayanı dikkat o- olanlar Eroin satıcısı Çolak Hayrettin, dokuzuncu ihtisas mahkemesinde muhakeme edilmiş, bir sene allı ay hapis ve iki yüz lira ağır para cezasına mahküm olmuştur, Gene ayni mahkemede Güzel Hasan isminde bir eroin satıcısı bir buçuk sene hapis ve 200 lira para cezasına, Ziya ve Saban İs- minde iki kişi gene eroin satmak- tan altı ay yirmi gün hapis ve 110 lira ağır para cezasina ve Kemal isminde bir eroin satıcısı da bir sene hapis ile 200 lira para ceza- sına mahküm olmuşlardır. Bir kaçakcılık Dün Odesadan şehrimize gelen Çiçerin vapurunda bir yolcunun eşyası arasında kaçak eşya bulün- muştur. Bu meselenin mühim ol - ması dolayısiyle gümrük baş mü- dürü Seyfi Bey dün akşam geç vakte kadar Galata gümrüğünde tahkikatla meşgul olmuştur. — ğ e e ila, Camiler tamir ediliyor Sultanahmet camii ile diğer ba- zı camilerin tamirine yakmda baş-! lanacaktır. Evkaf umum müdür. lüğünden bu tamirler | için evkaf müdürlüğüne tahsisat gelmiştir. ——— Bugün şehrimize 120 Yugoslav talebesi gelecektir. Bu kafilenin yarısı kızdır. Talebeler İstanbul lisesine misafir edileceklerdir. Ya- rın öğleden sonra da halkevinde bir müsamere vereceklerdir. sersssassansesasasassenane ss suaaasaBEUEUNN luğunu bir kalkan olarak kullan - masıdır. Yunanlılar Türk dost - luğuna kıymet vermelerinden do- layı bazı devletlerle bozuşmağı bile gözlerine almışlar, halbuki Türkler Türkiyedeki Yunanlılara karşı yaptıkları muamele ile Yu - nan dostluğuna o kadar ehemmi - yet vermediklerini göstermiş olu- yorlarmış! Bir kerre Yunanista - nın Türkiye ile dost olmak yüzün- den hangi devletle arasının açıl» dığını biz bilmiyoruz. Bilâkis bildiğimiz şey Türk — Yunan dostluğunun hem Türkiye, hem Yunanistan için beynelmilel siya- set âleminde ayni derecede fay - dalı olduğudur. Acaba Yunan ga- zetesinin istediği gibi küçük sanat- lar kanunundan Yunan tebaası is- tisna edilmiş olsaydı, bu karun Yunanistandan maada olan dev - let tebâaları hakkında tatbik edil- İ ta olan malın bünyesine pek uyar aym Sergi Dün dolüp boşaldı! Galatasaray mektebindeki yer- li mallar sergisini, dün de sabah- tan gecenin ön birine kadar otuz bin kişi gezmiştir. Sergi sabahın © altısında açıl- makta ve bina kısmı saat on bucu- ğa kadar açık bulunmaktadır. Bahçedeki halk bir müddet da ha, saat on bire kadar, (O kalabil- mektedirler. i Setgide, her seneki gibi, deniz! orkestrası konser vermekte ve or-| kestrayı tanınmış şef İhsan Bey idare etmektedir. Sergide, geçen seneye nisbetle farklar çoktur. İmal edilen herhangi bir şey- de, zamanın moda cereyanları, revaçta olan şekil ve tarzları da göze alınmış olduğu görülmekte- dir. Bundan başka, daha eski de- virlerde tekâmül etmeden kalmış veya dumura uğramış bazı mâsnu- atın da, milli vasıfları uyandırıl mak suretiyle yeniden (meydana konduğu göze çarpmaktadır. Serginin pavyonları, satılmak bir şekilde, göz yormıyacak, za- rif surette boyanmıştır. Sergiye rağbet, gittikçe art maktadır. —— Mahkemelerin yaz tatili dün başladı başladı.-“Birçok mahkemenin ka- palı bulunması, Posthanenin ad-| liyeye ait kısmındaki manzarayı âz, çok değiştirmişti. Koridorlar- sdnki kalabalık, dün oldukça azal- mıştı. aa, —.. İstanbul ağır ceza, üçüncü ce- za, birinci ticaret, dördüncü hu- kuk ve Sultanahmet sulh ceza mahkemelerinin nöbetçi okaldık- larını yazmıştık. Dün bu mahke- melerden en ziyade ağımrceza ile üçüncü cezada, davaya bakılmış- tır, Bunlar, kanunun müstacel olarak tesbit ettiği mevzularda da- valardır. Benign İhtikânı tetkik komisyonu İhtikârla mücadele komisyonu dün belediyede toplanmış, tetki- kata devam etmiştir. Salı günü tekrar toplanılacak ve hazırlana- cak olan iki rapordan biri iktısat, diğeri dahiliye vekâletine gönderi» lecekiir. çöle el Menba suları hakkında talimatname hazırlanıyor Belediye, menba sularının del- durulması, satılması, muhafazası hakkında (o bir talimatname ile menba sularının fena sularla kas rıştırılmasının önüne geçilecektir. Bundan başka fiatlar da yeni baş- tan tanzim edilecektir. deriden Yunan tayyarecileri miş bulunsaydı Türk — Yunan Dün geç vakit tayyare cemiye- dostluğu hesabına daha iyi bir ne-| tinden aldığımız malümat, Yunan tice mi hasıl olurdu? Böyle bir! tayyarecilerinin bugün Selânikten tarzı hareket Türkiyede tebaası | saat on buçuk sularında Yeşilköye olan bütün ecnebi devletleri Türl geleceği