19 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

19 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Parti Meclis Divanı 3 gün — nutuk vet. Her bir delege, kendi vilâyetin- den misaller verdi. İktidar partisinin nasıl, avuç dolusu para sarfettiğini, mları vasıtasiyle nasıl propaganda- lar yaptırdığını, valilerin D. P. adayla- rını nasıl makam otomobillerinde, mi ciplerde taşıdıklarını anlattı. — Yer yer baskılar, hattâ küçük hileler ya- pılmıştı. Vicdan hürriyetine saygı gos- terılmemıştı insanlar kandırılmış, iğ- İf muştu. Birçok yolsuzluk tesbit edilmişti. Fakat bunların büyük ekse- riyeti, öyle yolsuzluklardı ki elde müs- bet deliler yoktu. Bu yüzden herhangi bir harekete tevessül edilememişti. ağmen Cumhuriyet Halk Partısı yurttaşlardan 3 milyondan faz- la rey toplamıştı. 3 milyondan fazla rey toplamıştı ama, bakınız Mecliste kaç buçuk temsilcisi vardı Şikâyetler n burasında seçim siste- mi üzerinde — duruldu. Oklar o yana tevcih edildi ve bu okların 1950 seçimlerinden evvel iş başında bulunan hükümetlere tevcih edilenler oktu But ün bu tenkidler, hep, mutad "Birlik ve Beraberlik" havası içinde yapıldı. "Bağlılık" hisleri, sık sık or- taya konuldu İsmet İnönü hâlâ — yorulmamıştı. Delegeler devam ettiler. Büyük — çapta delegeler sıl alâka uyandırıcı konuşmalar, Adaha büyük çapta delegelerin sözle- ri oldu. Bunlar, sadece karşı partiye yüklenmekle kalmadılar; Partilerinin mazisini de bahis mevzuu ettiler. De- diler ki: "Cumhuriyetyet Halk Partisi, bü- yük bir handikap ile karşı karsıyadır: mazisi. Köylü jandarma, tahsildar bas- kısım, memur saltanatım, mektep yap- ma mükellefiyetini, harp — yıllarında elinden buğdayının alınmasını unut- mamış; bu hareketlere karşı duydugu dinleyebilir misiniz? infial kaybolmamıştır. Karşı taraf bun. ustalıkla tahrik — edince, bizim bütün sözlerimiz boşa gidiyor. Bir şey- ler yapmak, Partiyi bu ipotek'ten kur- tarmak lâzımdır." Bunlar da partililerin, duydukları yakınlık rek ifade olundu. İsmet İnönü hala yorulmamıştı De- legeler devam Delegelerin çapı yukseldıkçe okla- rın hedefleri de yükseldi. Karşı parti makbul sayılamayacak silâhlar kullan- mıştı. Kabul! Partinin mazisi de bir handikap teşkil etmişti. O da kabul! Fakat partinin — sevkü idaresinde de partiler ne sık sık belirtile- pek çok hata yapılmıştı. — ——— İşin burasında, belli ettiler. hizipler kendilerini Genel İdare Kurulunda İstanbul İl Başkanı İlhami — Seçim kampanyası boyunca İnönü ile Gülekten maada, parti yük. sek kademeleri hep, partinin değil, kendi menfaatlerine çalışmışlardır. abit Ulus — Yeni Ulus —Halkçı meseleleri ortaya atıldı. imi gazetenin “üstüne oturması" gürültü- Delegeler bilhassa, Gü- ihtilâfına temas ettiler. Halbuki İnönü, Kurultayın ilk gü- nünde iki düşman kardeşi sağma ve soluna alarak ortada görünmüştü. Bu- na rağmen aynı gün, İnönü gelmeden, yani sabahın 10 undan evvel, iki katlı Parti binasının bir katında Kasım Gü- lek, bir katında Nihad Erim taraftar. larmın kılıçlarını bilemekle meşguldü- ler. Delegelerin ihtilâfı ortaya atmaları üzerine Kasım Gülek de, Nihad Erim e derslerini iyi öğrenmiş birer talebe belâgatiyle ve hocalarının önünde bir- birlerini ne kadar takdir ettiklerini, sevdiklerini, beğendiklerini anlattılar, anlaşmazlık diye bir şey olmadığını söylediler. Bu, pek çok kimseyi bıyık altından güldürdü. İsmet İnönü hâlâ yorulmamıştı. Ama sözcülerde de, dilneyicilerde de hal kalmamıştı. Tenkidler yükselmiş, yükselmiş; lidere gelince durup kalmıştı. Hücum bir yana, İsmet İnönü sadece övülmüş, tenkid dahi olunmamıştı. Bu bakım- dan, bilhassa iktidar — gazetelerinin C. H. P. Genel Merkezi Kaynayan bir — tencere AKİS, 19 HAZİRAN 1954