19 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

19 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

DÜNYADA OLUP BİTENLER gırışılen dıger teşebbüsler gibi, Pakis- e rabıtasına müstenit o- lan bu teşebbüsün de hiç kimseye ma- tuf olmadığı, yalnız kendi güvenlikle- kolektif çerçeve içinde sağla- isteyen ilgili bölge memleketleri- ne bir şans temin ettiği meydandadır. iştirak etmek isteyenlere açık olan mış — bulunmaktadır. Önümüzdeki dört sene zarfında da aynı hareketli rolü oynamak arzu — ve muvazi ibaret olan faali- terketmiş ve gerek vücuttan) yetini 1950 de konferanslarda gerek komisyonlar- da, gerek konseyde kendi görüşleri— ni kabul ettirmek, ba: mleket- ler arasındaki ıhtılaflarda uzlaştırıcı rol almak ve nihayet merkezi — ic komitesinde — söz sahibi olmak gıbı hareketli bir durum iktisap etmiştir. Bu arada Parlâmentolararası Bir- ligi Türk Grupunun tarihinde, ismini - edemiyeceğiz. Düâvaya sadakatini, yabancıları hayran eden bir mertebeye ulaştırmış olan arka- daşımız, tayyare kazasında ecele mağlüp olduğu ana kadar, Grupu- muzun kâtibi umumisi olarak dâva. ya. hizmette büyük bir ceht göster- di ve iştirak ettiği konferanslarda, güzel lisanı, değerli fikirleri, tecellü- dü ile hem şahsen hürmet kazandı hem de Türklüğün itibarım — arttır- Pakistan Türk Başvekili Antikacıda çinileri hayran bırakmışa paktın metni de, bu metnin hazırlan- masında hâkim olan düşünce ve zihni- yet de bunu göstermektedir. Yine de öyle iken, bu pakt, yalnız, tecavüz ve istilâ emellerinin hedefi olan bölge- lerden herhangi birinde varlıklarını korumak isteyen memleketlerin her türlü müşterek tedbir ve tertibine bir makta âmil oldu. Onu yalnız vatan- daşları ve yakın arkadaşları değil, bütün dünyanın maruf parlâmento- cuları da tatlı bir hâtıra ile yâdet- mektedirler. Birliğin gayeleri arasında muhtelif memleketlerde cari olan ka rı tevhid etmek, usulleri € rinin kâtibi umumilerini de birleşti- rerek bu teknisiyenlerin yardımla- rından istifade edilmesi düşünülmüş. tür. Bu seksiyonda Meclisimizi Kâ- tibi Umumimiz Refet Sezen — temsil etmektedir, Refet Sezen ilk defa İs- tanbul konferansında Birliğin faali- yetine iltihak etmiş ve müteakiben Bern ve Vaşington koferanslarına katılmıştır. Bu seksiyon iç tüzükleri birleştir. mek, usulleri tevhit etmek, teşrii ci- hazı daha verimli — bir surette işlet- nazari toplamış bulunmaktadır. da işe Meclislere yol gösteren buyuk yenılıklerı ortaya koymuş bulun maktadırl Cihad Baban benziyor tecavüz niyeti yakıştırmak itiraz eden malüm komşunu suretiyle sı keyfiyeti Hindistanın da endişeleri- ne yol açmıştır. Arap Birliği: Arap memleketlerıne gelınce bunların en calibi dik- edilen bu rabıtanın, memleketler ara yerdeki diğer için bir cazıbe merkezi şimdiden şiddetle hücum ediyordu Halbuki kurulmak istenen letin, İsrailin canına göz dikmiş bir teşekkül. Öyle bir teşekkül ki, bütün keramet vücudu, ayakta durabildiği kabul olunuyorsa eğer, sebebi, bir baş- ka millete beslenen kin. Araplık — Müslümanlık A rap birliği bidayette bir Pan-Islâm teşekkül değil, Lübnanın iştiraki- nin de gösterdiği gibi, bir Pan-Arap teşekkül halinde m çıkmıştır münasebetlerinde işn is ni tebarüz ettirmeğe teşebbüs etti. kistanın da islâmiyet mevzuundaki hassasiyeti malümdur. Bu noktada Pa- AKİS, 19 — HAZİRAN — 1954