15 Temmuz 1940 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 22

15 Temmuz 1940 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 22

im emi Bir Gün Samsun Nümune Fidanlığında Samsun'un Güzel Kıyılarında Karadenizin Çok Güzel Korularından amsun'da son dört beş yıl içinde ağaç dikimine verilen büyük ehemmiyeti Sükranla yadetmek lâzımdır, Bunun çok büyük faydaları görülmeğe başlamış ve ve- rimli neticeler alınmıştır. Bilhassa vilâyetin, şehir yanında ve çok müsait bir yerde tesis ettiği Nümüne fi- danlığı son yıllar ziraat işlerimizin güzel bir muvaffakiyeti telâkki etmek doğru o- lür, Evvelce Matosyan çftliğinin kâin bu- lunduğu bu arazi, bilâhare çırılçıplak bir vaziyele gelmiş, belli başlı bir fidanı bile kalmamış, herşeyi harap olmuş ve vilâyet bu araziyi böyle bir vaziyette bulmuştur. Birisi Tesis Edilmektedir. le inkişal etmiş, mıntakanın en iyi meyva ağaçları yetişlirilebilmiştir. Samsun, arazisi çok müsait olmasına rağmen bugüne ka. dar meyvacılıktan büyük istiladeler görme- miş bulunuyordu. Bunu nazarı dikkate alan vilâyet, meselâ en iyi cins meyvalardan, bu meyanda bilhassa elmalardan mükem- mel aşılar getirtmiş, bunlarla fidanlar ye- tiştirmiş ve köylere dağıtmaya başlamıştır. Bu suretle yakın bir zamanda, Samsun köy- lerinde meyvacılığın mühim bir ticaret işi olacağından şüphe edilemez. Bu sene, bin- lerce fidan meccanen tevzi olunmuştur. - Milüyetin çok büyük bir takdir ile ya. Henüz dörl beş yıl evvel bu kadar harap ve çıplak olan bu sahada bugün bizi, bin bir ağacile ve çeşit çeşit fidanlarile, mü- kemmel bir plân dahilinde vücut bulmuş eserlerile karşılayan « Nümune fıdanliğı > karşısında bir takdir ve sevinç duymamak imkânsızdır. Çok kıymetli muharrir arkadaşlarım Hulüsi Günay ve Vedat Urfi ile birlikte, Ziraat müdürünün delöletile fidanlığı baş- tanbaşa gezdik, Fidanlık memuru Lütli Dedeci, her cihet hakkında bizzat izahat verdi. : © Fidanlıkta şimdi on binlerce fidan ye- tişliri lmektedir. Bünlarin birçoğu tamami. 22 . Sn ği eği Samsun Valisi we mi bir gu- amsun mürmu- ne e lamlıam ağaç bayramı günü diki- mi seyrediyorlar dedilecek eserlerinden biriside son sene içinde kurduğu koruluktur. Samsun - Bafra Yazan: L. TEKİN b ve fidanlık ile sahil ara- bu koruluk, memleketin en ve me- Şösesi sında kurulan büyük bir ihtiyacını da giderecek sire ve plâj derdini halledecektir. Korulu- ğun kurulduğu saha çünkü birkaç kilo- metre imtidat eden mükemmel bir plâjın tam başlangıcındadır. İki üç yıl içinde ko- ruluk, muhakkaktır ki Samsun'un binlerce ziyaretçi celbedecek müstesna bir yeri ola- caktır. Fidanlığı gezerken konuştuğumuz bir köylü, bu işi başaranlara karşı şükran do- lu bir ifade ile dun ederek şöyle diyordu: — Şurasını kurdular ya, Allah razı olsun... En büyük dertlerimize deva bu- lunmuş oldu |... Ağaç dikmek isterdik, fi- dan bulamazdık. Meyvacılığa heves eder- dik.. derdimizi dinliyen olmazdı, Şimdi, bir eksiğimiz kalmadı.. Burası imdadımıza yetişiyor, hattâ tarlalarımızı muzur hayvan- lardan bile koruyor Bayım !.. Burada yeliş- tirdikleri bir ağaçla tarlamızı çeviriyoruz. Bu ağaç bir kele gibi, muzur mahlükları tarlalarımıza girmekten mennediyor Fidanlık memuru izah etti: Köylü yurt- taş | Glodiçya| fidanlarını murat ediyor. muş. Bu ağacın, tarlaları hudutlandırmak için nasıl işe yaradığı malümdur. Büyük dikenleri, hakiki bir düvar hizmetini gör- mektedir. İşte bunlardan bu yil binlercesi köylere verilmiş, bu suretle mahsulleri, müu- gur hayvanların hücumlarından kurtararak köy! lüyü istirahate a Z EE IN OZLERİN Bayan! senin gör ne güzel renkli ek Çimenden mi kopardın o güzel renkleri sen? Uzun kirpiklerinin gölgelerini görsen, Fani dünyade ona meftunum yalnız ben. | Süzgün bakışlarınla kalbimde açtın yara, | Senden ayrı yaşarsam giymeliyim ben kara. Açtığın bu yarayı, söyle Anlat şiirim, hastayım, sen o Mi yara! ı Eteğin ana kim sara: Mi La