14 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

14 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

SANAT DÜNYASINDA cuk, üst tarafa bir köy resmetmiştir, Bu d tabii, bir Türk köyüdür. O zaman, zevkle okdugumuz yazı- nın nasıl bir palavra olduğunu anladık ve ne yalan söyleyelim, üzüldük. Zira verilen malümatı hakiki zannetmiş ve alâkalanmıştık. Müsabaka sahiden ya- pılmıştır, 45 millete mensup çocuk ta anlaşılan masa başında uydurulmuş— i daha garibini haber verelim: , fiyle gelişi güzel bir mecmu- ada neşredılmemıştır Mecmuanın adı «Revue Danoise — Danimarka mec- muası» dır ve bizzat D nim rka Ha- riciye Vekâleti tarafından neşredilmek te, gazetelere «Danimarka elçisinin saygılarıyle» başlığı altında gönderil- Gayesi, Danimarkayı yaban- cılara tanıtmaktır Yukarıya aldığımız numarayı taşıyan ağustos nüshasında çıkmıştır. Danimarkalı dostlarımız, uydurun, uydurun ama, biraz usturuplu uydu- run... Şu, askeri başında fesle çizen Türk çocuğunun resmini bele bize gon dersenize bakalım, dediğiniz sabi mi, değil mi? Dünyadan Haberler Berlin tiyatrosu Pariste is — Batı Berlindeki Sechiller ve Schlosspark tıyatroları mensupla— manından alınmiş olan piyes büyük bir muvaffakiyet kazanmıştır. Berlinli sa- natkârlar, bu vesile ile de Pariste ter tip edilen milletlerarası dramatik sa- nat festivaline de katılmış bulunmak- taydılar. Bu festivale Belçika, Dani- marka İngiltere, lrlanda İsrael, İtal- N rveç, - Polonya ve Yugoslavya 1ştırak etmekteydiler. Fra Kafka'nın bu tanınmış eseri, Paristeki Bernhardt tiyatrosunda Almanca temsili de münekkitler tarafından çok beğenilmişti. Nurenberg kültür mükâfatı renberg urenberg şehrinin 1954 yılı sanat mükâfatı bu defa beste- kâr Prof. Hans Gebhard'a, heykeltraş Karl Hemmaeter'e ve muharrir Her- mann Kesten'e verilmiştir. Kopernikus'un Almanlığı meselesi Göttingen : Gottıngen şehrinde ter- tip edilen "Doğudaki Alman Yurdu" isimli sergide buyuk astronom Niko- laus Koprenicus'un Almanca yazdığı mektuplar da teşhir edilmektedir. 1953 de yeniden açılan "Devlet arşivi daire- si" nin direktörü olan Dr. PForstreut- her, bu mevzuda yaptığı bir konuşma- da, Koprenikus'un bütün hayatı bo- 30 OPERA ALBÜMÜ — İ SİHİRLİ FLÜT Eser : Opera 2 perde, 13 tablo, san — (Tenor ve bariton). Metin; Emanuel Sehika- Monostatos, bir — zenci neder. Müzik: W. A, Mo- (Tenor). — Hatip — (yalnız zart. İlk — defa 30 Eylül konuşur), iki rahip - (te- 1791 de Viyanada oy- nor ve bas). Gece krali- nandı. çesinin üç nedimesi (sop Şahıslar : Sarastro — (Bas). Tamino rano ve alto). Üç çocuk Tenor). Gece Kraliçesi (ayni şekilde) (Koloratur soprano) Pa- Mahal Doğuda bir ülke. Zaman: mina, gece kraliçesinin efsaneler devri - Kuvvetli kızı (Soprano). Papageno bir. koro. Küçük orkes- ( Bariton ). — Papagena tra (33 enstruman) Ese- (Subret). — Zırhlı iki in- rin devamı 3 sa MEVZU Birinci perde, ikinci tablo dürmek ister. Sarastro ise kızı kurta- Vahşi bir kayalık. Tehlikeli bir TWY. yılan tarafından takip edilen Prens Yedinci tablo Tamino kaçar ve haykırarak bayılır Mabedin önündeki gemş hol. İki nin üç nedimesi yılanı öldürürler ve bu akışıklı genci hay- ranlıkla seyrederler Tamıno kendi- ne geldiği zaman yanında kuş adam Papageno'yu görür. Papageno, yılanı kendisinin öldürdüğünü söyler. İkisi arkadaş olurlar. Prens Tamino, Sa- inde mahpus olan Gece kraliçes nin yaklıştığını haber verecektir. Kuş adam da eline zilli oyuncağını alır üç çocuk bunlara yol gösterir. İkinci tablo Sarastro'nun sarayında bir oda. Kaçmak isteyen Pamina. zenci Mo- ırada odaya gizlice gi- kıza pres tara- söyler. ren Papageno, gen fından kurtarılacağını Üçünçü tablo Hikmet mabedinin önündeki ko- ruluk. Bir rahip, Tamınoya Saras- tro'nun fena bir insan olmadığını için Pamınayı mabedde alıkoyduğunu, mtihanı muvâf- fakiyetle verdiği takdırde genç kız- la birleşeceğini anlatır. İkinci perde, dördüncü tablo Hurma ormanı. Sarastro, Pami- na ile Prens Tamino'nun hakiki su- rötte birbirlerine kavuşmaları imtihanları başarı ile vermeleri lâ- zım geldiğini rahiplere bildirir. Beşinci tablo Gece Mabedin önündeki avlu. Tamino ile Papageno rahiplerle, im- tihon hakkında konuşurlar. Jç nedi- cevapları Tamino'nun kulağına fısıldarlar Altıncı tablo Gece. Pamina uyur. Yanında zenci Monostatos - beklemektedir. Birden gece kraliçesi gelip kızını öl- rahip Tamino ile Papageno'yu İsis ve Osiris'e mino imtihanını muvaffakıyetle ver- dini öldürmek ister. nostatos tarafından tekrar yakalan- nl mıştır. Gu sır: daki s zırhlı iki adamın arasında buraya ge- lir. Buradan güneş mabedine girip sevgilisine kavuşacaktır. dür. yardım ederler ve kuş ada tihanda kazanır ve sevgilisi Papage- na ile birleşir imti- han etmektedir. Tamino suallere doğru cevap verir, fakat Papagone o arada yanına yaklaşan ihtiyar bir kadınla münakaşaya tutulur, tabiit imtihanı kazanamaz Sekizinci tablo Ehramların eteğinde. — Rahipler şarkı söylerler. Ta- miştir. — Papageni ise mahzun bir halde durmaktadır Bu sırada, ken- disini evvelce rahatsız eden ihtiyar kadının değişerek genç ve güzel bir kız oldugunu fark eder, bu Pa gena'dır. Dokuzuncu — tablo Bir bahçe. Bedbaht Pamina ken- Sellalarin ve yanar dağın arasın- son imtihan mahalli. Tamino Onbirinci tablo Evvelki bahçe. Papageno imtihan- da muvaffak olamadığı ıçın üzgün- Fakat üç çocuk bu sefer ona da im- Onikinci tablo Gece kraliçesi ve zenci Monosta- tos mabede girerek yine etrafa kötü- lük yapmak isteyince, gök gürler, güneş doğar ve bunlar kaçmak zo- runda kalırlar. Onücünçü tablo Sarastro'nun Güneş mabedi. Sa- rastro, mabede gelen Prens Tamino ile arkadaşını muhabbetle selâmlar. İki sevgili — birbirine kavuşmuştur. Koro dostluk ve aşk şarkısını söyler. AKİS. 14 AĞUSTOS 1954