3 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

3 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Polatkan Cadillac Hasan Bir meraklısı Maliye sıkıntısı diye haykırırken D n gazetesinin 24 haziran 1954 tarihli sayısında, bir hastanın şu a. çık mektubu çıktı "Bizler ve binlerce şeker hastalığı- na — müptelâ vatandaşlarınız, bile bile Döviz olaııların şiddetle u dünyadan göçersek, bu yazı bir olsuıı Bizler ki hep çoluk çocuk vatandaşlarız afer gazetes 25 Z tarihli sayısında sayı ile Maliye tı; "Resmt bir daire ihtiyacı için dö- viz ve ithal — müsaadesi Vekaletimiz taralıııdan verilmek ve bir. ay içinde teslim edilmek şartiyle bir adet kullanıl- haziran — 1954 (4760) (1744) Vekâletinin şu ilânı suliyle 1 — radır P — eksiltmeye — çıkanlmıstır. Muhammen bedeli (22.000) li- Muvakkat teminat (1.650) li- AKİS, 3 TEMMUZ 1954 İKTİSADİ ve MALİ SAHADA radır. Şartnamesi — Levazım ve — Kıy metli Kagıtlar Müdürlüğü — ile İstanbul Defierdarlıgı Milli Emlâk — Müdürlü- günde — görülebilir. 4 — Eksiltmesi 28/6/1954 pazartesı günü saat 15.30 da Ankara'da Sümer. bank binası içinde Vekâlet Levıızım ıiymetli Kâğıtlar Mudurlugunde toplanacak komisyon tarafından ıpı- lacaktır. Isteklılerııı 2490 sayılı kanunun 2 vi maddelerinde yazılı belgelerle teminat mektubunu havı kanı tarifatı dairesinde tanzim e- deceklerı teklif mektuplarını eksiltme saatimden bit saat evvelıııe kadar — ko- misyona — vermeleri.' İnsa Sanayi Genişletilen fabrikalar manyalı bir iktisatçı, Manoilescu, milletlerin kendi ekonomileri içi yaç sanayii der ve bunu zaruri bulur. kurmalıdırlar, Türkiye esas itibariyle bir ziraat memleketidir ve ziraatte son bir kaç sene zarfında büyük inkişaflar kay- detmiştir.Fakat tek yönlü bir ekonomi eksik bir ekonomidir. Onun için ken- di bünyemize uyan bir sanayii de kur- mak mecburiyetindeyiz. Pamuğu istih- sal edip onu mamul madde olarak kul- lanmak mümkündür. Onun için niye avuçlar dolusu dövizi pamuklu emtia karşılığı olarak dışarıya ödiyelim. Hü- kümet bu hususu gözönünde bulundur muş ve her sene, elindeki fabrikalar memleket ihtiyacını karşılamadığı için dışarıya — döviz ihraç etmek zorunda kalmamızı önlemek istemiştir. Geniş- letilecek fabrikaları şunlardır: 1 — İzmir Basma Fabrikası u fabrika geçen sene kasım ayın. da işletilmeğe açılmıştır. Halen ip- lik ve dokuma kısımlarında çalışıl- maktadır. Bu sene basma — kombinası tamamlanırsa fabrika senede 25 mil- yon metre basma imal edecektir. Şim- di Nazilli Basma Fabrikasının senede 28 milyon metre basma imal ettiği ha- tırlanacak — olursa senede 25 milyon metrelik bir imal artışının basma ihti- yacımn büyük bir kısmını karşılıyaca- ğı şüphesizdir. 2 — Bursa Merinos Fabrikası; plikhane ve bina İnşaatı tamamlan- mış vaziyette olan bu fabrikaya ye- ni gelecek olan tezgâhların montajı ya- pıldığı vakit fabrikanın yıllık imal ka- pasitesi senede 3 milyon metreye va- raçaktır. Yeril, kumaşlarımızın kalite- lerinin yüksek olduğu malümdur. Şa- yet bazı teknik hususlarda (desen ve. saire) daha dikkatli hareket edilecek sa, merinos kumaşları her türlü ihtiyacımıza cevap verecektir. 3.—Karabük Demir ve Çelik Fabrika- ları: # ki yüksek fırının tam kapasite ile çalışmasına imkân verilecek, mem- leket 1htıyaçlarınm giderilmesine çalı- şılacakt Memleket bir yandan — kuruluş ha- inde olduğu, diğer yandan da bazı va- tandaşların — iktisadi gelişme neticesi refah yukseldıgı ihtiyaçlarını memleketimizde ekonomisinde te- sirlerini göstermesi temenni olunur. Ticaret Almanya ile ticari münasebetlerimiz lmanyayla — yürürlükte olan ticaret muahedesinin - müddetinin bitmesi- ne rağmen anlaşma gereğince her iki devlet de hiç bir husustamüra - caatta bulunmadığı için anlaşma kendiliğinden üç ay tem- dit edilmiş bulunmaktadır. Bu vaziyet Bu müddet zarfında Almanya'ya bı— rikmiş olan 120 milyon marklık borç- larımızın ödeneceği zannolunmaktadır. Türkiye, — transferleri yapılamayan Al- man firmalarının alacakları i faiz ödemeyi kabul etmiştir. caklı Alman firmalarınca yetle karşılanmıştır. Ekonomi caret Vekâleti Müsteşar Almanyaya yaptığı seyahatten dönmüştür. Türkiye — Berlin — Kongresinden it- ibaren Almanyayla sıkı münesebetler tesis etmiştir. Almanya Türkiye'nin istihsal ettiği mallar için iyi bir pazar teşkil etmektedir. Türkiye de Almanya birbirini tamamlamasının büyük rolü vardır gün Türkiye Almanya'ya buğday ,pamuk ,tütün ,üzüm satıyor; yani ihracat kalemlerımızın başta gel- enleri... oradan da makine, tıbbı eşya ilâç, basma vesaire alıyor. Otomatik tahsislerin faydaları übrem memleket ıhtıyaçlarına tez elden cevap vermek üzere ihdas e- dilmiş olan otomatik tahsisler müsbet