August 14, 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

August 14, 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

KADINLAR Genç kızlar Yeni bir meslek B ir çok memlekette, küçük çocukları olan genç evliler, bu sempatik dert Türkçesi ran demektir. Yapılan iş de küçük bebekleri, yahut yaşça büyük de olsa- lar evde yalnız kalamıyacak tabiatta ir. Bu işi Amerikada, tahsil- lerine devam ederken bir miktar para kazanmak isteyen kızlar yapmaktadır. Son yıllarda Baby Silter' lık Avru— İsviçrede ilk a- Bern şehrinde kurulmuştur. u işin, ilk bakışta kolay görün- dugu halde pek de öyle olmıyacağı tah kuruş almaktadırlar. jans, bu işi yapanların bir hayli sabırlı ol— maları gerektiğini gösterir. Amerikanın her üniversitesinde Ba by Sitterlik yapmak isteyenlerini isim- lerini kaydeden bürolar vardır. Talip, buraya ismini yazdırır ve isteyen aile- lere, her m, çocuklarım bekleye- cek talebeler sıra ile gönder Bu mesleğin küçük hanımlara bir çok şeyler öğrettiği muhakkaktır. Çok defa da aile mahremiyetleri hakkında bazı şeyler görülür. Bundan dolayı Baby Sitter olacak kimselerin emni- yetli, sempatik ve dürüst olmaları lâ- zımdır. emleketimizde okumaktan pek hoş- lanmayan, sadece arkadaşları ile bu— rı gezip — eğlenmelerini de menetmiş- AKİS, 14 AĞUSTOS 1954 Bizde "Baby - Genç kızlara yeni tir. Herhangi bir büro veya dairede çalışmaları (güzel olmasalar dahi) ya. saktır. Baby Sitterlik bu gibi — aile kızları için tam biçilmiş kaftandır. Diğer taraftan fakir aile kızları da bu küçük işten faydalanacaklar ve ai- lelerine yardım edebileceklerdir, İstanbulda açılan Baby Sitter kurs- larına şimdiye kadar 27 Türk kızı ta- lip olmuştur. Bunların on altısı fakir olmayan aile çocukları, diğerleri ise üniversite mezunu olup pedagoji tah- sili yapmak isteyen genç kızlardır. aby — Sitter'ik — memleketimizde daha fazla ciddiye alınacak bir mevzu olursa hem işi gücü olmayan kızları. mız, tembellikten mütevellit iç sıkın- tılarından kurtulacaklar, hem de ce- miyete bir faydaları olacaktır. Yaşlı kadınlar Yaşlı kadınların kaderi aşı ilerlemiş kadınların gençlere na- Y aran pek güçlükle hizmete alınma- ları konusu son zamanlarda bütün dün ya umumi efkârım meşgul eden prob- lerden biri olarak vasıflandırılmakta- dır. Bu mevzuun gün geçtikçe ehem- miyet kazandığını, Birleşmiş Milletle- rin ilgili komisyonlarına kadar intikal edişinden de anlamak — mümkündür. Yaşlı kadınlara yardım fikrinin yalnız fertlerin değil, cemiyetin de menfaati ile sıkı sıkıya bağlı addedilişi dünyada mevcut bir çok kadın teşekküllerinin dikkatini bu nokta üzerinde toplamak— ta, bilhassa mutlak ça yetinde kadınların yaşını aşmış müşkül durumlarını ıslah ALEMİNDE Sitter" bir. meslek çarelerini aramaya sevketmektedir. Çünkü: bir çok memleketlerde çe- şitli meslek ve iş kadınları, hizmete alınırken "yaş haddi" diye hayati bir. mâniyle karşı karşıya kalmaktadırlar. Bir çok vazifeler ve hizmetler için gençler tercih edilmekte, yaşı ilerliyen kadınların hayatlarım kazanma şansı geçen senelerle mütenasip olarak azal- maktadır. Halbuki: Belçika Milli Hizmet Dai- resinin tetkiklerine göre, yaşlı kadın- lar daha metodik ve dikkatli çalışmak ta, sabır ve enerjilerini muayyen işler üzerinde teksif edebilmektedirler. Kez ondradaki Sanayi Yardım Cemıyetının raporlarına nazaran yaşlı işçilerin daha dürüst ve muntazam çalıştıkları, yavaş olsa da gençlerden daha iyi iş çıkardıkları tesbit edilmiş- tir. Aynı zamanda yaşlıların — sabır ve tecrübelerinin yardımı ile çok mu- vaffak oldukları, gençlere de rehberlik edebilmek bakımından üstün vasıflara sahip bulundukları, binaenaleyh ya- şın değil, kabiliyetin ön plânda bulun- durulması lüzumuna kani olunmuştur. dın cemıyetlerı de ddi güldürler. Bir çok hele dul veya kimsesiz olan yaşlı ka— dınların işe girmekte hayli güçlük çek- tikleri göz önünde tutularak bu hak- sızlıkla mücadele edilmektedir. Yuva kurma şansını kaybetmiş, muhitle a- lâkası azalmış, orta yaşlıların ve yaş- lıların bir takım heyecanlardan, ihti- raslardan sıyrılmış bulundukları için 19