19 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

19 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TIB Tıb hadiseleri Gençlik meselesi T estislerin bir iç salgısı oldugu çok eskidenberi bilinmekte idi. Ancak 1935 de, kısırlaştırmadan ötürü orga- nizmada ydana çıkan kusurların testisinde bulunan bir hormonun ek- sikliğinden ileri anlaşılabilmiş- tir. Bu hormon genç erkeklerin idra- idrardan saf ve kristallize olarak bu hormonu elde etmiş ve adına da Andresterone demiştir. Andresteron'un idrardan çıkarılması güç bir iştir. 25 miligram hormon elde edebilmek için tonlarca idrara itiyaç vardır. 1935 de, Ruzicka bu hormonun sentezini yaptı. Kolesterin'den çıkarılan bu sentetik andresteron ticarette Proviron adiyle satılmaktadır Andresteron ve izomer- madde andresteron'dan 4.5 defa daha tesirli idi, 1935 de Laaueur; ğa testisinden, — kimyasal yapısı bilin- meyen bir hormon elde etti. Bu madde Ruzicka'nın bulduğu andrestenadione- dan on defa daha müessir görünüyor- du. Testosterone denildi. Sonradan ko- lesterinden sentez suretile de elde edi- len testosteron'un asetik asit veya pro- pionik asidle esterleştırılmesı tesirini arttırdığından ticarette Testoviron adiyle, yaglı eriyik halinde ve propionate tuzlusu şeklinde bulun- maktadır. On miligram testoviron'da 100 Kg. boğa testisinde bulunan hor- mon kadar müessir madde vardır E rkeklerde seks bezesi yetmezlıklerı yalnız anatomik bozukluklardan i- leri gelmez. Fonksiyonel yetmezlikler de vardır. Bu arada meslek sıkıntıları, asabi ve ruhi hastalıklar, sürmenajlar, beyin yorgunlukları, — enfeksiyonlar, metabolizma düzensizlikleri (diyabet), entoksikasyonlar (kafein, nikotin, al- kol) sayılabilir. Vahşi hayvanların tes- lislerinde; yakalandıktan sonra esare- tin meydana getirdiği ruhi şok tesirile istihale husule gelir ve tenasül kud- reti düşer. Ceni, körlükten sonra tes- tiklerde atrofi tesbit etmiştir. Steinach'da erkek hayvanlarda di- şisinden ayırmakla, testislerde — atrofi G n K ı YALA 100 kilogram bo- ve bilhassa beyin sarsıntılarından son- ra azoospermi ve seksüel kudrette ge- rileme kaydetmektedir. Teslislerin normal çalışmaması er- kek organizmasının bütün parçalarında kendini hissettiren bozukluklar dana getirir. Meselâ ihtiyarlarda yorgunluk, zayıflık, kollaps, uykusuz- luk, hatıra ve dikkatte durgunluk, baş ağrıları, angor pektoris, mide - barsak spazmaları gibi nörasteniye yüklenen bozukluklar hep testis yetmezliğinden 22 DÜNYASINDA ileri gelmektedir. Şu halde er bezleri- nin salgısı olan seks hormonlarının üretim sisteminin — gelişmesi, kılların büyümesi ve dağılışı, — iskelet, gırtlak ve kasların erginleşmesi, yağın vücu- da dağılışı, libido ve erkeklik kudreti- nin idaresi, erkek psikoloji ve pozile yakından ilgili oldukları anlaşılmakta- dı ü Testisler hormonal bakımdan ya az faaldir, yahut da çok faaldir. Buna göre iki klinik tip ayrılır: Infrajeni- taller, suprajenitaller.. Infrajenitallerde ya testisler yok- tur: Anorşidi. Yahut da testisler az ça- lışır: Hiporşidi. İnfrajenitaller, önükoid ve önük yahut kastre diye iki grupa ayrılırlar. Önükoidler, testıslerın gelişmesinde ve gerilikten ötürü tabiat tarafından kastre edilmiş kimselerdir Bunların bir kısmı fizyolojik kastre- İranın "erkek güzeli" Bir. Maryline Monroe daha! lerdir. İhtiyarlar bu grupa girer. Önük veya kastre denilenlerde ise testisler cerrahi olarak çıkarılmışlardır. Biz- deki harem ağalariyle Avrupa da, kili- selerde çalışmak, din kitaplarını oku- mak, yahut ilâhi söylemek için hadım edilen kimseler bu grupa girerler. Bun- ların dışında herhangi bir hastalık ve ya kaza sonunda bir veya iki teatisin- den mahrum kalanlar da vardır estisleri çıkarılanlarda beden yapı- Tsında ve karakterde bazı değişiklik- : Vücudda, bilhassa kalçalarda yağ artar. Kemik ve kıkırdaklar bü- nişler ir. Köselik başlar. . Kuvvetsizdir. Kanda akyuvarlar azalır Zekâ sönük, hafıza durgun, ruh kudreti noksan, karakter gevşektir. Kastreler ruh ve beden bakımından dinç değildirler. Sinsi, hilekâr, müze- vir ve ahlâksızdırlar. Sesleri de incel- miştir. Eskiden şanda çok istidatlı gö- rüldüklerinden bazı kiliselerde kastre ilâhiciler kullanılırdı. Erginlikten önce kastre edilenlerle, erginlikten sonra kastre edilenler ara- sında da beden yapısı ve karakter ba- kımından ayrılıklar vardır. Birincide bütün — kabiliyetler daha aşağıdır ve ömürleri boyunca düşük hur varlık ola- rak kalırlar. Ergınlıkten sonra kastre yasetlerde kullanılırlardı. zansı bir zamanlar hadım dıplomatlar idare etmişti. Goruluyor ki erkek seks hormonla- rının Ödevi çok geniştir. Sade cinsin sürdürülmesi ile değil, somatik, zinni, kli, ve manevi faalıyetlerımızle de il- gilidirler. Hadımlar arasından hiçbir zaman kahramanlar, dahıler filozoflar, şairler, — âlimler hattâ büyük caniler, çıkmamıştır. Fonksiyonlarımıza şıddet i bezleri ve Dişi ve erkek karak- ran cüretin sırrı buradadır Peygamberlerın ve tarihe varlık) diye andığı, gökten ilham alan Muharpmed; azadlı keleşi ve evlâtlığı Zeynebi, Ebu Süfyan deveyi hiçbir yular zaptedemiyor.." diye bağırmıştı. Hizmetçisi FEnes, peygamberde otuz erkek kudreti olduğundan bahsetmek- tedir. Muhammed, dokuz karısı ve üç odalığından müteşekkil haremini her gecede birer birer ziyaret edecek du- rumda idi. 16 inci yüzyılın başında Hindistan- da büyük bir Türk İmparatorluğu ku- ran ve 12 yaşında taç giyen oğlu Hümayun ve Ekber'in sarayların- da beş bin kadın vardı. Ekber, vezir- lerini sırtına vurarak, duvarlardan a- şar, kaplan avında, bir filin sırtından öbürüne atlardı. Seks hormonlariyle ihtiyarlık, son- suz gençlik ve gençleşti konuları arasında da bazı yakın Münasebetler vardır. Toprak üstündeki misafirliği- miz pek kısa sürelidir. Toprak altında da pek fazla barınamıyoruz. Bir insa- nın çukuruna bir başkasının gömüle- beş yıldır. şayan meşeler, rı, Kaliforniya 700 yıllık zeytin ağaçla- ormanlarından — 5000 AKİS. 19 HAZİRAN 1954