26 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

26 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

OKUYUCULARDAN MEKTUP Metin Tokeri tanırım ve takdir ederi 18 Ey- lül 1954 tarıhlı nushanızda Istanbul için bedbaht şehir adlı bir yazı okudum. İstanbul bedbaht değil, en mesut zamanını geçirmektedir. Ona bedbaht diyen bedbaht olsun diyecek değilim. Çünkü insanlık duygum buna mânidir. ecmuamzın sahibi Ben bu gibi yazılara cevap verme- meyi kendime prensip bildim. Fakat ümit ve temenni ediyorum ki bu yazıyı sevgili evlâdımız Toker yazmamış ve onun gözünden kaçmıştır. O ümitle bu- nu yazıyorum. Yazıda bırçok şeyler var. Cevaplandıracağ İstanbulda Hilton otelınden başka bır şey yapıl- madığı, onun da Belediyeye ait olma- dığı hakkındaki insaf ve hakikatla mil- yonda milyon zıt bir fikri tashihtir. Ge- lelim şimdi sadede : Yapılanların beş dakıkahk bir ic- mali - İstanbulun elif — semtlerini süsleyen ve enterni asyonal bir rekor ha- linde ve enede meydana getirilen 43 ilk okul, yıllardanberi konuşulup ba- şarılamıyan Şehzadebaşındaki Üniversi- teliler yurdu, Beşıktaştakı Soğuk hava deposu, üzerlerinde aylandozlar çıkmış Fatih Medreselerının restorasyonu Be yazıd iinin etrafının açılması, Sa- haflar çarşısı ın yeniden — yap lması Hasekide ve Zeynepkâmilde memleke timizde eşi olmıyan Klakson ve doğum ve diğer dıspanserler köy mektepleri, Hıfzıssıhlha Müessesesi Top kapı sarayında başlayıp Aksarayı bulan en modern esasla yapılmış olan asfalt Nuruos- ve buna ilâveten Dolapdere, maniye, Ebusuud, — Topkapı, Rumeli caddesi, Moda caddesi ilâh.. gibi mo- dern yollar. dâvasını kati olarak halletmek için Elmalı bendı hastahanesi olarak çöpün denize dökülmemi hal binası, Maslakta ük yol, Eyup camii etrafının açılması Kadırga ve Cihangir parkları Şehzade- başı bulvarının açılması, bir çok yeni trafik yollar. Acıbadem, Selâmiali ve Florya'da vücuda getirilen ucuz evler, Belediye Sarayı, Atatürk Bulvarında blok apart- manlar. Kuş uçmaz kervan geçmez köyle- rin yolları, suları, mekteplerı camileri, İstanbulun kimsenin uğramadığı lerinin yolları, lâmbaları, çeşmeleri, ta- rihi mabet ve abıdelerının tamırlerı ge- ce tenvirleri, hafta konserleri, Bh bayramı, Yılbaşı eglencelerı seyrüsefer işaretleri ve klakson yasağ satışları, İktisadi sahada tanzim nebati yağ tesisleri ve ilâh.. Bunları hiç nota bakmadan sırala- dım. — Vicdanınızın sesine — uyuyorsanız bir tek harfini değiştirmeden aynen ko- yar ve İstanbula gelir bizimle görür- sün Istanbul Valisi ve Belediye Reis V. Ord. Prof. Dr. F. K. Gökay AKİS: İstanbul, hayatının en me- sut zamanım geçiriyormuş! Eğer İstan- bul demek F. K. Gökay demekse belki Kaza 22 Eylül günü oldu O gün Trafik Kanunu yürürlüğe girmişti evet... Ama siz saadeti bir de, meselâ Anadolu yakasında oturan ve günlerle bir damla su alamıyan vatandaşa sorun. İstanbul, hayatının en mesut za- manım geçiriyormuş İnsaf! Yahut, dü- pedüz alay, * Akısın 19 numaralı sayısında Yapı ve Kredi Bankasının 10 - uncu Yıl- dönümü munasehetıyle tertip ettiği Sa- nat ve Kültür Mükâfatlarından resim yarışmasiyle ılgılı imzasız yazıda şöyle deniliyordu aYazı ışlerıııı idare eden Vedat modern sanattan, <«an la sanatten nefret e resmindeki başukların 'elle tu labılece miş gibi" canlı ve aıılayış- l1 olmasını sağlık vermişti. yışmanın sonundakı dolgun lar, tablolarmda pamuğu pamuğa, baş 1 başağa, balıgı balıga ve ada- d a ben k için ellerin- den gelen gayretı saıfetmışlerdı B u yazının sahibi kimse, bir takım dedikodulara — inanarak ressam resimlerin iyi ihsas etmedim. Bu cereyanlarından hoş anmıyabilirim. Fa- kat sabakaya iştirak etmek isteyen ressamlara, daima verilen mevzuu di- ledikleri şekilde işlemekte tamamen serbest — olduklarım söyledim. Nitekim himaye ve teşvik etmek ol- unlugunu gösterdiler. ssamlarımızın, — yarışmanın so- mükâfatlan kaçırmak istemedikleri için, bu sözlere uydukla- rını iddia etmek ise ressamlara karşı oldukça ağır bir hakarettir. Hiç bir gerçek sanatkâr, mükâfatlar ne kadar dolgun olursa olsun şahsıyetınden fe- dakârlık etmeye tenezzül etmez. Ben, vın ressamlarımızın da bunu bağışlaya- caklarından eminim. Yalnız yazara na- çizane bir tavsiyede bulunmak isterim; Memleketimizde ilk defa yapılan bu gıbı sanat müsabakalarım boyle gözden şekilde hafife — almaktansa, teşvik edici, cesaret verici sözlerle des- vekarlı, aynı zamanda daha verimli bir vazife olabilirdi. Vedat Nedim Tör AKİS. 25 EYLÜL 1954