4 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

4 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER kaletınden yorgun ve uykusuz, ama ge- memnun ayrıldı, 1955 butçesı 2976 056.419 lira idi. Toplantı — Başvekilin — riyasetinde Maliye Vekili Hasan Polat- aşka vi H Gelirler. er Mudurlerı toplantıya katılı yor- . Konuşmalar öğleden sonra üç sı- Konuşmalara ka- tılanlar bu işin mütehassısları idi. Ha- tırlanabileceği veçhile tinin muhalefet yıllarında bütçe tenkit- lerini yapan Adnan Menderesti. Bir de Hariciye Vekili Prof. Fuad Köprülü ha- zır bulunuyordu. Adnan Menderes yıp- randıkç hem Parti Genel Başkanlığın- da, hem de hükümet reisliğinde kendi- sını ıstıhlaf etme Zzamanının yakınlaştı— ğim hissettiği için bir nevi «Başvekil- lik stajınnın Prof. Köprülü ıçın faydasız olmadığı duşunulebılırdır Zira doğrusu ıstenılırse bu gibi erde ne ihti- ne cl oyl korkunç bir ka- Ama öğrenmesi lâzımdı! Konuşmalar çok geç zamana kadar sürdü. Bütçe, nihai şeklile gözden geçi- 'at Parti, — muhalefet biliyeti getırmekle mükellef hissediyordu. Ger- çi denk butçe, maliyecilikte fazla bır mâna if: Parti iktidarını elini kolunu bağlıyor- du. Buna çalışılmıştı. bu husus gözden geçiriliyordu. Kocaman Maliye Vekâleti bınası— in aşvekıl ve vekillerle bera- urlar da kendilerini r eden hususlar yapıyorlardı. Anayasaya göre hükümetin bütçeyi ber memi üzerinde son rötuşları Bir yazı — bir aksülamel A sağıdaki yazıyı lutfen okuyunuz sonra düşü ağırma hususunda emsal- siz kudreti olan Feruzan Selçuk; bir gece, Bahçelievler'de meraldi bir top- luluk huturunda ellerini masaya koy- du ve gaybe seslenere ek: — Ey Eşrefin nezıh tur hu!.. diye — hitabetti, lütfen teşrif eder misinizi... — Geldiğinizi, - masanın ayagını beş kere vurarak bildiriniz!.. kere hava— lanarak, ruhun geldiğını haber . vi di. Ustad Feruzan Selçuk sordu: — Halen nerede bulunuyorsu- Eş : masanın ayağını alfabe- ye göre vurarak cevap verdi: asviri mümkün — olmı ışık, renk ve ahenk alemı'ndeyim.’ 0: cereyan — ediyor mu?. — Geçende bir ayıyı imamlık pâyesiyle, — cennete — koydular. — Sor- dum: bir simsarı yobazı boğdu- ğu için, bu mükâfat verilmiş!... Feruzan — Selçuk a rica etti — Peki; sizin gibi bir nüktedan bu — hâdiseden mülhem olarak bize bir. espri lütfetmezler mi?. Eşref, cevap verdi: — Türkiye'deki — siyasi — hâdisatı ruhen — takip edi, üzülüyorum!, Ayıya: "Bu isi dın imam degıl peygamber olur- dun!...” —— dedim u yazıyı bır partinin resmi or- ganı neşrederse, o parti — topyekün Büyük Millet Meclisine 1 Aralıktan ev- vel vermesi gerekmektedir. Bu nokt yerine getirilmiştir. Lâyiha evvelâ Büt- çe komisyonunda tetkik edilecek, her Hasan Polatkan Bütçesi 3 milyar <<cınayete teşvik» ile itham edilebi- lir edilemez mi? Savcılık yazının mesullerı hakkında — takibata geçer mi, geçmez mi? Mesele Türkiye Bü- yük Millet Meclisine intikal ettirile- dığı Orta Şark memleketlerine döner mi dönmez mi? İşin en hazin tara- fi bu teşvikin bir partinin resmi or- ganı tarafından yapılmasıdır. F akat meselenın Türkiye Büyük Millet Meclisine ıntıkalı bir ya- na, savcılık dahi böyle bir yazı kar- şısında ana kadar harekete geç— miş degıldır Bilmiyoruz, vatand lar cinayete bundan daha iyi şekil— de teşvik olunabilir mi? Savcılık dahi harekete geçme- miştir; yukardaki yazı — aslında bir tek kelimesi değişik — olarak intişar etmiştir. Menderes'in yerinde İnönü vardı. Tazı 28 Kasım Pazar günkü Zafer Gazetesınde neşredilmiştir. Evet, memlekette huzur ve asa- yiş istiyoruz. a bunu isterken savcılar bunun bozulmamasına dik- kat ederlerken Menderes veya İnö- nü, herkes için ölçü bir olmamalı mı? Resmi gazetesinde bu satırlara yer veren bir partinin sonradan şu- na veya buna kızmasına hak verile- bilir Merak edıyoruz Eger yazıda hakikaten İnönü — isminin — yerinde Menderes olsaydı, yazının doguraca— ği aksülamel bu mu olurdu vekil komisyona kendi vekâletinin büt- çesi hakkında izahat verecektir. Bunu müteakip müzakereler umumi heyete ıntıkal edecek ve Millet Meclisi Şubat n ikinci yarısında geceli gündüzlü çalışarak butçeyı görüşecektir. Müzake- relerin sonunda başvekilin bir konuşma onuşmaya cevap vermesi caiz görülmemişti. Şimdi, her yıl olduğu gibi muhale- fetle ıktıdar arasında bir polemiğin açılmasına intizar edilmektedir. Pole- ütçenin denkliği bahsinde başlayacaktır Hiç şüphe yok ki, muha- lif mütehassıslar bu denkliğin sun'i ol- duğunu belirtmeden — yapamayacaklar- dır. Muvafık mütehassıslara — gelince onlar da lâyihan samimiyetini var kuvvetlerde koruyacaklardır. Halbuki mühim olan, bu vesileyle memleketin içinde bulundugu hakiki ik- tisadi durumun tam bir açıklıkla ve hiç bir politik maksad güdülmeksizin, olduğu gibi millete bildirmesidir. Mu- haliflerimiz ve muvafıklarımız bunu ya- parlarsa, hakikaten büyük hizmette bu- lunmuş olurlar. Karartmanın veya nin faydası nedir ki? AKİS, 4 ARALIK 7954 pembeleştirme-