16 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

16 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Nuri Said Paşa Bir - alaturka Dış politika Zincir kuvvetleniyor elmılel bir turizm çıkmışcasına programa göre Başvekil deresin Almanyadan dönmesinden bi- raz sonra İrak başvekili Nuri Said pa- şa İstanbula muvasalat edecek ve iki devlet adamı adeta birbirlerini karşıla- mış olacaklardı. Bu bir gayrı resmi ziyaretti. Nuri Londraya gitmişti, — şimdi önü Londra ile İstanbula — uğrarsa bundan büyük bir fayda sağlanabilirdi. Hem Nuri Said paşanın Türkiyeye ge- leceğini gazeteler o kada.r çok yazmış- lardı ki, onları mahcup etmemek bile düşünülmüş olabilirdi. Tabii bu, işin lâtife tarafıdır. Muhakkak — olan, İrak ile Türkiye rasında gayrı resmi görüş- melerin zamanının gelmiş bulunmasıy- dı. Türk Pakistan paktının imza- lanmasının hemen akabinde, bu pakta girmesi muhte el ilk memleket olarak nin menfaatine uygun bulmuştu 10 muhibbi Nuri Said Paşayı İstanbul Valisi karşıladı. Menderes daha sonra, meşhur tâbirle ayağının tozu ile misafirine hoş geldiniz demeye gitti ve bu, pek samimi bir konuşma oldu. Türkiye Başvekili bu suretle hem şahsının Irak Başvekili- nin şahsına, hem de memleketimizin Irak'a karşı duyduğu samimi muhabbe- tin bir delilini gösteriyordu. Ziyaretin resmi olması görüşmelere daha gayrı samimi bir hava ve mahiyet veriyordu. İstanbulda, Irak başvekilinin iyi vakit geçirmen içi r şey yapıldı karşılıklı ziyafetler — verildi, başvekil rka musiki konserine götürüldü, motor gezintileri — tertiplendi... Ve bu arada konuşuldu. Başvekil — muavini Fatin Rüştü Zorlu da — Hariciye Ve- kili Fuad Köprülü İstanbulda — bulun- duğu halde — görüşmelere katılmak üzere gelmişti. Vekâletinin Umumi kâtibi Muharrem Nuri Birgi de her zamanki gibi, devlet adamları- nın kıymetli bir yardımcısı oldu. Muzakereler sırasında bütün dün- nasıl kurulabileceği hususu teşkil etti. İki taraf da bunun lüzumuna kanidi- ler. Ortada Türk — Pakistan paktı da vardı. Bu mu genışletılmelıydı yoksa başka bir sistem düşünülmeliydi? Her halde prensipte devlet — adamları rnutabıktılar ve tatbikatın güçlüklerini mek hangi yolun tercih edil- mesi gereklıgı noktası ortadaydı. Ne yapılacaktır" Varılan kararla- henüz tan_1 bilhassa Mısırın d istifadeli fikir- ler beyan etti. Devle adamlarımızın bunlardan istifade edecekleri — muhak- kaktır. Buna mukabil Adnan — Mende- res Almanya görüşmeleri hakkında ma- lümat verdi ve Brüksel paktına girmek isteyişimizin manâsını izah etti. Ziyaret güzel bir — ziyaret Şimdi bunun Bağdatta iadesini Irak Kralı Faysalın Reisicumhur Baya- rı ziyaretini beklemek lâzımdır. Ankaranın yıldönümü kutlandı . ve heykele değil, tahtaperdeye de çelenk konulabileceği öğrenildi! AKİS. 16 EKİM 1954