3 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

3 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

OLUP BİTENLER DÜNYADA Lincoln'un önünde Kore Gazilerimiz Kahramanlardan Amerikalılar, mücadelelerinin bu safhasında, yeni bir savaşa göğüs ger- mek zorunda kaldılar. İngilterenin deniz hâkimiyeti hakkındaki iddiaları yüzünden çıkan harp 1812 den 1815 e kadar sürdü ve Amerikan istiklâl mü- cadelesinin son hâdisesini teşkil etti. Güney Amerika Guatemala'da savaş Guatemala'ya demir, — perde arkasın- dan silâh gönderildiği hakkında ya- yılan haberlerle Orta Amerikada ger- ginleşen durum nihayet silâhlı ihtilâ- fa müncer oldu. 19 haziran cumartesi günü bütün dünya ajansları, Hondu- ras'dan gelen bazı kuvvetlerin Guate” mala'yı istilâya başladığım bildirdiler. Şehirler üzerinde hüviyeti meçhul u- aklar dolaşmağa ve bomba atmağa başlamışlardı. Bu gelen kuvvetler ne kuvvetleri i- di? Guatemala'lı Albay Armas'ın ko- kuvvetleri, dendi. mala'da teessüs eden komünist rejimden kaçıp komşu memleketlere sığman ve orada Albay Castillo Armas'ın etrafında top- lamp Komünist aleyhtarı bir ordu teş- kil eden Guatemala'lar idi. Başkan Ar- benz hükümetini devirerek memleket- karini komünist nüfuz ve tahakkümün»' den kurtaracaklardı. B uvvetlerin ellerindeki silâhlar nereden tedârik edilmişti? Uçakları kim vermişti? Kimler kullanıyordu? Bunlar pek açıkça izah edilemiyordu, yalnız, bir müddet evvel Guatemala" 12 kahramana selâm dan kaçmış olan hava subayı Mendoz'- un adamlarından bahsediliyordu. Diğer bir izahı istilâya maruz ka- lan Guatema la nın idarecileri verdiler: Bunlara Albay Armas'ın etra- kuvvetlerin — arasında pek az sayıda Guatemala'lı milliyetçi vardır. Bu kuvvetler, ücretli askerler- den müteşekkildir. Silâhlar ve uçaklar, meşhur United Fruit Amerikan şirke. tinin delaletiyle Birleşik Amerikadan temin edilmiştir. Harekâtı idare eden Vaşington'dur. Uçakları da Amerikan pilotları kullanmaktadır. Hakikaten, son günlerde Guatema- la şehirlerini bombaladıktan — sonra Meksika'ya mecburi iniş yapan bir u- çağın personelinin Amerikalı — olduğu Meksika hükümetince bildirildi. Güvenlik — Konseyinde vetosu Sovyet uatemala hükümeti bir yandan kom- şuları Honduras ve Nikaragua'yi te- cavüzü desteklemekle ve Birleşik A- merikayı ıstılayı finanse etmekle itham tısı biraz gecikti, fakat net cede kon- sey toplanınca Brezilya ve Kolombiya müşterek bir takrir sundular. rirde, Guatemla'nın müracaatının merikalılararası teşkilâta havalesi iste- nıyordu Konseyin 1. üyesi takrir le- Rusya ve- esele şu idi: Guatemala meselesi dahilf bir ihtilâf mıdır? Yoksa hariçten gelen bir tecavüz müdür? Guatemala'ya ve konseyde onu des- tekleyen Sovyet Rusyaya göre, bu, düpedüz harici bir tecavüzdür. Diğer konsey üyelerine göre, komünist lıu- kümete karşı dahili bir ayaklanmalı- dır. Konsey, Sovyet vetosu yüzünden mefluç kalınca, Fransız murahhası bir karar sureti sundu. Bu karar suretinde Guatemala'da kan akıtılmasına son ve- rilmesi isteniyor ve birleşmiş millet- ler üyesi memleketler "kan akıltılma- sına sebep olan bir faaliyete her türlü yardımı kesmeğe" da dı. Takrir kabul edıldı mala'da çarpışmalar durmadı. Guatemala mümessili ne diyor? akrir kabul edilmeden evvel, Gua- temala mümessili Dr. Castillo - Ar- riola, bazı iddialar ortaya attı. Mü- messile "Guatemala'nın eski müstebit hükümetleri iki Amerikan — şirketine yi F abm Öömirdde Ük . ıııı'ıııîü—i_î—_ — ; lll K l"'ll'l"lll | Guatemala hükümet konağı Direğe hangi bayrak çekilecek? AKİS, 3 TEMMUZ 1954