3 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

3 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

KADINLAR ARASINDA Türk ve Amerikan kadınları milli, danslarımızı oynuyorlar danslar, müzik, çocuk psikolojisi — ye- ek, vesaire sahalarında 20-30 kişilik vardır. Bu grupların Türk, diğeri Amerikalı birer başkanı mevcuttur. Gruplar, fa- aliyet mevzularına göre münavebe ile Türklerle Amerikalıların evinde lanmaktadır. meselâ günün ihtiyaçlarına uygun ola- rak sel felâketine uğramış zavallılar, öksüzler, fakir mektep çocukları vesa- vi pilâvımızın sırları faşedilirken diğer yandan, hanımlarımız, hakiki bir A- merikan usulü hindiyi pişirmesini öğ- reniyorlar. Arkeoloji gurupu, kâh ev- lerde toplanıp Hititlerin tarihini tet- kik etmekte, kâh Gâvur kalenin sırt- ları ile Konya'nın Mevlâna türbesini gezmektedir. Milli danslar grupunun faaliyeti sayesinde, sayısı kabarık bir hayli Amerikalı — hanım, çiftetelli ve harmandallıyı bellemış olarak memle- ketine dönmüştür. Gezinti kolu Ata- türk'ün Çankaya'daki evi, Büyük Mil- let Meclisi, Opera bınasının sahne ar- kası, ıslahevi gibi yerleri gezdirmiştir. cuk psikolojisi grupunda i terbiyesi mevzuunda araştır- malar tatbikatla karşılaştırılmaktadır. Görüldüğü üzere, bu grup faaliyetleri sayesinde her Üye, kendi alâka sahası- na göre bir muhit bulup, samimi dost. hıklar edinmek fırsatına kavuşmakta- dır Dernek ilk zamanlarda — ayda bir, bütün üyelere mahsus olmak —üzere kültürel toplantılarla konserler tertip ediyordu. Çoğu Milli Kütüphanede ak- tedilen bu toplantılarda meselâ Prof. AKİS. 3 TEMMUZ 1954 Bizimkilerle onları ayırabilir. misiniz? Afet İnan, Kristof Kolomb'dan sonra Amerika'nın ilk haritasını çizen Piri Reisin hayatim anlatmış, Prof. Halide Edib Adıvar bugünün kadınlığına dü- şen vazifelerden bahsetmiş, Ferhunde Erkin Türk bestekârlarının eserlerini çalmış, Sağlık — Bakanlığı Hemşirelik Bürosu Müdiresi Bayan Fatma Bengi- su Türkiye'de —hemşireliğin - durumu hakkında konferanslar vermiştir. DDa- ha sonraları bu aylık kültürel toplantı- lar terkedilmiş; onun yerine ayda bir bütün üyelere mahsus yemekli toplan- tılar yapılmağa başlanmıştır. Denilebi- lir ki ilk başlangıçta daha bariz . bir kültürel karakter taşıyan dernek, vaş yava! kısmen gördüğü rağbet se- bebiyle . sosyal hayat ve eğlence tara- fına temayül etmiştir Bununla beraber, sözü geçen derne- ğin birçok ciddi ve övünmeğe değer hamleleri olmuştur. Dernek Eskişehir sel felâketi sırasında iki gün içinde 82 ndıkta her nevi giyecek muazzam eşyası to lamış, ayrıca 300 battaniye i- le yiyecek dağıtm ştır Kızılayla yapı- lan işbirliği sayesinde devamlı olarak "Gönüllü Hastabakıcılar Kursları" a- çılmıştır. Bu kuralara devam eden ta- lebeler altı hafta nazari bir. öğrenim- den sonra, üç hafta müddetle Numune hastanesınde bilfiil çalışarak hemşire- lik diploması almışlardır. Dernek, Atatürk'ün ölümünün yıl. dönümünde İngilizce olarak Ata'ya ait hatıra ve yazılar ihtiva eden bastırıp üyelerine başka Amerikalı uyelerının yardımı ile İngilizce dilinde yemek kitabı hazırlat- tap, Amerika'ya gönderilmiş ve orada bile satılmıştır. Ayrıca birçok Ameri- kan gazeteleri bu kitaba atfen Türk yemek terifeleri bastırmışlardır. rneğin ka değer diğer bir t- günü yapan Kenan Özbel kın huzuruna çıkmıştı. Değerli ressam ve sanat tarihçimiz Kenan Özbel, tam 25 sene müddetle her çeşit Türk ku- maşı, Türk — elişleri ve kıyafetlerinin örneklerim biriktirmiştir. merikalılara dolumuzun bir kere daha gözönüne serilmiş oldu. Dernegın kurucuları şunlardır Nezı he regü 'asfiye Nermin Abadan vimliliği ile temayüz eden — Amerikan Kütüphanesinin Müdiresi Mrs. Dean hâlâ Ankara'dadır Derneğin ilk başkanlığına İstanbul Hukuk Fa k"ltesi mezunlarmdan, h gilizce, Frans manca - bilen, gazeteci arkadaşlarımızdan Nermin A- badan seçilmişti. İlk ikinci başkan ise Marshall İdaresinin o zamanki Türki- ye Temsılcısı Mr. Russel Dorr'un eşi olmuştu. 23