16 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

16 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

dra'da varılan anlaşma gereğince N.A, T.O.' nun murakabesi alanda buluna— caktır. Siyasi şahsiyetler kendi aralarında henüz bütün meseleleri halletmiş ol- maktan çok uzakken, askerler teferrua- ti bıle duşunmuşlerdır şal Rommel'in Afrika ordusunda giyi- len zirveli kep giyeceklerdir. Elbiseleri ise, İngiliz usulünde hâki savaş elbise- si olacaktır. eni Alman ordusunun — «Prusya kışla talimi» diye anılan talimi görme- mesi ve eğitiminin İngiliz ve Amerikan usulüne göre yapılması da kararlaştırıl— Erlerin kaz adımı ile yürüme- Çizme de giymiyecekler- dir. Ordunun içinde disiplin, — sadece vazife bakmamdan bir mâna taşıyacak, yoksa ruhlara sinmiyecektir. Alman su- bay ve erleri arasında aşılmaz setlerin kurulmasına mâni olunacak, bir arka- havasının estirilmesine çalışıla- Tabır caizse yeni Alman ordusu- un, mümkün olduğu kadar az milita- rıst bir ordu olmasına çalışılacaktır. Havacılık harp tayyareleri Buyuk sanayıe malik bütün devlet- yapıl- e kabi- Yeni yan ediyor. iş araştırma ve geliştirme müesseseleri inde, lâbora- tuvarlarda, ve üniversitelerde istikbalin Yeni Rus tayyaresi 560 - 5 tinde bir jet tayyaresidir. milimetrelik, iki tane de 37 milimetre- Keşif - Bombardıman uçağı Hedef neresi ? AKİS. 16 EKİM 1954 lik dört topu vardır ve iki kışılıktır Yeni —Amerikan tayyaresi ise iki motorlu RB. 66. A tayyaresidir. Henüz vasıfları hakkında bilgi yayınlanmamış- Ordularda Helikopterler H elikopterlerin — askeri — maksatlarla kullanılmaları gittikçe artmakta ve tekâmül etmektedir. Mütemadiyen tec- rübeler yapılmakta ve modeller muhtelif askeri hizmetler için kıtalara dağıtılmaktadır. Helikopterler, —iniş ve kalkış için hususi meydana ihtiyaç göstermedikle- tayyarelerin — kullanılamaya- cağı dar boğazlar, ârızalı, dağlık ye ormanlık arazi kısımlarında çok ise ya- radıklarından ordular teşkilâtında git- tikçe daha mühim yer almaktadır. He lkopterler tekâmül ettıkçe tak- tik harekât üzerinde de tesirleri art- makta, hattâ muharebe metodlarında değişikliklere yol açmaktadır. Bunların a İ : ğir yara- gerisinden hların - muharebe hatları Fransız helikopteri Bir - Parisli — kadar şık hastahanelere naklinde, ya uğ yanları kurtarmakta çok faydaları gö- rülmüştür. Amaerikalılar Helikopterler- den nakliye boluklen teşkil ederek tü- 21 Helikopterlik r bütün silâh ve techiza- tiyle birlikte ade bölüğünü bir defada nakledecek kapasiteye maliktir. Muharebe mıntakasında — ve hususiyle arızalı arazide piyade — kıtalinsin havadan süratl yer değiştirebilmeleri yeni bir çok taktik imkânlara yol aç- mıştır. Helikopterler keşif, tarassut, tetkik, irtibat ve harita almak, harekât arazisi üzerinde — haşarat ile mücadele etmek gibi vazifelerde kullanılmağ; rişlidir.. Muhtelif vazife için Helikopterlerin çeşitleri de artmak- tadır. NATO Manevraları utad manevra mevsimi olan Ağus- tos kim aylarında NATO dev- letlerin mıllı kuvvetlerle — yaptıkları manevra ve tatbikatlardan başka NATO kumandanlıkları da manevralar yapmış- lardır. Son iki manevradan birisi 23 Eylülde başlıyan ve <<Sabah Sisleri»> adı verilen manevradır ki Kuzey Doğu ASKERLİK Amerikan helikopteri Taksimetre ne yazdı? lantik, Norveç denizi, Manşın güney batısı ile Biscay bölgesi ve Danimarka topraklarında yapılmış ve üç ekime kadar sürmüştür. Manevra bolgesı dünya harbınde ve hus nuncusunda ynamış Stratejık bir saha- b rupanın emniyeti, hususiy- le Britanya Adalannın emniyet ve irti- yarım adasının korunması bakımından bu saha muhte- lif Stratejik meselelerin etüd ve tetkiki için çok elverişlidir. Bu manevra saha- sının bir hususiyeti de Batı Avrupadaki en çok kı muhtaç olduğu bir bölge olmasındadır. Bu sebeple manevralar daha çok de- niz - hava kuvvetleri ile yapılmıştır. Hava kuvvetleri deniz harekâtından başka, Norveç ve Danimarkanın hava müdafaasını da denemişlerdir. İkinci manevra Kuze Batı Al- manyada yıne aynı tarihte başlamış ve Bu manevralara atom topçusiyle takviye bir kuvvetin, atom — silâhlan mahdut fakat sayıca üstün bir kuvvete karşı müdafaası tetkik edilmiştir. Ha- tırlardadır ki Amerikalıların yeni atom topçusu Avrupadaki kıtalara da gönde- rilmişti Atom silâhlariyle takviye edil- miş kıtaların diğer silâh — ve malzeme- sinden tasarruf edilebileceği ve kuvvet- mıktarlarının azaltılabılecegı hakkında cadından erı ileri sürülmekte ralar taki lanarını halle yaramıyacagı ıçın bılhas sa ehemmiyeti haizdir. kaydedelim ki, atom taktik silâhları ve güdümlü mer- mileri mahdut — bir mütecaviz kuvvete karşı atom silâhlariyle takviyeli kuvvet- lerin müdafaasını deneyen bu manev- ralar yapı]dıgı sıralarda Londradan ya- yılan haberler Rusların da atom topçusunu yaptıklarını ve hattâ bunu Şarki Almanyaya doğru ileri sürdükle- rini ve bu topçunun menzil itibariyle Amerikan atom topçusuna da üstün ol- duğunu bildirmektedir. 23