16 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

16 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

İşte Merihe götürecek gemi Demokrasiyi Astronomi Merih sizi bekliyor undan üç ay kadar önce, 2 Tem- muzda, bütün dünya astronomlan sathanelerde teleskoplar hazıran muz ayları içinde hemen her rihe çevrildi; en modern teknîkler kul- lanılarak seyyarenin sayısız fotoğrafı alındı. Bu — fotoğrafların — incelenmesi daha bitmediği için ilim adamlarının yeni neler öğrendiklerini bilmiyoruz. Fakat her halde Merihin büyüklüğü, 24 orada mı bulacağız? yüzey şartlan ve atmosferi hakkında çok faydalı bilgiler kazanılmıştır. Merih hakkında zaten bir çok şey büyük- günü- dür. İklimi çok serttir; gündüz ile ge- ce arasında muazzam sıcaklık farkı vardır. Gündüz güneş tepedeyken 30 dereceye yükselen termometre gece 150 ye kadar düşebilir. Merih, ince ve i bir atmosfer tabakasıyla yoktur, sonra basıncı çok düşüktür; özel (basınçlı) elbiseler giymeden Me- rihte dolaşılamaz. Teleskopla bakıldı- n Merih üzerinde dünyayı an- dıran manzaralar görülür; kırmızım- trak çöller, mavi bulutlar, kutupları kaplıyan kâr tabakaları farkedılır Kı- şın kar tabakası kutuplarda çok geniş bir sahaya yayılır, fakat baharda kar- lar eriyince kutuplara doğru çekilir; aynı zamanda kenarlarında mavi, ye- şil lekeler belirir. Aylar — geçtikçe bu lekeler büyürler ve renkleri koyula- şır, kışın koyu kahverengi gorunurler fotoğraflardan belki anlıyacağız. bekl enen başk meseles varlığım tasdik ettiler, da senelerce Merihi tıklerı halde kanala — benzer bir görmediklerini — söylediler. mevcut mu? Bu da yalanda vermek mümkü Elde edilen sonuçların bir araya getirilmesiyle, Merihte hayat olup ol- dığı meselesi de bir dar aydınlanacaktır. hakkak olan şudur: dünyada gördüğü- müz yüksek hayat çeşitlerinin, ağaç- ların, hayvanların, insanların oksijeni olmıyan bulunmasına — imkân yoktur. Merihte ancak — bakteriler ve yosunlar gibi, ke şekillerini esas Dah bu hayalın mahiyetini anlamamış . Belki Merihte böyle bambaşka bir hayat çeşidi bulunur. Ancak bu ihtimal — gerçekleşebilir mi, — gerçekle- emez mi, anlamanın bir tek yolu var- dır; Merihe gitmek! Yzayda — yolculuk mümkün Ikıncı dünya harbinden önce uzayda gezmek, aya, seyyarelere gitmek, sa- dece bir iki ilim adamı ile ilmi roman yazarlarını ilgilendiren konular, daha doğrusu rüyalardı. Fakat harbin se- bep Oldugu teknik ilerlemeler, bilhassa radarda, güdümlü — mermilerde, ük- sek irtifa roketlerindeki gelişmeler bu durumu temelinden değiştirdi. Bu gün başta «üç büyükler» olmak üzere bir çok memlekette ilim adamları ve mü- hendisler uzay yolculuğu işini — ciddi olarak ele almışlardır; böyle bir yolcu— luğun ortaya çıkardığı — çok problemleri çözmiye uğraşıyorlar. ru, bildiğimiz kadar, bu çalışmaları bir araya idare edecek bar. teşkilât meselâ, enerjisi. komisyonuna — benziyen bir «uzay yolculuğu — komisyonu» madı; bilhassa bu iş için bütçelerin- den tahsisat ayrılmadı. Çalışmalar ya güdümlü mermiler — ve roketler gibi AKİS. 76 EKİM 1954