19 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

19 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

ASKERLİK SAHASINDA Havacılık Pilotsuz tayyareler Ikıncı dünya harbinde Almanların u- çar bombalar ve füzeler kullanmağa başladığmdanberi pilotsuz — tayyare üzerindeki çalışmalarda da büyük iler- lemeler görülmeğe başlamıştır. suz tayyareler daha ikinci dünya har- binin sonlarından 1tıbaren kullanıl— mağa başlamıştır. aya karşı da pılotsuz tayyarelerden istifade edil- miştir ılotsuz tayyareler sonradan — çabuk nkişaf etmiş ve hattâ bunlarla at- lantiği aşma tecrübeleri dahi yapılmış- HL Hava kuvvetlerinde personel — dai- ma en mühim bir dâvadır. Fizik ve moral en üstün kaliteler talep eden tayyarecilik için kâfi personel tedariki elesi bütün milletlerin hava kuv- vetlerini daima meşgul etmiştir. Bu nel meselesinde yeni bir faktör getir- diği muhakkaktır Amerikalıların son tecrübeleri gös- termiştir ki, Avrupanın — batı memle- ketlerinden kalkacak bir pilotsuz bom tayyaresi Şarki Avrupaya Polonyaya) kadar gidip belli hedeflere taarruz edebilecek bir kud- mişti Pilotsuz tayyarelerin bu inkişafının bir gün pilotlu tayyareleri tamamiyle lüzumsuz hale getireceğini iddia eden- ler de vardır. Avrupa müdafaa birliği A lmanya katılmadan batı devletle- O çe çevesi ıçınde Avrupayı müdafaa e- demıyeceklerının anlaşılması üzetine atı Almanya Federal Cumhuriye- tinin de bu müdafaaya iştirak etti- rilmesi lüzumu meydana çıktı. Al- manyanın doğrudan doğruya Atlan- tik anlaşmasına sokulması güçlükleri ve mahzurları dolayısiyle Fransız Hükümeti bir Avrupa müdafaa bir- liği kurulmasını teklif etti. Fransa- nın bu teklifi umumiyetle Atlantik devletleri tarafından memnuniyetle karşılandı. Fakat Fransa kendi için- kâfi destek teinin di. Eski Başvekillerden Herriot ve Daladier projenin anayasaya olduğunu, büyük bir Almanyanın tekrar doğuşuna imkân vereceğini i- leri sürdüler. Proje uzun zaman mec- liste müzakere edildi ve bir türlü tasdik edilemedi. Mareşal (Juin) in da açıkça cephe alması ve ordudaki vazifesine nihayet verilmesi bu kam- panyayı daha çok kuvvetlendirmiş- tir. A vrupa müdafaa birliği için, projeyi kabul etmiyenler başka şekillerde projeler teklif etmektedırler Bunla- rın başlıcaları şunlardır Maroger tarafından cinde bir Avrupa müdafaa birliği ku- B—6I Matador buyruk bir. tayyare Kendi — başına AKİS, 19 HAZİRAN 1954 Seyfi Kurtbek rulmasını hedef tutar. Bundaki mü- dafaa konseyi ekseriyet usuliyle ka- rar verecektir. Büyük milletleri kü- çüklere tâbi kılabilmeleri bakımın- dan mahzurlu telâkki edilebilir. Bu aha kolaylıkla imkân verir. 2. Lapie teklifi: Avrupa müdafaa birliğini sadece silâhların birleştiril- mesine inkisar ettirir. Alman milita- rizminin doğuşunu engellemediği i- çin makbul sayılmaz. 3. General Bıllotte teklifi ise Al- manyayı, bir ordu teşkilinde serbest bırakır. Bu sistem bir nevi koalisyondur ki ittifaklardaki bütün mahzurları da havi bulunmaktadır. a benzer daha birçok çe- şitli teklifler ileri sürülmüştür. Bun- ların hiçbirisi, üzerinde — ekseriyet toplayabilecek bir karakter göstere- memiştir Hükümetçe teklif kedilmiş olan Avrupa — müdafaa birliği pro_ıesını destekleyenler, bunun Alman silâh- lanmasındaki tehlikeleri en iyi tah- dit ettiğini iddia etmektedirler. Bütün bu münakaşa ve mücade- lelerden bır tek hakıkat çıkıyor: dafaasına Almanların da katılmasın- da müttefktir. Bütün mesele, — Al- manyanın böyle bir imkândan istifa- de ederek tekrar büyük bir askeri kudret haline girmesine mâni olucu tedbirlerin bulunmasıdır. retinin tedrici olarak inkişafını — ve hususiyle batı devletleri tarafından altında tutul- masını temine matuftur Almanyanın batı müdafaasına ka- tılmasi, ancak Alman milletiyle itimatsızlık nazarları altında kalacak olduktan — sonra bu ittifakın moral destekleri zayıf olur. Koalisyonlar, federasyonlar daima müşterek teh- like karşısında teşekkül ederler. Ko- münist emperyalizm bütün batı me- deniyetini tehdit etmektedir. Bu bir müşterek tehlikedir ki varlığını mu- hafaza etmek isteyen bütün hür milletler buna karşı tedbir alınma- sında birleşmelidirler. Hiçbir ittifak ve irleşme karşılıklı fedakârlık yapılmadan meydana — getrilemez. Bundan başka, müşterek çalışacak milletler arasında hiç olmazsa asga- ri bir itimadın da — mevcut olması zaruridir