16 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

16 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA ndre Soubiran'ın "Les hommes en berinde siyaset adamları, gazete- müte hassıslardan mürekkep Almanya Şansölyesi nauer'in geçen Mart ayında mle- ketimize yapmış oldugu zıyaretı iade etti. İki memleket arası münasebet- devlet adamları- nın karşılıklı olarak yaptıkları ziya- ük lerin gelişmesinde şansölyelik gibi mesul mevkileri işgal ederlerse. olduğu üzere 1871 se- birliğini kurmuş olan Al- manya ile Osman- l — İmparatorluğu arasındaki müna- sebetler Birinci Ci han Harbine ka- dar büyük bir sür'atle gelişmeler göstermiştir. u- başlıca — iki mühim sebebi var dır: Bunlardan bi- rincisi — Almanya'- nın dış politikada Avusturya ile be- raber yürümeğe karar vermesi, A- vusturya ile — Os- manlı İmparator- luğ rasındaki münasebetlerin de 1791 Ziştovi mua- hedesinden itiba- ren daima dostane iktisadi — şartların elverişliği — yüzün- de alkanlar ve Türkiye'nin Almanya'nın tabii pazar- ları arasında yer almasıdır. Filhaki- ka Türk ve Alman Ekonomileri «zi- raat ve sanayii birbirine mahreç ha- kaidesince — birbirini tamam- larlar. Zaten İkinci Cihan Harbini müteakip gerek Türk, gerek Alman ekonomilerinin karşılaştıkları çetin dâvalar, — bunların tabii pazarlarını kaybetmiş olmalarından ileri gelmiş- tir. Almanya ve Türkiye bu yüzden iktisadi bakımdan oldukça güç an- lar yaşamışlardır. 1947 deki devalü- asyon ameliyemizin muvaffak olma- yış sebepleri arasında — Almanya ve diğer Orta Avrupa memleketlerinin fiilen kaybedilmiş durumda olmala- rını da saymak gerekir. gün şartlar degışmıştır Orta Sovyet Rusya'dan sonra e- dir, Avrupa — Tediyeler Birliğinde mümtaz bir ki eld etmiştir, dünya pazarlarında —Lâtin Ameri- ka, Uza oğu— daha şimdiden önemli bir rol maktadır ve bu rol gün geçtıkç buyumekt dir İşte Başbakanın bu defa ziya— ret ettiği memleket dünya iktisadi- yatında bu derece büyük ehemmi- Menderes ve Krupp Şamdanlar — altında yeti olan bir memlekettir. Almanya- lmanya'ya Şansölye Adenauer'in memleketimizi ziyareti esnasında takriben 40-45 milyon dolarlık bi- Bir seyahatin bilançosu rıkmış borcumuz vardı. O zamandan tir. Bilindiği üzere Almanyayla ara- dit edilmişti. O zamanlar gazete sü- tunlarından edindiğimiz bilgilere gö- re Almanlar yeni bir ticaret anlaş- mMasının akdi için mamen sine intizaren Al- manya'ya olan borçlarımızın daha da azalacagına caktır. lanmış bulunmak- tadır Bunlardan birini Alman - let adamları ile bü- ü sa yicilerı ile büyük sanayıcıler Türkiyeye kredi açmak taraftarıdırlar, bankacılar ve küçük sanayiciler ise bu işe pek mey- yal görünmüyorlar. K duğu üzere kısa, or adı lidir. Bankacılarla küçük sanayiciler olsa olsa kısa vadeli kredi açabilir- ler. Türkiyenin ise orta ve uzun va- deli krediye ihtiyacı Vardır Onun için kâr bir emare olarak karşılamalıdır. (Devamı 34 üÜüncü sayfada) AKİS. 16 EKİM 1954