4 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

4 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Dahiliye Dr. Namık Gedik 66'ya İki yeni vilâyet T ürkiye Cumhuriyetinde artık 66 vi- lâyet var. Bunlardan 62 tanesinin adı mekteplerde okutulan coğrafya ki- . Bir tanesi Uşak'- Nevşehirdir - esbak i Sakarya almışlar ve Çarşamba gününden beri resmen vilâ- yet olmuşlardır mleketin pek çok kazasının vi- lâyet haline gelmek arzusu hiç kimse- nin meçhulü değildir. Bunlardan ikisi, Adapazarı ve Adıyaman geçen devrede — Türkiye Büyük Millet Meclisinin ge- çen toplantı devresinde — muradlarına ermişler ve kanunları çıkmıştır. Fakat seçımler yakın olduğundan her hangi bağlandı yürürlüğe girmesi kararlaşmıştır. Kanunlar yürürlüğe girmiştir. Adapazarında ve ıyamanda ya- ıilan merasimler çok alâka uyandırıcı olmuştur. Alâka uyandıran ne nutuklar- dır, ne parlak cümleler. Doğrusu iste- nilirse bilinmeyen bir söz söylenilmiş değildir. Kesilen kurbanlar, kurdeleler yerlere halılar döşemiştir. leri yapılmış, davul zurnalar çalınmış- tır. Bunların, oralar halkının hakkı ol- duğunda hiç kimsenin şüphesi yoktur. AKİS, 4 ARALIK 1954 ARADA SIRADA YURTTA OLUP BİTENLER Yeniliklerimiz Cevap Ticareti. — Orta-çağlar- papalar kefaret vesikaları sa- dı. Son günlerde 14 -15 yaşla- teşe kuşcagızı azad ediyor, o gunahlar geçidinden k stü bir sevap işleyerek geçıy Yeni nesil içinde belki bi lmeyenler vardır 1ye bunun ağız formülünü de ben reyim: <«Azad, buzad Cennet ka- pısınd beni gözet.» Kuşu salıverir- ken böyle diyeceksiniz. ifte Tedrısatta Son Gelişme. ÇH ardır Onbeş yir- mi kişi bır halka olursunu Sağınız- dakımn kulagına bir cümle fısıldarsı- n kulağınıza ulaşı Şaşar zira bu işittiğiniz. cümle olduğunuz değildir, yolda değişe değişe bam- başka bir şey olmuştur. Uzak Garptan Orta Garba ka dar oraların bır çok şey- leri bize gelıyor ama, hik- meti Hüda, mutlaka az çok degışe— rek, ya yolda, burada. Garpta bazı umversıteler halk için serbest gece dersleri tertib ir şey öğrenmek, bilgisini genişletmek isteyen herkes bunlara devam eder yoklaması Vardır dan dolayı bir mış olm lar. Zaten boyle bır şey akıllarından bile geçmez. Bizim Ankara Üniver- sitesi bu tertibi genişletmeye karar Vermiştir. — Üniversite, — tedrisatını, gündüz ve gece olmak üzere, iki Hakikaten senelerdir aynı gaye için uğ- raşmışlar, sonunda okrat Parti ik- lâyeti halkı D. P. ni sunuyor» dövizi halkın içinden gelen bir sestir. Alâka uyandıran, vel Adıyaman ve merasimden ev- karyaya gönderilen tarzıdır. heyetlerin teşkil İşte, Adıya- mana giden heyet : Büyük Millet Meclisi — Reisi Refik Koraltan, Dahiliye Vekili Dr. Namı Gedik, Jandarma Umum andam um General Tahsin Çelebican, Mahalli İda- reler Umum Müdürü Cemil Keleşoğlu, Vilâyetler İdaresi Umum Müdürü Fet- hi Tansık. İşte, Sakaryaya giden heyet Dahiliye Vekâleti Musteşarı Ke— mal Hadımlı, Nüfus İşleri Umum 4A.B. böylece şimdiki ak misli talebe okutacı postaya ayıracak, mevcudun 1k1 tır. Ne denir, Allah okuyanlara «zi- hin açıldığı, 'okutanlara kuvvet ve kudret ihsan eylesin» den gayri. Olgunluk 1mtıhanların1 toptan uzun vaadeli taksitlere bağlamak suretiy— le namzet talebe sayısını bir kat ha artırmak ve rsite — ders le ni Üüç posta uzerınde tertı lemek de mümkündür. Gelecek yıllarda belki bunu da görürüz. T eknik Sahada. — Biri dini-insani, diğeri kültürel -beşeri bu iki yenılıge ilâve olarak, teknık sahada da güzel bir icadımız var. İstanbul telefonlannda çoktanben SESSİZ Sse- dasız tatbik edilen bu basit olduğu kadar dahiyane (sıfatı fazla müba- lağalı bulmayınız, bizde «deha» pa- ca bile olsa bahsetmemek haksızlık lstanbulda 1sted1g1nız bir nu- a nuşabilirsiniz ad. çen «Yanlış, efendim» gibi sözler, oto- matik olarak sizin zimmetinize yazı- lır, bunun o kadar ehemmiyeti yok- tur, faturada nihayet pek de ödene- meyecek kadar faz lalık yapmaz; fa- diğer taraftan telefon idaresi- nin madubuna kaydolunur ki, abo- çücük bır him olan nokta budur ve icadın bü- tün zarafetı de bu noktadadır. ütevazı — insanlarız. Boyle buluşlar, meselâ, Amerika- ğ h dyolar TV, gazeteler dergıler aylarca bundan bahsederdi. Kendimizi reklâm etme- ği öğrenemedik gıtt. ıcatlar olsa dürü Adil Dündar, — Teftiş heyeti re- isi Recai Türel. Ancak son dakikadadır ki, Sakar- yaya hiç olmazsa bir vekilin gitmesi lü- zumu hatırlanmış ve Maarif Vekili Ce- lâl Yardımcı bu işe memur edilmiştir. Bilindiği gibi Adıyaman Vilâyetinden ayrılmaktadır ya, muhalefet liderinin seçim bölgesi- dir. Basın Bir bavul hazırlandı vin, etrafını, daha sabahın pek er- ken saatlerinde — muhabirler, gaze- te fotoğrafçıları sarmıştı. Ev Şişlide, Ebediye tepesine giden yo- sakini ise mahkümiyet kararını Temyı— 7