15 Temmuz 1940 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 10

15 Temmuz 1940 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 10

HALKEVLERİ Kuruluşlarının sekizinci mer kutluladığımız bu kültür müesseseleri u kendilerinden Yazan: ürkiye'de Halkevleri tesisinin sekizin- T ci yıldönümünü, bir müddet önde, derin bir sevinçle kutluladık. Milli bir bay- m havası içerisinde geçen ve hepimizi di ayni şekilde mütehassıs eyliyen bu yi dönümlerinin kültürel bakımından haiz ol. dukları ehemmiyelin üstünlüğünde kimse- nin şüphesi yoktur. Bundan sekiz sene evvel ve memleket hesabına hep fayda ve hayır ifade eden ümitlerle dolu olarak kurulan Halkevleri- nin, bu ümitleri birer hakikat haline getir- diği ve hattâ tahminlerden çok daha fazla rağbet ve muvaffakiyet temin eylediği mu- hakkaktır. Halkevlerinin açılmasından ön- ce umumi küllür seviyemiz, hiç olmazsa bu mertebede değildi. Sosyal alanda fası- lasız denecek surelte ve gittikçe artan bir sür'atle vukua gelmekte li terakki ve inkişaflarda en büyük rolün Halkevleri ta- rafından oynandığı inkâr gölürmez bir ha- kikattır, Türk ocakları bekleneni vermekten da- ima uzak kaldı, Halkevlerine nisbetle mak- sat ve gayeleri çok daha mahdut ve fasli- yet sahaları bu nisbette dar olduğu halde gene tam ve kâmil bir muvaffakiyet gös- termemişlerdir. Mevkilerini Halkevlerine terkederek maziye karışmış olmalarındaki sebep ve hikmellerin başlıcası da bu de- gil midir ki? Halkevleri umumi kültür seviyemizi beklenen faydalar memnuniyelbahş- şekilde vermişlerdir Ali Enver TOKSOY yükseltmekte çok işe yaradı. Bu müesse- selerden evvel dil ve tarih cereyanları, spor, musiki ve temsil zevki, yabancı dil ve o kuma sevgisi, kasabada ve köyde yardım hareketleri pek sönük, yahut pek cılız olsa gerektir. Dil ve tarih bakımın- dan elde edilen mutlu kette geniş bir spor, temsil ve müsiki zev- kinin uyanmasını, on binlerce yurltaşın o- kur vazar bir hale gelirilmiş, binlerce genç kız ve kadının türlü san'atlar olmalarını, köylerde vw olan kalkınmayı, geniş ölçüde teessüs eden içtimai yardım şebekesini, okuma isteğinin ulaştığı mertebeyi, gilerden görülmekte olan faydaları ve billaza, s03- yal sahada vücude gelirilen her türlü in- kilâp ve bu yolda ka leri hep bu kültür müesseselerine borçlu- yuz. sosyal neticeleri, memle- müze ve SEr zanılan muvafiakiyet- Halkevli yerle Halkevsiz yer arasındaki farkların büyüklüğü, seneler geçtikçe daha sarih olarak anlaşılmaktadır. Halkevi açıl. mış bir şehir veya kasabanın arzetliği mari- zara ile böyle bir teşekkülün henüz faali. yele geçmediği bir şehir veya kasabanın taşıdığı manzara elbetle Biribirinin aynı de- ildir. Birincilerin, kültürel bakımdan kaydedilen tealilerle modern ve medeni bir çehre iklisap etmiş olmalarına mukabil, her türlü sosyal ve medeni hareketlerden mah- rum bulunan ikinciler basitlik ifade eden k çehreyi muhafazada berdevamdırlar, Bu itibarla, C, H. Partimizin her şehir ve kasabayı behemehal. bir Halkevine ve bir Jalkevi binasına ve bütün köyleri bir Halk. odasını kavuşturmak yolundaki sarsılmaz azmini ve bu hususta aldığı yeni karan alkışlamamak kabil değildir. Bursa Halkevi Sahnesinde Bir Gece Yazan: Nihat UZ ursalıların çok sevdiği idarecilerden birisi de hiç şüphe | başkanı değerli hukukcu Aycan'dır. Kendilerini kime sorsanız, onun hakkında mutlaka samimi sözler işitirsiniz, şey değildir. evleri arasında metodik çalışmalarile siv. rilmiş bir kültür kaynağıdır. ütün (asl branşlar içinde, en ilerisini göstermek kolu kazanır. İşte «* Yarım Ay» yucularina bu yazımda Bursa Halkevi tem- sil kolu faaliyetlerinden bahsedeceğim : okuyu- * Mw Halkevi”başkanı Bay Tevlik Aycan'la beraber Halkevi temsil salonuna giriyoruz, Tevfik Aycan, beni temsil kolu başkanı ile tanıştırdı : — Kolumuz başkanı Hulki Kurtkaya... — « Yarım Ay » Bursa muhabiri Nihat Bay Tevlik Aycan bizi tanıştırdıktan sonra, iken aile toplantısında bulunmak üzere yanımızdan ayrıldı, « Bay Hulki, çok kibar ve nezih bir &- Sanki ie ne düşündüğümü an- Aş ii. lamiş olacak ki, — Eğer arzu peki sizi sahne ar kadaşlarımla tanıştırayım, dedi Bü teklifi memnuniyetle kabul ederek, hemen arkadaşların yanına gittik, Beni ne > Halkevliler bir köy gezisinde Halkevi tarafından tertip olunan toplantılardan biri lâzımgelirse; bü hakkı temsil |