yolundadır. kiye aleyhine — Hem de bu defa| haklı olarak — infiale sevketmez miydi?. Ve böyle bir infial Tür- kiyenin dostu olan Yunanistan için de hoş bir şey olur muydu? Tayyareler, Türk tayyare ce- miyeti mensupları, Bakırköy kay- makamı, Yunan konsolosluğu er » kânı ve halk tarafından karşıla » nacaktır, Güzel San'atlar birliğinin sergisi dün açıldı Dün “Güzel sanatlar birliği, nin redim sergisi açılmıştır. Bu, birliğin on sekizinci sergisidir. Güzel sanatlar birliği, her sene İstanbulda ve Ankarsda sergiler açmaktadır. Bu sergiler şimdiki, halde eserleri de en çok ragbet| görenler arasındadır. Birlik ressamları reisi Şevket Beyin son defa Ankarada açtığı resim sergisinden 50 tane resim satın alınmıştır. Ressam Şevket Beyin, Ayasof - ya camiinin içini gösteren iki met-| re boyundaki bir diğer tablosu da! hükümet tarafından s#atm alına - rak İran Şahenşahı Hazretlerine hediye edilmiştir. Dün açilan sergiye 32 sanatkâr iştirak etmiş bulunmaktadır. 137, eser teşhir ediliyor 32 sönatkâr - dan Hâmit Necdet Bey bilâhare iştirekten vaz geçmiştir. Diğer sanatkârlar arasında Ku- leli Yisesi resim muallimi Sami, Namık İsmai! Beyler, Halil Paşa, Feyhaman, Hikmet, Nazmi Ziya Beylerdir. Birlik resim sergisini, saat tam 17 de, edip ve mebus Fazıl Ahmet Bey, reis Şevket Beyin verdiği a- nahtarla açmış ve ihtisâsatını an- latmıştır. Serginin bir idasında da, aka - | demi Fresk muallimi Nüzhet Aye- tullah Beyin eserleri teşhir edil - a Diğer sergide, gene akademi- den Yakup Beyin bir fresk etüdü, Darüşşefakadan bir talebenin ese- ri, bir Fransız, bir Leh sanatkâ- rinin tesim ve heykelleri mevcut- — e mama Kadıköy su şirke- tinden şikâyet.. Kadıköy su şirketinin halktan yılda beş lira masraf aldığı gibi suyun metre mikâbını da halka 16.75 kuruşa verdiği bazı şikâyet- leri mucip olmuştur. Şirketler komiseri Civanşir Bey bu hususta tetkikata başlamıştır. deriz Şehir Meclisi âzalığı için intihabat hazırlığı Şehir meclisi azalığı intihabatı için hazırlıklar devam etmekte - dir. Kaymakamlıklara verilen defterlerin doldurulması bitmek üzeredir. Yeniden bazı defterler Fırka namzetlerinin eylülün on beşinden sonra göste- rileceği anlaşılıyor. Yirmi teşrini evvele kadar intihap bitmiş ola- caktır. Öke Fırkada toplantı Cumhuriyet Halık Fırkası teş - kilât re'sleri dün Halık Fırkasın - da bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda vilâyet idare heyetinin yeni reisi Cemal Bey azalarla ta - nışmıştır. o İçtimada fırkaya ait bazı işler de görüşülmüştür. Cemal Bey, bugünden itibaren fırka kaza ve nahiye merkezlerini gezecektir. gezecekler ve sonra Balkanlarda seyahatlerine devam edeceklerdir. Tayyare cemiyeti pazartesi ak- samı Perapalasta bir ziyafet vere- Rum tayyar€ Günün Siy .San Fransiskf diseleri etra Kalkınma plânı yemi düşüyo! Telgraflar San Fi ve orada vuku bulan b bahsediyor. Bu hadiseli lük değil, aşağı yukari tr. İki aydeniz havz: lışan amele işlerini b milyon nüfuzlu şehrin felce uğrattılar. Daha amele sindikaları da na yardıma başladıklar” rin bütün hareketi, bütüf durmuş, grev umumile bile milli muhafızlarla sında çarpışmalar olmuf ka hükümeti San Fra: dat kuvvetleri gönderm bur olmuştu. Arada $ ko halkından binlercesi kaçmağa ve bu suretle içecek darlığından kurt şebbüs etmiştir. Bunun üzerine reisi: ter Ruzveltin şahsi dost yan azasından Wagner, sulh yolu ile hal için koya uçtu ve sarfedilen ticesinde ihtilâfın hak halli kararlaştırıldı. Amerika hükümetini rinden biri memleketin nayiini yeniden tensik da muvaffak olmak içir hakim olmak lâzımdır. dirde bütün teşebbüsl akar ve yapılan prog sırlanan isler alt ise « San Fransisko isyan cümhur reisi Mister Rui li kalkınma plânma lan ilk tehdittir. Amerika hükümeti ne derece hakim olduğ” grevi ne şekilde bağlıdır. Bu işte amel€ olursa, kalkınma N darbeyi yemiş ola Ekmekler a satılamıya€ Fırınlarda ve bazı ekmeklerin açıkta saf müştür. Belediye şu derdiği bir tamimde, behemehal camekân' tılmasının temin edi miştir. —— derneği Rum vatandaşlar” leri “Tayyare Y#” 4 dün Tayyare cemiy lâyet şubesi merk mıştır. © Dernek, İstilyan?* lu (reis), Haralai (reis vekili), (murakıp), M- Vafidis, A. Haci Stavridis ve ii mencioğlu Ef: K keptir. «ii Dünkü içtimai” yi yetine azami ©. çit devamlı iane temini iy len esaslar 169”. ff) dernek, diğer K gibi Tayyare ©. yil makbuzlariyle 197”