11 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

11 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER Joseph Mc Carthy Azı dişi Kongre müzakereleri Ocak ayında başlayacaktır. Bu müzakereler sırasında Başkan Eisenhower'in bir çok dış poli- tika — meselesinde Cumhuriyetçilerden çok Demokratlar tarafından desteklene- ceği anlaşılmaktadır. Zaten işin başın- dan beri Eisenhower ve Dulles'ın dış politikaları müfrit cumhuriyetçilerden ziyade mutedil demokratların temayül- lerine yakın bir manzara — arzediyordu. Gerek Başkan, gerekse Dış işleri vekili her hangi bir harp tehlikesini bertaraf etmek arzusunu izhar ediyor ve buna itina gösteriyorlardı. Buna mukabil ge- rek senatodaki, gerekse — Mümessiller meclisinde pek cumhuriyetçi âza daha aşın davranıyorlardı mokratlar Eisenhoweri destek- lemeseler Reisicumhur müşkül vaziyette kalmaz mı? Elbette ki kalır. Bu hal Demokrat partinin isine gelmez mi? El- bette ki gelir. O halde neden destekli- yorlar? ünkü aksi tavır, Amerika Birle- şik Devletlerının işine gelmez. İşt Amerika'da da İktidar ile te Muhalefet arasındakı münasebetler bu ölçüyle ayarlanı Mc Carthy takbıh edildi. A merika'nın «Belâlı Adam» Senatör Joseph Mc Carthy Amerika senatosu tarafından resmen takbih edilmiştir. Bir zamanlar dünyanın en büyük demok- rasisini bir ucundan Ötekine titreten ve hür âlem içinde Amerika'ya belki de en fena propagandayı — yapan ateşli sena- tör bu suretle feci bir darbe yemiştir. Gerçi <«takbih» fiilen büyük bir manâ ifade etmemektedir ve Mc Carthy Se- natodaki vazifesine 1956 senesinin so- nuna kadar devam edecektir. Ama bir daha seçilmesi — böylece müşkül hale 16 söküldü geldiği gibi itibarı ve ondan daha mü- himi kudreti sarsılmaktadır. Komünist avcısı Mc Carthy artık namuslu Ameri- kalıların rüyasına giremeyecektir. c Carthy'nin takbihi isteyen tek- lif üç hâdiseyi ileri sürmekteydi: Se- natörün 1952'de Senato seçim komite- sini kaale almadan hareket etmesi, ko- mite azalarını tahkiri ve General Ralph Zwieher'e iftirası. Teklifin ilk iki mad- desi kabul edilmiştir Rey meselesi son — derece alâka uyandırıcı bir şekilde cereyan etmiş ve Demokratların tamamı ile 23 Cumhu- riyetçi ve | takil Mc Carthy'nin aleyhinde rey Vermışlerdır. 19 cumhur riyetçi ise Senatodaki Cumhuriyetçi gu- rubun reisi Knowland ile beraber tek- lifin aleyhinde, yani Mc Carthy'nin le- hinde bir durum almışlardır. Bu suret- le Knowland'ın Cumhuriyetçi iktidar ile bütün bağlarını koparmak niyeti meydana çıkmıştır. Senetatör Mc Carthy'nin bu suret- le tırnaklarının sökülmesi ile hakikaten bir dev yıkılmaktadır. Amerikan de- mokrasisinin zaman Zzaman Mc Carthy gibi demagoglara hayat hakkı tanıdığı, hattâ onları son derece kudretli hale ge- tirdiği bir hakikattir. Senatör Amerika- lılarda mevcut Komünizm tarı Faalıyetler tediğini çekerek ter döktürmüştür. Ya- vaş yavaş azmış, işi azıttıkça — azıtmış, beraber çalıştığı genç çocukları Avru- pa'ya göndererek onlara Büyük Elçile- ri kontrol ettirmiş, her yere burnunu sokmuş, kiliseden ilkokullara kadar gır— medıgı yer bırakmamıştır. Mc. Carthy'- nin yüzünden dünyanın bu en büyük demokrasisinde insan hak ve hürriyet- leri zedelenmiş, fakat senatör aleyhinde de kuvvetli bir cereyan baş göstermiş- tir. Patlak veren ilk hâdise Mc Carthy'- nin adamlarının bir arkadaşlarına izin verilmediği için topyekün ordu aleyhin- de harekete geçtiklerinin ortaya atılma- sı olmuş, iddianın doğru bulunduğu an- laşılınca kıyamet kopmuştur. Mc Carthy böylece ilk darbeyi yemiş, komünistle- ri temizliyorum derken bir takım kirli işler çevirdiği meydana çıkmıştır. Bu nun üzerine Senato hususı bir tahkikat komitesi kurulmuş ve mesele ciddi şe- kilde ele alınmıştır. Şimdi Senato umu- mi heyetinin takbih — kararını vermesi senatörün sonunun geldiğim işaret et- mektedir. Artık Mc Carthy Amerika'da korkunç bir kuvvet olmaktan çıkmıştır. Demagogların doğmasına vesile ve- ren Amerikan demokrasisi Allahtan ki onları berteraf etmek kudretini de be- raberinde taşıyor. Rusya Moskova'da bir Nato rnavudun adı. Manuş Mutiu idi. Rumeninki Şivu Stoyka. Macarınki Andras Hegedus Bulgarınkı ise Anton vardı: garabeti anormal değildi. adam aynı gün Moskovada bir kürsüye çıktılar ve uzun birer nutuk çektiler. Söyledikleri aynıydı: Eğer batı demok- rasileri Almanyanın silâhlanmasına dair olan Londra ve Paris — andlaşmalarını tasdik ederlerse doğu demokrasileri de kendi aralarında askeri bir ittifak akte- peyk devletin gönderdiği delegelerden Molotof Merakı hukuk mu? AKİS, 11 ARALIK 1954