16 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

16 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Andre Baranes Gündüz Emniyet gazeteciyi isticvap etmiş ve gazeteci, Dides'in iddiasını teyid etmiş, Mili Emniyet de tevkifine lüzum gör- memişti. Ancak Baranes'in evi araştı- rılıp ta evrak muhteviyatının — hakiki mahreci ogrenıldıgınde vaziyet anlaşıl- ı Or vet bir casusluk hâdisesi vardı. Ama saf komiserin zannettiği gibi Baranes polıs hesabına casusluk et- miyordu. Olsa olsa, komunıstler hesa- bına polisi aldatıyor. Fakat niçin aldatsın? Yâni, Milli Savunmayı ilgilendiren en mahrem ma- Komünist partinin haberdar du? Yoksa Baranes, iki taraflı bir ajan mıydı? Hem polisten, hem komünist partide ordu? Zira Lab- ciye verdiklerini itiraf etmişlerdi. Gaze- tecinin bu malümatı Komünist partiye bıldırdıgı de anlaşılıyordu Peki arka- komiser Dides'e parti idare kuru- lunda bu uda cereyan eden müza- kerelerin gizli zabıtlarını neden veriyor, daha doğrusu satıyordu? Acaba komü- nist partisi bu malümata sahip bulun- duğunu hükümete ihsas mı etmek isti- yordu? Ama neden yarabbi, neden? İşte, meselenin Arap saçı mahiyeti alması bu yüzdendi ve mutlaka Bara- nes'in bulunmasına lüzum vardı. Fran- u azeteci, ufak bir kasabada nihayet ele geçirildi. Takip kolay olmamış- tı, polisler Baranes'in izini bulmuşlar- AKİS. 16 EKİM 1954 insan, gece kurt dı ama, adam mütemadiyen kaçıyordu. Bir yerde durdugu yoktu. Son olarak Pi€ kasabasına sıgınmışı Orada yakalandı Derhal, ifadesi alın- mak üzere Reuilly kışlasına getirildi. İfadesi alındı ama, işler büsbütün ka- rıştı. Baranes her şeyi, bülbül gibi itiraf etti. şuydu avunma veriyorlardı. evine geliyordu, ya lokantada buluşu- yorlardı. Getirdiği evrakı bizzat oku- yor, Baranes yazıyordu Söylediğine gö- re, bu işler için Labrusse beş para al- mış değildi. iği malümatın nereye gittiğini biliyor ve bundan dolayı bü- yük bir memnunluk duyuyordu Zira komünizme inanıyordu. Turpin'e gelın— ce, gazetecinin onunla doğru bir te sı olmamıştı. Fakat o da sırların komu— nist partisine — gittiğinden haberdardı. Bir itirazı yoktu. O da para almıyordu. Baranes elde ettiği malümatı doğ- ruca Fransız komünist partisine götü- rüyordu. Daha doğrusu bu işi ya komü- nist, ya da komünist temayüllü mebus- lar vasıtasiyle yapıyordu. Kendilerini ekseriya Mecliste — görüyor ve evrakı tevdi ediyordu. — Buna komü- nistler kendısıne «Genel İdare Kurulu- veriyorlardı. sahte zabıtlardı. Partide uydurma birşeyler hazırlanıyor, meselâ komünist liderlerin sözleri imiş gibi bir takım lâflar yazılıyor ve müzakere mev- zuunun o mahrem malümat olduğu his- si uyandırılıyordu. Yâni polis, zabıtlar- dan anlıyordu ki Milli Savunma Kon- seyinin görüşmeleri, dışarıya sızmakta- Anlaltıkları Labrusse ve Sa . DÜNYADA OLUP BİTENLER ihanet edenler vardır. aranes bu <«zabıt» Jarı komiser Dides'e veriyordu. Komiser Dides ile te- masını da «Mösyö Charles» adı ile anı- lan bir adam temin ediyordu. Tahki- kat neticesi anlaşıldı ki bu <«Müösyö Charles» Almanlarla işbirliği dan dolayı hapse mahkum olmuş, ra hapishaneden firar etmiş bir eski polistir. Aranınca o da bulunamadı. Kaçmıştı. Baranes işte, komünist partisi ta- rafından hazırlanıp kendisine verilen bu sahte zabıtları, hem de mükemmel bir ücret karşılığında komiser Dides'e satı- yordu. Komiserin, ajanına müthiş emni- yeti vardı. Hem zabıtlarda bahis mev- zuu edilen meselelerin hakikaten gizli sırlar olması — bu itimadı arttırıyordu. Dides raporunu Emniyet müdürü Bay- lot'ya veriyor, o da Dahiliye vekiline ediyordu. O zamanlar Dahiliye Vekili Charles Brune ve onu takiben M artınaud - Daplat idi. Sebep ne? V aziyet aydınlanmış, şebekenın ça- lıştığı anlaşılmıştı. Ama, Savunma dır ve B Işın burasında, casusluk hâdisesi bir siyasi mesele Milli Savunma Konseyi' müzakere- lerının sızdığı, bilinmiyor değildi. İ ler, — politikacılardı. müdürü Baylot'nun adamları ve bazı mebuslar — tarafından etrafa yayılmıştı Hattâ radikal ve mutedil — çevrelerde Dahiliye Vekilinin ihanetine delil ola- rak bir de «Vesika» dolaştırılmıştı. Aynı rivayet Başlarında ga- zetelere de,; © m «delil» ile bera- ber intikal etti. Eylül başında Londra- da konferans vardı. Bu mealde bazı ma- kaleler de neşredilmişti. Komiser Dides —ki Baylot ile beraber o da başka va- zifeye nakledilmişti ve Mendes - France B kabinesinden memnu değildi— bu «delil» i eski Dahiliye Vekili — Brun'e erdi â bir mebus bunu Reisicum- Baranes itiraflarda duktan ve aşebek meydana çıktıktan sonra meselenin şeytani tarafı anlaşılı- yordu Komunıst parti, Mili — Savunma Konseyınden malümat sızdığım yayar- ken bu malümatın hükümete mensup bir şahıs tarafından verildiği dediko- dusunu da beraber yayıyordu. Baranes ortaya çıkmıştı. Komıserın eski ise yeni vekilin siyasi rakipleriydi. Ger- çi bir kısmı, omuz silkip — geçmişlerdi 19