19 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

19 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Harold Yeni Stassen Hazreti Süleyman teçhizat teslimleri kaim olmalıdır. 5 — Bir tecavüz anında NATO'nun mukavemet mekanizması basitleştiril- meli ve bugünkü haliyle tehlikeli bir duruma başlangıç teşkil edebilecek şe- rait kaldırılmalıdır, Sytles Bridges ve Stuart Syming- ton Zziyaret ettikleri memleketlerde harb öncesi devrine nazaran daha iyi bir hayat şartı, daha iyi bir askeri kud- ilâve etmişlerdir. Mezkür rapor halen Avrupada en iyi tayyareleri 'mal edebilecek durumda tayyare fabrikalarının da bulunduğu- nu bildirmektedir. merika Birleşik Devletleri ikinci ci- an harbinin bind Avrupayı karşılıyan iki korkunç meseleyi — çöz- mek için — komünistlik tehlikesi — ve iktisadt — buhran — tarihte emsaline rastlanmadık, bir yardım politikasına da gözönünde tutarak yeni şartların meydana getirdiği du- ramları değerlendirmek ve eni — du- rumların icabatını yerine getirmek hiç şüphesiz ki iyi bir hareket olur. A rupa, —ikinci cihan harbinin sonunda komünist olmaktan kurtulmuş, ekono- mik buhrandan — kaçınma imkânlarını elde edebilmiştir. Türkiye, ikinci cihan harbinin dışında kalabildiği için har- bin zararlarından kurtulmuşsa da tesir lerinden kurtulamamıştır. İktisaden geri kalmış bir memleket olmamız, A- merikân yardımlarının memleketimiz- AKİS, 19 HAZİRAN 1954 de müsmir neticeler vermiş olması, Ba- tı alemiyle mukadderat birliğinde bu- lunmamız, halkımızın ekonomik k yüksek kabılıyet Amerikan yardımının Türkiyeye — olan tması için yeter delillerdir. Başvekilimizin Amerikaya yaptığı son seyahatten — elde edilecek neticelerden birinin Türkiyeye yapılan yardımın artması olmasını beklemek hiç de se- bepsiz bir intizar değildir. Dışarıya 39 50 mılyar dolar maye y merıka Tıcaret Vekâleti dışarıya (hususi ve âmme) sermaye yatırım- larının 1953 te 39,50 milyar dolara ba- liğ olduğunu bildirmekte ve bu Traka- mın 1946 ya kıyasla 21 milyar dolarlık bir artış kaydettiğini belirtmektedir. Diğer yandan Amerika Birleşik — Dev- letlerinde yabancı sermaye yatırımla- rının 23,6 milyar dolara baliğ olduğu öğrenilmekte ve bunun da 1946 ya na- zaran 8 milyar dolarlık bir artış — gös- terdiği tesbit edilmektedir. Serbest Saha İhtisas Komiteleri dalar ve Borsalar Birliği şimdi ye- ni bir yor: meseleyi ele almış bulunu- tisadi ve sınat sahadaki kalkınma hareketimizin nefes borusu olan — dış ticaret sahasının organizasyonu Birlik umumi — heyeti son toplantı- sırtda bu bahiste bazı kararlar — almış ve bunların süratle tatbik edilmesini temenni etmiştir. sasen, kongre temennı etmese da- n caplarına göre tedbir almaya buluuyordu mecbur lerle, geçen hafta "Odalar sta Caddesinde yeni ya- ilk ciddi ve ehemmi- yetli toplantı aktedilmiş oldu. İçtimaa, İktisat ve Ticaret Vekili Sıtkı Yırcalı, Dış Ticaret Dairesi Re- isi, Topra Mahsulleri Ofisi Umum Müdür Vekili, Teşkilâtlandırma Umum Müdürü ve mevzu ile alâkalı diğer memurlar da işfrâk etmışlesdır Top- lantılar üç gün devam etti. Odalar Bırlıgı İdare Heyeti azalan, Birlik Um Kâtibi ve Istanbul İz mir, Mersın Bırhklerı temsılcılerınden başka tanınmış iş adamlarımız da içti- mada hazır bulundu 1 ilk iş tisas komitesi seçildi ve derhal faalıyete geçirildi. Bu komiteler: a) İhracat b) İhracat finansmanı, c) İthalât, d) Sanayi. Mevzularında — çalışmaktadırlar. İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Aralarında, sındaki husust — teşebbüs saha- muvaffakiyetleri ıle mitelerinin her birine Birlik idare he- yetinden ikişer âza ile Birlik Umumi Kâtibi Faruk Sunter de dâhil bulun- maktadır. omiteler dış ticaretinizde, kendi sahalarını alâkadar eden bahisler üze- rinde tetkik ve noktai nazarlarını be- lirten birer rapor hazırlıyarak Umumi Kâtipliğe — vermişler. Birlikte toplanan rapo rlar, görüşünün de eklenmesi suretiyle Ve- kâlete verilecek ve ancak o takdirde dış ticaretimiz hakkındaki yeni pren- sip kararlarına varmak kabil olabile- cektir. Birlik Pakistanlı tacirleri davet Dost Pakistan", "Sevgili Pakistan", "Kardeş Pakistan" ile bütün saha- larda bu kelimelerin dışında da haki- ki bir işbirliği yapmak lüzumu, Mu- hammed Ali Hanın Turkıyeyı zıyaretı vesilesiyle ortaya çıkmış bulu Neşredilen müşterek teblıgde aske— ri, diplomatik ve kültürel işbirliği hislerinde filt kararlara çıklanmıştır. O sahalarda, hiç olmazsa bazı müsbet yakınlaşmalar başlayacak- tır. Ya ticaret sahasında? ürkiye Ticaret Odaları, Sanayi Ot daları ve Ticaret Borsaları Birliğinin başında çıkan sayı- yapmiştır: Pakistanlı bekliyoruz! Gazetenin selâhiyetle göre u yakınlıklara n, itiraf etmek lazımdır ki, iki memleket arasındaki ticaret tatminkâr olmaktan uzaktır" tacirleri bildirdiğine h lde ne yapmalı? mleket büyüklerinin ortaya koydukları müsait mühit şartlarını ha- rekete getirecek tertipleri ayarlamak- tır." Y ani, iki memleket tacirlerinin bir- birlerini ziyaret etmeleri; karşılıklı pa- zar tetkikleri yapmaları; istihsal ye ih- tiyaçları anlayarak ona göre iki mem- art- f n daveti budur. Pakıstanlı tacilreri mem- leketimize davet ediyoruz" diye biti- — Pakistan Türkiyeden buğday a- lacak mıdır? — Böyle bir meseleyi bahis mevzuu etmedik. — Hububat almanız mıdır? — Pakistan büyük bir kalkınma ha- reketi içindedir. Pek yakın bir istik- balde kendi ihtiyaçlarım bizzat karşı- ktir. ihtimali — var sın toplantısında cereyan ediyordu.