19 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

19 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Dış Haberler Beynelmilel İmalâtçılar Konfe- ransı dağıl G eorges Villiers Konfederasyonu altında (Avrupa imalâtçılar kanı)nın riya- imalâtçılar apmıştır. rupa — devletiyle Büyük Brıtanya, Alma- Belçika, Danimarka, Fransa, İtalya, Luxemburg, Norveç, Hollanda, İsveç, İsviçre), 180 Ameri- kan iş adamı iştirak etmiştir. Konfe- rans sonunda iştirak edenler teşebbüsün âdeta beyannamesini zırlamışlardır. Konferans "her türlü iş verme faaliy etının gayesı herkesin (Finlandiya, ya, Avusturya, sele üzerinde durulmuştur: 1 — Teşebbüste beşeri münasebet- ler, Hayat seviyesinin yükseltilmesi istikrar, ve işte — Hususi teşebbüs ve devlet, 4 — Beynelmilel pazarlar ve yaban- cı sermaye yatırımları. n bu meseleler bırer bırer ele b üniversitelerinde başlıbaşına bir ders olarak okutulan bu mevzuun memleketimize de ithalini ilim adamla- rımızın gayretinden bekleriz. Avrupada 88.000 mülteci kamp- larda yaşıyor Birleşmiş Milletler Teşkilâtı Mülteci- ler Komitesinin çalışmaları sonun- da 84 sayfalık bir rapor yayınlanmış- tır. Birleşmiş mılletler teşkilâta yüksek komiseri M. G. Van Heuven Goed Hart mülteciler meselesının halledilmiş olmaktan uzak bulunduğunu ifade et- miştir. Hali hazırda yüksek komiseri - ğin vesayeti altında bulunan mültecile- rin — 350.000 i iskân — edilebilmiştir. 88.000 kadar — mülteci hâlâ Avrupada kamp hayatı yaşamaktadır. Halbuki bu mülteciler harp esnasında büyük feda- kârlıklarda bulunmuşlar, hürriyet — ve istiklâlin yeniden kazanılması için her devirde örnek teşkil edebilecek kahra- manlıklar göstermişlerdir. Milletlerin harp sonundaki durum- lan harp esnasındaki durumlarından daha da müşküldür. Harp, savaş mey- danlarında kazanılabilir, fakat — sulhu taraf için herşey kaybolmuştur. gelen tarafise çok şeyler bekler. ten zarar görmüş olan memleket yeni bir kuruluşa intizar etmektedir. der, bir kısım aileler dul kalan kadınlar, yaralanan askerler hep ellerinden tutulmak icap eden kim- selerdir. Şayet bunlar tatmin edilmiye- cek olursa içtimat bünye temelinden bulanır, yer yer sarsıntı geçirir. Bir milli camia içinde husule gelen bu du- rum beynelmilel camiada da neticeleri bakımından farksızdır. İki cihan harbi Avrupayı içinden kemirmiş, iktisaden halli güç meselelerle karşılaştırmıştır. Avrupa her zamankinden daha fazla elinden tutulmağa muhtaçtır Batı Almanya — Rusya ticareti: Feder 1 Almanyanın Avrupa Tedi- ye Birliği içinde daima alacaklı bir i ik yüllerinin ha efkârında yer etmiş olmasına rağmen hükümetin 1954 yı- lında da gümrük setlerinde bir indir- me yapmıyacağı hususunda bir karar alması, İngilterenin sterlini dolara tah- vil kabiliyetini tanıtmak için sarfetti- ği gayretler Almanyayı tabit pazarları- na dönmeye zorlamaktadır. Malüm ol- duğu üzere Almanya daima pazarları- nı batıda değil doğuda aramıştır; onun için Balkanlar ve Rusya tabit bir pa- zar teşkil etmektedir. Birinci — cihan harbinden sonra Rusyanın milletlera- münasebetlerde cüzzamlı bir san muamelesi gördüğü bir sırada Ra- palloda Almanya ile Rusyanın bir tica- ret muahedesi imzalamak suretiyle anlaştıklarını unutmamak lâzımdır Vakıa bugün Rusya ile Batı Almanya arasında diplomatik bir — temsilcilik bile yoktur amma, nu da hatırlama- hlyız ki ihtiyaç icatların ânasıdır. Alman - Çin Ticareti Batı Almanya, sadece Rusya ile değil- Uzak Doğu ile de fiilen büyük ölçü- de ticarete başlamış bulunmaktadır. U- zak.Doğuda 500.000.000'nüfuslu, Ame- rikayla diplomatik münasebetleri dahi olmıyan, geçen sene İngiliz tacirlerini zorla dışarı çıkaran Çin, Almanlar na- zarında kıymetlenmektedir. Almanlar şimdi, işte bu memleketi elde etmek istiyorlar. Geçenlerde Hamburgda Do- ğu Asya Birliğinin "East Asian Union" 70.000 kadar davetli ve Federal Alman- ya mümessilleriyle yaptığı toplantı Al- manyanın meseleye nekadar önem ver- diğini göstermeğe kâfidir. Almanyanın diğer sınat memleketler gibi Çin üze- rinde politik arzuları olmayışı bu pa- zar üzerinde kendisine iyi bir istikbale sahip olacağı ümidini vermektedir. 953 te Alman , Çin Ticareti 1952 ye kıyasla 9 defa artmıştır. Almanya, Çin pazar- larında harp öncesi seviyesine ulaşmış- tır. Çin, hali hazırda Almanyanın Do- ğu Asya ticaretinde beşinci gelmekte- dir. Alman ihraç maddeleri ehemmi- yetlerıne göre şunlardır: Demir çe- lik mamulleri, optik malzemeleri, e- lektronik mallar, ilâçlar ve — kimyevi maddeler. Bunlara karşılık olmak üze- re Almanya soya fasulyası ve yağlı mahsuller almaktadır. Alman Çin ticareti hakkında ista- tıstıkçıler katı rakam vermemektedir- ler, Alm - Çin ticaretinin büyük kısmmın üçüncü memleketlere kaydığ zannolunmaktadır. Bu ticaretin geliş- mesinde ticaret ve banka muhitlerinin mühim rolleri olmuştur. Doğu Berim- de İhracat . İthalât Kurumunun "Ex- port - İmport Coiporation" bulunduğu unutulmamalıdır. Çin - Alman ticareti- nin, komünist âlemle ticaretin bir kıs- mını teşkil ettiğine hiç şüphe yoktur. Amerıkahlar bazı müfrit çevrelerin gayretlerine rağmen — Demir memleketlerin ticaretine mâni olamamışlardır. Bunun üzerine — stratejik maddelere bir nevi ambargo konulmuş, fakat zararsız sa- yılan malların gidip gelmesine müsaa- de edilmiştir. Vakıflar Paralar — kasaya, Bankasının açılış - kokteyli yemekler mideye istif AKİS. 19 HAZİRAN 1954