4 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

4 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

mani olmaktır. Bu Kolancılar, — Ter- kçular, — Kazazlar, Kahyehane, Tuğçular, Kavukçular, Ha- cıhüsnü, Fesçiler, Alişah, Emrişah, Ha- zırelbiseciler, Püskülcüler, Yarı Taşhân, Gelincik, Kuyulu, Mütevelli, Yeşildirek- li, Sarıhasan, Yorgancılar, — Lutfullah, Hacımemiş, Mektep, Yağlıkçılar, Zen- neciler, Takkeciler, — Kazaslar, Ressam, basmacılar, Feraceciler, Sipahi, Keseci- ler, Serpuşçular ve Saraflar harıl harıl yanmaktadır. Ateşin ilk görüldüğü anın üzerin- den yedi saat geçmiştir. üzeredir. Saat beşe gelmiştir. hâlâ çalışmaktadır ama alevler mütema- diyen yükselmektedir. Kapının kenarın- da bir adamın gozlerınden yaşlar ak- maktadır. Bu adam İi Müdürü Tevfik Himalaya'dır. bir şey yapamamaktan aktadır. Erler cansiperane sarfetmişlerdir. Ama çarşıya girmenin imkânı yoktur. Nitekim hâdiseden sonra ilk raporlar çarşıdakı 3 bin dükkândan 2 bin tane- sinin, 65 sokaktan 34 tanesinin yandı- ğını bildirecektir.. Bir tek gece içinde İstanbulu İs- tanbul yapan bir kaç ana eserden biri daha taş ve kül haline gelmiştir. destene sirayetine sırada Bütün — memlekette — teessür aber duyulur duyulmaz büyük bir teessürün yurdu kaplamaması im- kansızdı. Bizzat Devlet Reisi şu anda hâdise yerinde Adnan tir. Bunların içinde Dahiliye Vekili Dr. Namık Gedik ile Nafıa — Vekili Kemal Zeytinoğlu da vardır. Dr. Namık Ge- dik ile Kemal Zeytinoğlu trenden iner İstanbul tarafına geçmişler ve giderek vaziye- ir. Hattâ kendileri- ne çarşının içine girmenin tehlikeli ol- duğu söylenilmişse de d'n]ememişler ve vaka mahallini uzun miş- lerdir. Ertesi gun İst anbula vası] olan Devlet Reisi de ilk iş olarak Kapalı- çarşıyı görmüş, müteakiben alman ve alınacak olan tedbirler hakkında alâka- lılardan izahat istemiştir. ürkiye pek çok felâket görmüştür ve Turk milleti her felâketten sonra, iş başında bulunanların ağzından bol bol sinin yapılacağı, orada dükkânı bulu- nan 10 bin kadar esnafa yardım edile- ceği, kendilerine her kolaylığın göste- B münaseb Zeytınoglu nun başkanlığında bir komi- çalış, neyse değerin onu kazan ve Bizim yakamızı bırak; bütün idare mec- lisi âzalıklarından da istifa et». Gö- recektir ki, o da, bir ay geçmeden 1ktıdarın aleyhıne dönecektir. Bun- l mazide aynen böyle ha- reket etmışlerdır. Yakın 1stıkbalde AKİS, 4 ARALIK 1954 YURTTA OLUP BİTENLER Kapalıçarşı Beklenilmiyor te kurulmuştur ve bizzat Celâl Bayar bu komitenin çalışmaları ile alâkadar olmuştur. Bir de yardım listesi açılmış ve ilk olarak İş Bankası 0 bin lira teberrüde bulunmuştur. Bunu başka te- berrülerin takip edeceğinden hiç kim- senin şüphesi yoktur. Umid ve temen- ni olunur ki, bu hararet alevlerin ge- çici hararetinden mülhem değildir ve şimdiye kadar daima olduğu gibi alev- lerin sıcaklığı kaybolunca — hislerimizin sıcaklığı da soğuyup gitmesin. Yeni bir çarşı yapılacak... Mü- kemmel! Eski çarşıda dükkânı bulunan esnaf, oraya yerleştirilecek.. O da mü- kemmel! Bütün maddi zarar belki te- lâfi de olacak... Çok iyi! Ya, beş yüz Onu kim ve nasıl geti- rip yerine koyacak? Giden gitmiş, ha- kikt kayıp telâfi edilmez tarzda İstan- bulun omuzlarına her yerde çıkabilir. silip süpürebilir. Ama Kapalıçarşı gibi bir âbide hakkında bir kaç sene evvel bir itfaiye müdürü tek mesulü vardır: dikkatsizlik, ihmal, lâkaydi. Kapalıçarşı gibi âbideler dünyanın her tarafında milletlerin göz bebekle- aynen böyle hareket etmeye mukte- dirdirler. Bunların çizdiği levhaya inanıp insan, değil bütün Demokrat Parti muhalefetı yıllarındakı mucadelesı— mak, pencereyi açıp t sokağa bıle tukurmez Elem eren, işte bundan ibarettir. yanıyor değildi — ki.. ri gibi baktıkları âbidelerdir. Her türlü tehlikeden masum kalmaları için hiç- bir fedakârlık esirgenmez. Biz ise, mo- dernleştiriyoruz diye çarşının eski tu- lumba tertıbatını atmış akat yerine yenısını elektrik kon Çarşını elektrık]erının her an kontak yapabılecegı daha yularca ev- vel raporla bildirilmiş, fakat hiç kimse aldırış bile — etmemiştir. Kapıya asılan bir «Ya Hafız» levhasının ateşe karşı en iyi silâh olduğuna inandıktan sonra, Or tada mesele mi kalır? hazin tarafı şudur ki, Kapa- h B şekılde ele alsak. O takdirde Kapalıçar- şı yangınının hiç olmazsa bir şeye yara- dığını düşünerek kısmen teselli bulur- duk. * K apalıçarşı yanıp kül olurken, İstan- bulun Valisi ve Belediye Reis Ve- kili arap âleminde bir seyahatte bulu- nuyordu. Maliye İkinci denk bütçe gece, Ankara'da Ulus Meydanının hemen kenarındaki bir binanın ışık- ları sabaha kadar yandı. Binanın kapı- nan Menderes ışıkları yanan Maliye Ve- 5