4 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

4 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

ASKERLİK Manevra NATO Kuvvetleri ılin da manevra mevsimi Nato kuvvetleri için ÇOK faaliyetli geç- miştir. Bu senenin manevralarında en büyük yeniliği atom topçusunun kul- lanılması teşkil ediyordu. Cenup Avrupa manevralarının birisi «Keystone» adı verilen — tatbikatlardır. Buna Türk, Amerikan, İtalyan, Kanada ve Yunan kuvvetleri iştirak etmişler- dir. Türkiye ve Yunanistan'da cereyan eden bu tatbikatlarda hususiyle hava indirmelerine karşı müdafaa hareketleri yapılmıştır. Birinci Yunan ordusunun mukabil taarruz hareketleri müttefik tarafından desteklen- Dikili'de karaya çıkarılan Amerikan deniz piyadesi desteklemiştir. Akdenizde denizaltı kuvvetlerine karşı taarruz tatbikatı yapılmıştır. ral Muharebesi» adı verilen ma- nevralar ise 22-28 Eylülde Vestfalya'da yapılanlar olup ve mevsimin en büyük manevralarıdır. İngiliz, Belçika ve Hol- landa'ya ait 140 bin kişilik kuvvet işti- rak etmiştir. Atom topçusu burada kul- lanılmıştır. Şimalden taarruz eden düş- man kuvvetlerine karşı cenupta müda- faa eden müttefik kuvvetleri sekiz atom mermisi kullanarak 60 kilometre geri çekilmişler ve seferberliklerini bitirerek cepheye sevkedilecek yeni kuvvetler i- çin l"zumlu zamanı kazanmışlardır. nevralarda bir hafif tümen teş- kılatı da tecrübe edilmiştir Diğer manevralar şunlardır Hindya- Şahap. Bunlara V. Amerikan kolor- dusıyle bir Fransız zırhlı kuvvetı sız ve Amerikan hava kuvvetleri iştirak etmiştir. Bunlardan başka 4. müttefik hava kuvvetleri tarafından atom taar- ruzları ve havaya karşı müdafaa tatbi- katları da yapılmıştır Mevsimin 'b deniz manevraları 13-20 Eylulde Şarkı Atlantik kuman- danlığının İberya - Atlantik tâli mınta- kasında yapılan Blackjack manevrasile; Gaskonya körfezinden Şimal Kutbu ya- kınlarına kadar Ma TV lan «Morning Mist» manevralarıdır. Bu tatbikatlarda Amerikan, İngiliz, Fransız, Portekiz kuvvetlerinin işbirliği ve konvoyların denizaltı gemilerine kar- şı korunması hareketleri — yapılmıştır. Bunlara Fransızlar 5 refakat gemisi, 2 denizaltı, 2 denizaltı mücadele filotil- lası ile; Amerikalılar da refakat gemi- leri, bir tayyare gemisi etrafında te- le ay gu- şekkül etmiş denizaltı mücade rubu ile katılmışlardır. Nato manevrası Toplar AKİS, 4 ARALIK 1954 gümbürdüyor Atom topu Medeniyet denilen... «Sabah Sisi» manevraları hem daha geniş bir mıntakada yapılmış hem de daha çok kuvvetler tarafından yapıl- mıştır. Bunlara Kanada, Danimarka, Fransa, İngiltere, Norveç ve Hollanda kuvvetleri iştirak etmiştir. Bu manevra- larda, Şarki Atlantik, Avrupa kumandanlıkları dinasyon ve muhtelif sınıflar işbirliği hareketlerı yapılmıştır. Bu tatbikatlarda, yalnız denizaltılara karşı değil aynı zamanda kruvazörlere karşı da müdaafa hareketleri yapılmış olması Rus bahriyesinin inkişafiyle alâ- adardır. Şimdiye kadar daha ziyade denizaltılarına ehemmiyet veren Rus- arasında kişaflar dıkkate alınmıştır. Havacılık Hava tankeri merika Hava Kuvvetlerinde kulla- nılmakta olan tankerlere yeni bir tip daha ilâve edilmiştir. Yeni je tan- (Akis, 12 Haziran) mühim bir meydana — getirecektir. — Stratofreighter adlı eskı tankerler saatte ancak 0! mil ıyorlardı ve pervaneli idiler. Stratotanker ler ise bundan 250 mil da- ha sür'atli olup 4 adet JT3- L turbojet motörlüdürler. Sovyet —Rusya geniş deniz sahillerine sahiptir, fakat bu kadar vâ- si kıyıları müdafaadan önce hücum et- mek esasları prensip itibariyle kabullen- miş görünmektedir. Sovyetler, denizal- tı harbine — hazırlanmaktadır, bir çok Bugün misaller bunu gösteriyor. 25