11 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

11 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

venlik için harcadığı paralar da büyü meblağlara ulaşmaktadır. Zira devletın bugünkü karakterlerinden biri sosyal- dır İtalyan Hükümeti sivil servislerde çahşanların ucretlerıne bir milyon kadar kişiye apmıştır. Bu hızmetlerde çahşanlara bundan böyle ayda beşbin liret fazla ödenecektir. Mevcut vergile- re yapılan zamlarla mali yılın sonuna kadar 21 milyar liretlik — fazla varidat temin edileceği umulmaktadır. Gelecek yıllarda 30 milyar liretlik bir artık bek- lenmektedir. Geçen seneki İtalyan büt- çesinde işçilere, emeklilere Ve sivil hiz- metlerde çalışanlara ödenen para bir milvar civarında idi. Yeni yapılan ayar- lamalarla bunun 113 milyar lıret daha arttıgı anlaşılmaktadır Bu rafların büyük bir kısmı devlet butçesı tarafın— dan ödenmektedir. ümet tarafından kabul olunan m yap- mak ilk önce bakanlar tarafından iyice karşılanmamışsa da Bakan — tasarının kabul edilmemesi halinde istifa edec ğini bildirdiğinden — beklediği netıceyı istihsal edebilmiştir. Hükümet bir defa meselenin esa- sında anlaşmağa — vardıktan sonra İiş- birlikleriyle temas — etmiş ve bunların çalıştırdıkları işçilerin ücretlerini artır- masını temin etmiştir. Yalnız cari ücret- ler değil emeklilik ödenekleri de artı- rılmıştır. Faaliyetlerimizin çoğu bilhas- sa bunların iktisadi hayatta olanları ha- lilik ödeneklerine, işçi sigortalarına öde- nen primlere tahsisat koyar. Zaten eko- nomik ve sosyal bir karakter taşıyan devletten de anlaşılan budur. İnsanla- rın kendi menfatlerini en iyi kendileri- nin müdrik olduklarını iddia eden ve bunun için de devlet müdahalesini hoş karşılanmıyan iktisadi anlayış artık mü- zelik olmuştur. İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Amerika'da Patlayıncaya Amerika Almanya bekliyor O dunç verme ve kiralama kanunu gereğince Amerika — Birleşik Dev letleri Batı Almanya'ya yardım için bir program — hazırlamaktadır. — Amerikan tankları, tayyareleri ve ağır - otomatik tüfekleri 500.000 kişilik Alman ordusu- na bol miktarda temin edilecektir. man silahlanmasının plânlarını hazırlı- yanlar Alman 1lahh kuvvetlerinin teç- hizat masraf]a 40 milyar Alman markına olacagını söylemektedir— ler. Bu meblag dolara tahvil edilince 9 milyar 520 milyona baliğ — olmaktadır. Amerika Bırleşık Devletlerı bu teçhi- im edecekt 1r Alman kısmını kendileri çekeceklerdır Alman- lar en Amerikan yardı- mına 1htıyacı oldugunu ileri sürmek- tedirler. Almanya'nın yeniden silahlan masının başlangıcında Amerika Bırleşık AKİS, 17 ARALIK 1954 atom sanayii kadar gidecek Devletleri baza ağır silâhları Almanya- ya vermeğe hazar olduğunu bildirmiş- tir. Amerika Birleşik Devletlerı yüksek komisyonu yardımın ulaşacağı meblagı söyleme zamanının daha k olduğu- nu ifade etmıştır. ma Ba— kanlığı Alman — yeniden silahlanması başlar başlamaz 500 000,000 — dolarlık Amerikan yardı lmanya- n hemen ya akın edecegını bıldırmı tir. Bazı otomatik tüfeklerle, bazı mü- himmat, tanklar ve teçhizatla ilgili ye- dek parçalar ve ikmal vasıtaları tez el- en Almany 'ya gonderılecektır Bunun için A.B.D.'nin Bonn'da Alman yeniden silâhlanma heyetiyle Amerikan yardımı- nın esaslarını tesbıt etmek üzere bir Amerikan yardı u urmuştur. Silâhların 1ma1atı tipleri belli olancaya sılahlanmasımn keri bırlıkler için lüzumlu olan teçhiza- tın Ve orta tip tankların yeniden ima- lâtı 4-5 senelik bir zamana mütevakkıf- tır. Alman sanayicileri Almanyanın tek- rar silâh imalâtına başlamasını pek iyi karşılamamışlardır. 70 milyarlık Amerikan bütçesinde savunma masrafları 35 milyar dolar ci- varındadır. Askeri masrafların bu kadar büyük meblağlara — varması Amerikan Ekonomisinin muvazenesini temin edi- yordu. Bu seneki bütçede askeri mas- raflar 1/6 kadar kısılmıştır. Fakat Ame- rika SEATO paktını Uzak-Doğu'da kur- makla, Almanyanın Brüksel ve NATO anlaşmalarına iltihakını temin etmekle gene bütçelerinde savunma masrafları- nı yükseltecektir. Üç senede Almanya'- ya yapılacak askeri yardım 9,5 milyar olduğuna göre. Herhalde Alman silâh- lanması ve uzak doğu'da meydana geti- rilen ittifak bir mâna ifade edecek ma- hiyettedir.