3 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

3 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA neticeler vermeğe başlamış ve piyasa da çimentonun torbası 12 liradan 675 kuruşu düşmüştür; inşaat demirleri fi- yatında da üçte bir tenezzül vardır. Ticaret Vekâleti 5000 tonu geçmemek üzere her firmaya — ithalât müsaadesi vermektedir. Bu tahsis iki ey zarfında firmalarca — kullanılac Esnaf kefalet kooperatıtlerı Birliği kuruluy: mleketimizin muhtelif vilâyet ve azalarında — kurulmuş olan Esnaf Kefalet Kooperatifleri temsilcileriyle bütün Halk Bankası Müdürlerinin işti- rak ettiği istişari kongre Ankarada toplanıp dağılmıştır. Bu toplantıya İk- tisat ve Ticaret — Vekiliyle, — tanınmış banka — müdürleri iştirak etmişlerdir. İstişari kongre, kefalet kooperatiflerini bir birlik halinde toplamak için gere- ken statüyü hazırlamıştır. t mekanizması ile iktisadi ha- yatın düzenlendiği ekonomilerde — bir yandan — müstehlikler» diğer — yandan müstahsiller teşkilâtlanırlar. Gaye, ik- tisadi hayatın arzettiği zikzaklı seyir- den ve piyasadaki temevvüçlerden ko- operatif üyelerini hiç müteessir etme- mek veya tesiri asgariye — indirmektir, kooperatıf meydana getirme bir bakı— menfaatlerde ahenk sağ- ir. Kapitalist ekonominin doğup büyüdüğü, geliştiği yerlerde za- -inanla müstahsillerin birleşerek istih- sal kooperatifleri meydana getirmeleri Od bakımdan faydalı olmuştur. Cemi- yette küçük sınıf müstahsilleri büyük sınıf toptancı - tüccarın istismarından kurtarmış bu sınıfları müstakil (producteurs autonomes) olarak mu- hafaza etmiştir. Cemiyette iktisadi ha- yatın buhran — geçirdiği — devrelerde müstakil — müstahsillerin tekrar kendi işlernin başlarında kalabilmele- ri, işsiz kalma — tehlikesinin olmaması kooperatifleşmenin ikinci faydasını teş- kil etmiştir ve etmektedir. Zamanımız ekonomilerinde bilhassa esnaf, cemiye- tin en müstakar sınıfı olması hasebile çeşitli yönlerden korunmaktadır.. Bir yandan hükümet programında okudu- ğumuz gibi bu sınıf vatandaşların ver- giden muafiyetini öÖğrenir, diğer yan- dan da bunların kooperatiflerini görür- ken sonsuz bir memnuniyet duyuyo- ruz. Teşebbüslerinde muvaffak olma- dileriz Dış Piyasa Geçen sene dünya 945 senesinde dünyada barış ve gü- 1venliği korumak, ihtilâfları dostane T tarzda çözmek, bir nesil boyunca insanlığı iki defa korkunç felâketlere suruklemış olan harplere son vermek için meydana getirilen Birleşmiş Mil- letler Teşkilâtı siyasi meselelerin — al- tında yatan ekonomik meselelere de atfetmektedir. onsey" diye — bir müessese teşkil etmiştir. İşte şimdi bu 18 müessese, yeni olarak, 1953 senesi dünya iktisadi durumu hakkında bir rapor yayınlamıştır. Bu rapora öre 195S senesi, harp sonrası yıllarının ik- tisadi bakımından en iyi yılı olmuştur: İstihsal ve istihlâk birbirine muvazi işsizlik azalmış, — bazı göze çarpmakta olan gidiş biraz durgunlaşmağa milletlerarası mübadelelerde. dolayısiyle, gelişmiş- başlamış, ki muvazenesizlik azalmış, milletlerin tediye imkânları tir. Mezkür rapor başlıca iki kısımdan terekküp etmekte 1 — Hususi teşebbuse dayanan sı- nat memleketlerin, plânlı ekonomiye dayanan — memleketlerin ve iktisaden az gelişmiş memleketlerin iç ekonomik durumları, mübadelelerin lerarası i meselelerinin 2 Millet ve mılletlerarası tediye tetkiki. Rapor hususi teşebbüse istinat eden sınai memleketlerin ekonomi urum- ları hakkında güzel şeyler söyledik- ten ve istikbale dair iyi temennilerde bulunduktan sonra Sovyet Rusya ve Komünist Çin ekonomisi hakkında şunları ihtiva etmektedir: Rusya oğu - Avrupa memleketlerinin ço- D ğunda husule gelmiş olan durumun aksine olarak Sovyet Rusyada, zirai istisaldeki kıtlığa rağmen istihlâk mal- ları ve istihsal vasıtaları istihsali bir. birine muvazi olarak artmıştır. 1953 te Stalinin ölümünden itibaren sanayileş- me temposu ağırlaştırılmış, zirat istih- sale ve istihlâk maddeleri istihsaline daha fazla önem verilmiş, uzun vade- li ağır işlere girişmekten sakınılmış ve ziraati teşvik zımnında çiftçi mah- sullerine yüksek bir fiyat baremi tes- bit edilmiştir. ıNAP « ııwı#ı Şramtağ N ""1 FÜN Gayeli tasarrul yoluyla yuvanıza muhakkak kavuşursunuz EMLÂK Arzıdarınızın bırakmayınız BANKASI YAPI m;_._mw tahakkükünüu | tesadüle AKİS. 3 TEMMUZ 1954