14 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

14 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

sık değişiklik olması neticesidir. Me- selâ İngilterenin bazan çok lehinde, bazan pek aleyhinde başmakaleleri bu şekilde izah etmek zarureti vardır. Fakat hâdiseye başlangıç olan ma- kale dış değil, iç siyasete aitti ve Cum huriyetçi Millet Partisi meselesini ele alıyordu. Muharririn ifade ettiği fikir şuydu: İrticai benimsediğinden dolayı Millet Partisi kapatılmış, ancak hemen aynı kadro bu sefer Cumhuriyetçi Mil- let Partisini kurmuşdur. Program de- ğişikliği laftan ibarettir. Mademki Mil- let Partisinin liderleri partilerini mürteci bir parti haline getirmişlerdir, kendileri mürtecidirler. yeni kurdukları Cumhuriyetçi Partisinin de mürteci olman icap e- der. İsme ilâve edilen «Cumhuriyetçi» kelimesi sadece kanunları aldatmak, açık kapıdan istifade etmek için oraya yamanmıştır Bu makale gürültü uyandırdığı sı- . O yazısın- kapatılmasını istiyor. me karariyle feshedilen liderlerin baş- ka isimle yeni parti kurmalarının önü- ne geçilmesi fikrini ortaya atıyordu, Muharrrin temas ettiği «çevre», lerin- Kırşehirin ilçe haline getirilmesinde bi rinci derecede rol oynadığını bilenler Cumhuriyetçi Millet Partisinin başın- da bir şeylerin dolaşmakta olduğunu farketmekte gecikmediler. Makalelerle bir havanın yaratılması gayesi güdül- müştü; yaratıldı. Tazıları — haberler, tekzipler, tavzihler, hücumlar, müda- mukabil hucumlar takıp etti. Ta, Osman Bölükbaşının Haydarpaşa garında — karşılanmasını meneden ga- rip karara kadar... O gün Cumhuriyet- çi Millet Partisinin 1 numaralı hatibi trenden indiğinde kendisini bekleyen üç yüz polisin arasından geçti ve le- hinde tezahürat yapılmamasına bilhas- sa itina gösterilerek gideceği yere ka- dar gürültü, İstanbul gibi Türkiye- nin en ileri şehrinde mürteci olduğu bilinen bir parti liderine halk polis kuvvetiyle tezahürat yapmaktan ancak Allahtan ki aslı faslı yoktur... Hâdiseler daha başka sebeplere da- yanmaktadır ve mantıki olmaktan zi- yade fevridir. abii, e yukarda bahis mevzuu edilen ve iktidarla beraber muhalefe- ğunu iddia e Partinin zihniyeti» yazılmaması gerek- tiği göz önünde tutular Hâdise muhalefet gazetelerınde ve «tarafsız» — gazetelerin — yarı muhalif muharrirlerinin fıkralarında ele alındı. Hareket tensip edilmiyordu. — Zaten doğrusu istenilirse, tensip edilecek de bir tarafı yoktu. Herkesin herkesi kar- şılaması serbest iken, Demokrat Parti kurucuları veya — Cumhuriyet Halk Partisi lideri binlerce kişi tarafından AKİS, I14AĞUSTOS 1954 YURTTA OLUP BİTENLER Necmi Bu, Ankaradaki de en gürültülü şekilde karşılanıp uğurlanırken, dışarda mağlüp — olmuş sporcular bile taraftarlarınm sırtına binerken bir partiye ve bir adama is- tisnat muamele yapmak demokrasinin temel taşına aykırıdır o tinin ve o İliderin ismi, Eğer rejimi tehdit ediyorlarsa, tehli- keliyseler yapılacak şey bu ithamları evvelâ, kaza mercilerinin tasdikinden dıgı müddetçe iddialar üzerine tedbir bina edilmemek lâzımdır. Aksi halde bakınız ne olur: Bir gün bir parti iktidara gelir, Ahmed beyin karşılanmamasını emre- der; bir gün başka parti gelir, öteki partılerın yarısını komünistlik, yansı- n e itham eder; hatta bir par- mademkı serbest seçimlerde halk reyini bana verdi, bu, diğer par- tileri isttemiyor demektir, bana düşen vazife mili iradeyi — tecelli ettirmek, diğer partileri kapatmaktır» diyebilir, İthamlar, hukuki mesnedden mahrum olduğu müddetçe ilânihaye sürüp gide- bilir, tâ zırvaya kadar. Kaldı ki Cumhuriyetçi Millet Par- tisi Atatürk inkılâplarına bağlılığını her fırsatta ilân etmektedir. Hattâ Partinin Genel Sekreteri Abdurrah- man d sadece mistir ki bunların hepsini neşre kalkı- şırsak üç sayı su sütunlara başka yazı koyamayız. Denilebilir ki «Cumhuriyetçi Millet Partisi açıktan öyle söylüyor altından irticai körüklüyor»... Bunun delilleri varsa partiyi derhal eder. Denilebilir ki «Osman Bölükba- İnanç (soldan ikinci) irticaa — taviz Ta kendisiyle Demokrat Parti gönderilmiştir? şı Kırşehirde seçimleri, tarafından oraya kim Arif Hanoğlu! uhakkak olan, Cumhuriyetçi Mü- let Partisinin başında bir şeylerin do- lastiğidir. Meclis açıldığında Mümtaz Faik Fenik'in ortaya attığı fikre uy- gun bir kanun teklifinin gelmesi — ve teklifte kanunun makabline de şamil tutularak Cumhuriyetçi Millet Partisi liderlerinin ellerinden — siyasi hakları- nm alınmasının istenmesi kuvvetle muhtemel Kanun teklıfi yapılırken âdet ka- nunun makabline şamil tutulmaması, istisna tutulmasıdır. Bu gidişle bizde galiba tersi olacak.. Cumhuriyet Halk Partisinin lideri bir zaman totaliter bir partinin lide- riydi; Cumhuriyetçi Millet Partisinin lıderı bır zaman mürteci bir partinin ; Türkiye Köylü Partisi, «Par- ti değil, partı maketidir»! Eee, muhalefet partisini kim kura- bilecek? — Muhalefeti kim temsil ede- cek? Hazırlanınız sayını Ali Rana Tar- han! Galiba yakında size ihtiyaç his- sedilecek, tecrübelerinizden istifade edilmek istenilecek. Demokrasi, ıktıdarın muhalefete ait z ana kanunlarla tanzim edildiği rejimin adıdır D. P. Tasfiyeye devam « stanbulda gazeteler ve gazeteciler a- I rasında "Dünyada en az kimi sevi- yorsunuz?» mevzulu bir anket yapıl-