14 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

14 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

YURTTA OLUP BİTENLER maktan başka hiç bir hedefi olmıyan bu kanunu inkılâplara bir zarar ver- miyeceği noktasında toplanıyordu; D. P., ekseriyeti temsil ediyordu, istedi'- ğini yaptı. C. H. P. de aleyhte rey vermedi. Sonra Atatürk'ün heykellerine te- cavüz başladı, bir kanunla bunun da önüne geçilmek istendi, geçildi. Atatürk demokrasiyi, yani ekseriyet hakimiyetini isterken, — Serbest Fır- ka, samimiyetini gösterir — cemiyete geriye gitmek yolunu açan anahtardan, din istismarından nefret ettiğini orta- ya koymuştu. Kitleler bu yola götürü- lünce, Serbest Fırkayı kapattı. Bugün, dincilik, rey toplamak 1çın partilerce şart goı'uluyor Genç beyin- lere şehirlerdeki cami hoparlörleri ile ister istemez, dini telkin yapılmakta- dır. Buyuk şehirlerin dışında, — köy- lerde, münevver kitlelerin tesırınden uzak bölgelerde ise, arapça Öğretim ve Kur'an gençliğe musallat edılmış- tir. Ekserıyetın reyine muhtaç parti- ler — hepsi — din meselelerini mekten çekınıyor D. P., dini rına taviz veriyorsa, C. H. P. si cesa- retle, ve açıktan açığa bütün memle- kette, «tavizin» önünü almağa, müca- delesini yapmağa cesaret edemiyor. Kurban bayramı, binlerce koyunun saatinde kesilmesi ile sabahın erken başlamış, dorduncu ve son günü patlı- n ikindi topu ile sona ermiştir Bır gün top «garp» Turkıyesının başında «şark zihniyetinin devamı» o- larak patlamasa bari... Din, iyi! — Fakat din Asla! istibdadı... Dilcilik urumda yeni gelişmeler eyami Safa, haberi hayret ve üzün- Ptuyle karşıladı O günkü Vatan gazetesinde intişar eden, fakat bir tür- lü itimad edemediği bır haber daha evvel yakın dostları tarafından — ağla- maklı bir sesle kendısıne bıldırılmıştı Hayrette hakkı vardı. Çünkü son Dil Kurultayından sonra İstanbul müme S- sıllıgıne kendısını dört sene 1çın em rulunun, İstanbul temsilciliğini lağva karar verdıgıne dairdi. Cümlece malüm olduğu üzere Dil Kurumunun son kurultayında en bü- yük gürültülere vesile olan hâdiseler- den birisi de Kurumun İstanbul tem- silciliği idi. Başta Esat Mahmut Ka- rakurt olmak üzere bir çok üyeler, bu temsilciliğin lüzumsuz olduğunu, bir şahsı kayırabilmek için vücuda geti- rildiğini ileri sürmüşler, ısrarla lağvı- nı istemişlerdi. O zaman kurultayda Yeni bir nakil vasıtası Gene de trenlerimizden çabuk gider Hoş resimler Beleşçiler Girdikleri yer: Esen Park bu yüzden büyük hâdiseler olmuştu. Temsılcılıgı muhafaza edebilmek i- çin Peyam neleri göze almamış, iki gün muddetle dişi tırnağı ile çar- uyelıgınden bir fedakârlıkta bulunmuştu. Hoş bu hadıse tertıplıydı Arkadan bir takrire anmış ve «üstad olmadan bu kurum yürüyemiyeceği için istifanın kabul edilmemesi» teklif edilmişti, O da büyük bir memnuniyetle kurulta- ya avdet etmiş ve istifasını geri al- diktan başka sondan ikinci olarak Yönetim Kuruluna da seçilebilmeye muvaffak olm Ancak, reıslıge Hakkı Tarık'ın ye- rine ileri görüşlü ve genç bir profe- olan Macid Gökberk getirildi. Ku- rultay esnasında kendisinden bahset— diyordu. Genel Yazman olan peder be- yin yanında kerımesı başkatıp, dama- di ise dekoratördü. Meselâ Kuruma ait Türk Dili dergisinin kapak kom- pozısyonu ona yaptırılıyordu Si yeni reisin bir takım «kâr- şubenin tesisi bu gayretin neticesidir. Hareketin devam edeceği ve Dil Kuru munun para tevziinden a işlerle de uğraşmaya başlayacağı anlaşılmak- tadır. Atatürkün mirası o zaman ye- rine sarfedilmiş olacaktır. AKİS, 14 AĞUSTOS 1954