19 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

19 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSAD İ ve MALİ SAHADA Sanayi Traktör fabrikası Memleketımızde ziraat 1947 den iti- baren makineleşmeğe başlamış ve traktör sayısı 1950 de 5000'e varmıştır. bu adedin 40.000'ne ulaştığı söy- lenmektedir Makineyle ziraat el emeğinden, za- mandan, masraftan tasarruf — sağlar, Türkiye gibi nüfusunun yüzde 82 si ni ziraatçilerin teşkil ettiği memleket- ler en büyük istihsal vasıtaları olan zirat âlet ve makinaları ilânihaye dı- ithal etme durumunda kala- mazlar. Mili ekonomisinin kendi bün- yesi için zaruri olan sanayii kurması hususu bugün artık iktisatçılar tara- fından münakaşadan varestedir. Onun için memleketimizde 20 milyon Türk lirası sermayeyle "Minneopolis — Ma- line Türk Traktör ve Ziraat Makina- ları Anonim Şirketi" adı altında bir anonim şirket kurulmasından ve bu hususta bir mukavelename imzalanma- sından dolayı milli ekonomimizin en büyük eksikliklerinden birinin gide- rilmekte — olması bizi — sevindirmiştir. Fabrikanın beş sene sonra senede 5000 traktör imal edebilecek kapasiteye sa- hip ve sermayesinin yabancı — serma- yeyle, Türk İktisadi Devlet — Teşek- kullerı ve hususı sermayeden terek- kavelenin övünülmeğe lan güçlükler memleketimizde zirai kalkınmanın unsuru olduğu kadar zaaf unsurunu da teşkil ediyor- du. Memleketimizde traktör fabrikası kurulmakla bu mahzur kendiliğinden ortadan kalkacaktır, asıl memleket he- sabına sevinilecek husus burasıdır. Ticaret Otomatik tahsisler DA lktisadi bayatta ihtiyaçlar kendile- rine karşı uyulan Aarzunun ve mübremiyetin şiddet derecesine — göre sıraya konurlar. İktisat ve Ticaret Ve- kâleti aynı esastan hareket memleket kalkınmasının ve halk yaçlarının zaruri bir kı üzerinde imkânlariyle mak şartiyle yapılacak ithalât tahsis- lerinde âcil bir takım tedbirler almak ve sınat tesislerle her türlü inşaat ihti- yaçlarına biran önce cevap verebilmek için kredili ithalât ve anlaşmalı mem- rindeki bütün taleplere otomatik tah- sisler yapmaktadır. Pamuklu mensucat mamulleri için de pek yakında otoma- tik tahsisler yapılacaktır Ekonomi ve Ticaret — Vekâletinin husnunıyetlı hareketini yukarda kendi 16 dılımızle ıfade ettıgımız Sıtkı Yırcalı- gostermekledır menfaati uğruna hakiki gayesine ulaş. masına mâni olmaktadır. Haddizatinde çok isbaetli olan bu kararın bu nevi güçlüklere uğramaması ve doğru yol- dan ayrılanların cezalandırılmaları şa- yanı temennidir. Çalışma Cenevre çalışma konferansı barış ve güvenliğin sağ- sosyal meselelerin halli önemli bir rol oynar. Mesele bu yön- den ciddiyetle ele alınmış olduğundan Birleşmiş Milletler Teşkilâtında Eko- nomik ve Sosyal Konsey diye bir kon- sey kurulmuştu. Hatırlanacağı veçhile Milletler Cemiyetinde böyle bir konsey yoktu. İş alan — işveren münasebetleri meseleler mesabesinde görülü- yordu. Oysa ki işçilerin 1933 te Alman- yada Nasyonal Sosyalistlerin iktidara gelmelerinde önemli rolleri olmuştu. M illetlerarası lanmasınd İşt milletlerin iç politikalarındaki aksaklıkların dış politikaları üzerinde de akisler — yaratabilecek kudrette ol- ması keyfiyeti milletlerin sosyal dâva- larını birlikte halletmelerini icap ettir- mektedir. Milletlerarası 37 inci çalışma konfe- ransı bu nevi meseleleri halletmek için toplanmıştır. FKonferansın gündemin- de iktisaden geri kalmış memleketlere işçi muhacereti, işçi aktini feshin cezat müeyyideleri, sakat işçilerin işe alıştı- rılması, ücretli yıllık izin gibi mesele- ler vardır Amerika Dış yardımların yeniden ayar- lanmasına doğru Sğnatoda Kredi Komisyonu Başkanı tyles Brideges ile Silâhlı Kuvvet- Syming- Devletlerinin dışarıya yapacağı yardımların yeniden itinalı bir şekilde, Amerikan halkım daha fazla fedakârlığa sokmıyacak bir tarzda ayarlanmasını istemişlerdir. Bu iki senatör 2 Şubattan 6 Marta kadar Avrupada tetkik seyahati — yapmışlar (Fransa, Büyük Britanya, Batı - manya, İtalya, İspanya), dönüşlerinde Amerikan Hükümetine bir rapor ver- mişlerdir. Bu rapor şu tavsiyeleri ihti- va etmektedir; 1 merikan yardımının devamı, daha fazla karşılıklı menfaatler esası üzerinde tesbit edilmeli, bu menfaatler daha sarih, daha belirli olmalı ve bu yardımlarda daha realist hareket edil- melidir 2 — Avrupaya "off shore siparişle- ri" daha ziyade ticari temeller üzerine oturtulmalı ve rekabet, maliyet fıyal— ları nazarı itibara alınmalıdır. Avrupa menşeli mamuller için bir nevi mali yardım teşkil ettiği de münakaşa. dan varestedir. Amerikan sanayiini ko- rumak için bu siparişlerde daha dik- katli bulunulmalıdır. 3 — İspanyadaki Amerikan hava üslerini nazan itibara almalı, — Komünist sendikalarının hâkim oldukları bölgelerde gizli askeri zat teslimleri yerine gündelik teçhi- askeri Pahalılık — Hadi hadi, üzülme!.. Onu ben bile deviremedim.. AKİS, 19 HAZİRAN 1954