August 14, 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

August 14, 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

DÜNYADA OLUP BİTENLER teminin gerçekleşmesini arzu ettiği bil. dirilmişti. Fakat Nuri Said Paşanın 9 haziran seçimlerine kadar mecliste bulundurarak memleketin la yerini müstakillere kaptırmıştır, 66 yaşındaki başvekilin yeni kabinesinde müstakillerden vekiller vardır ve 3 kişilik kabinenin ancak 7 vekili Nuri Said Paşanın partisindendir. ral Faysal, yeni Başvekilinin ha- reketlerinde tamamiyle serbest olabil- mesini temin maksadiyle parlâmento- yu da feshettirmiştir. Zira Irak mü- him gelişmelerin arefesindedir. İngil- tereyle arasında olan karşılıklı yardım andlaşması sona ermek üzeredir. Bu karşılıklı yardımdan, maddi bakımdan İngiltereden çok TIrak'ın faydalandığı muhakkaktır Şimdi yakın bir istikbalde, Nuri Sa- id Paşanın idaresindeki Irak'ın Batıya doğru bir adım daha attığı görülürse, şaşmamak İlâzımdır. Orta Amerika Guatemalada yeni hâdiseler rta boylu, esmer, ince bıyıklı adam pencereden dışarı baktı. Bir takım askerler, tüfeklerini — çatmışlar, iştira- hat ediyorlardı. Askerdiler ama, üni- formaları eş değildi; askerdıler ama disiplinleri tam değildi. Zaten hükü- metin muntazam kuvvetlerine — karşı çarpışmışlar ve aldıkları yardımlar sayesinde zaferi kazanmışlardı. İyi mu harebe etmişlerdi, fakat artık tüfekle- rini bırakıp evlerine çekilmeleri, işle- rinin başına dönmeleri gerekiyordu. Orta — Amerikada eli silâhlı bir takım sergerdeyi ayakta tutmak daima tehli- kelidir. Castillo Armas — orta boylu, esmer, ince bıyıklı adamın adı bu idi ve Gu- d dü, yanında bulunan ihtilâl arkadaş- larına: — Gönüllüleri terhis etmeliyiz, de- di. u kararın ilânının akabinde, Gua temalada yeni bir isyan çıktı. Castillo Armas'a kar- şı ayaklanma, az zamanda mühim bir mahiyet aldı. Terhis edilmelerine karar verilen gönüllüler, sokaklarda, mun- tazam kuvvetlerle savaşıyorlardı. İlk gibiler vaziyet lehlerine bir manzara gösterdi. Tayyareler ve toplar bile kul lanılıyordu. Yüzlerce — ölü ve yaralı vardı, Guatemalanın merkezini yeni- den kan götürüyordu. Meksika hava yollan şirketi karışıklık — yüzünden Guatemala ile irtibatı temin eden se- ferlerini kaldırdığını bildirdi. Vaziyet halledilmiş — değildir. Dünyanın Bahsettiği Adam Haile Selassle T. Habeşistan im- paratoru Haile Selâssie 1I., mo- dern dünya poli- tikasında hemen hemen efsanevi bir figür — olmuş t seneden diseleri onu ve mülatini — bütün dünyaya yakın let reislerinin "en geleni" o- alkışlamış- tır. Filvaki Haile Selâssie bu ziya- reti sırasında silâh- lanmak ve — mem- dahlinideki uranium ve petrol araştırmaları tırmak, sağlamıştır, buna mu- Amerikalıla- yapmış olduğu zi- ade etmiştir ki, yaret, isminin ye- böylece Amerika- niden zikredilme lılar Kızıl denizi sine bir sebep teş- kontrolleri altına kil - eylemiştir. Yuda., Arslan almışlar, aynı za- aile Selâssie sözün tam mânasile aıa yakın doğu petrollerinin H hâkimi mutlak olan bir impara- muhafazasını sağlamışlardır Majes- tordur. Bununla beraber onun şa- telerinin Amerikalılara karşı bu ka- şaah ve lüks bir hayat yaşadığı dar cemilekâr davranmasında, Bir- zannedilmemelidir Haile Selâssie'- leşik Devletlerde son aylarda — zen- Faruk gibi haremi ve sanat kolleksiyonları vardır. Habeş İmparatoru memleke- ti dahilinde çok sade bir hayat sü- rer. Gününü umumiyetle Adis Ababa daki hastahaneleri, okulları ziyaret giyip askerlerini teftiş eylemek le geçirir. Merasimlerde iki — metre uzunluğundaki kırmızı renkli impa- ratorluk şemsiyesi daima başının ü- zerinde durur ve majestelerinin hu- kimse, protokol nazı- kak eğilmek mecburiyetindedir. parator Haile Selâssie, hususi haya- ti hakkında çıkarılan haberlerden hoşlanmaz. Bir defasında, Ameri- kalı kadın kâhyası, majestenin ge- celeri odasında yalın ayak dolaştı- ğını gazete muhabirlerine bildirdiği için onun işine son verdirmiş, keza İsviçreli ahçısı da yin haşlanmış sebze ve sütten m ibaret bulunmaktaydı "İkinci dünya harbinin tek haki- ki galibi" sayılan İmparator Haile Selâssie, Amerikayı ziyaretinden pek memnun dönmüştür. Amerikan basım da majestelerini, harp son- rasında Amerikayı ziyaret eden dev- çilere tanınmış olan hakların da bir tesiri bulunsa gerektir. .mparator Haile Selâssie I. veya- hut — memleketindeki sıfatı ile "Yuda'nın muzaffer arslanı" reti Süleyman ile Saba Melikesi Bel kisin soyundan gelmedir. Kendisi püritenlikle modern bayatı birleş- tirmiş — kuvvetli bir şahsiyettir. Bu modernliğini gün geçtikçe her saha- da belli etmektedir. Meselâ Habeşis- tanda cari olan esir ticaretinin kö- künü —tamamen kazımak için ted- birler almış ve evvelemirde esirle- re karşı muamele ya- pılmasını i Bundan esirlere karşı takındığı tavır dikkate şayandır. İkinci dün- ya harbi sırasında Habeşistandaki İtalyan ordusu kamilen esir edildiği man Haile Selâssie — İngilizlere müracaat ederek İtalyan esırlerının serbest bırakılmasını istemiş ve b lan memleketin yemden 1marında ücret mukabilinde çalıştıracağını bildirmiştir, İngilizler bu teklifi ka- bul etmişlerdir. bu suretle tam rüşlü, tolerans yet ve şerefine letli bir şahsiyet olduğunu mistir. göster- AKİS, 14 AĞUSTOS 1954