11 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

11 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

2) Arazi dağlıktı. 3) Kore'de bir çok intan hastalıkla- rı da andemik halde idi. Muhacirler ve mülteciler, hastalıkların — intanların ya- yılmasmda müteharik birer ajan rolü oy- nuyorları Bütün bu kötü şartlara rağmen has- tahaneye gırenler kuvvenin binde 468'- ini aşmıyordu. Birinci dünya savaşında bu nisbet binde 852 ikinci dünya sava- şında binde 588 i Kore savaşları sırasında birliklerde önemli salgınlar olmadı. Bu başarıyı, koruyucu hekimliğin gayet dikkatli bir şekilde tatbikine borçluyuz. Malaryaya karsı savaş da parlak — sonuçlar verdi. Haftada bir defa ağızdan verilen chlo- roquıne klinik safhadaki malaı'yaya çok ıyı tesir etmekte idi. Primaguine'in her gün iki hafta süre ile ana vatana dönen birliklere verilmesi sayesinde dokularda- ki parazitler de yok edılebılıyordu 1951 de bızım bılme iğimiz bir hastalık orta ya çıkm Buna (Fievre aıgue he ragıque) denılı ordu. — Bütün cudda kanamalarla, ateş yüksekliği ile ani ola- rak başlıyor, ağır seyrediyor, yakalanan- ların yüzde 10 u ölüyordu. Sonradan hastalığın zamanında tedavisi sayesin- de vefiyat yüzde 5'e indirilebildi. Bu gün de bu hastalık üzerindeki bilgiler eksıktır Belki de intanın yayılmasında Kore, Mançuri, Sibirya'da yaşayan ba- zı kemirici hayvanlar aracılık etmekte- dirler. Salgın yapan — karaciğer iltihabına (Hepatite epidemigue) yakalananların sayısı Öbür hastalıklara yanında pek fazla değildi. de 35 kadardı. Sonradan gittikçe azal- Harpte doktor Cephenin içinde AKİS, 11 ARALIK 1954 TIP Dr. Behçet Uz İki devirde vekil olan tek adam dı. Bu hastalıkda korunma ve tedavi önemli bir mesele teşkil etmişti. Hâlâ da bu hususlar karanlık durumlarını muhafaza etmektedirler. yaralarından ötürü hastahane- lere yatırılanların sayısı büyük değişik- likler göstermişti. Fakat — yaralılarda ölüm nisbeti ikinci — dünya savaşında yüzde 4.5 olduğu halde, Kore savaşla- rında yüzde 2.3'ü geçmedı İkinci dün- ya savaşında, yaralılardan iyi olarak tekrar cepheye gönderilenlerin nisbeti yüzde 77 iken, Kore savaşlarında yüzde 85'i bulmuşdu. Bu savaşlarda havadan tahliye de çok önem kazandı. Uçakla veya helikop- terle savaş bölgesinden geriye taşınan yaralıların sayısı 60.000'i buldu. Araştır- malar savaş bölgesine kadar ulaşdı. Çok geniş ölçüde yapıldı. Daha önce bu çap- da çalışmalar yapılmış değildi. Bu ara- da donukların korunma ve tedavisinde başarıları - söyleyebiliriz. cerrahisinde de büyük iler- lemeler oldu. Sekizinci Amerikan ordu- sunda çeper arterlerine 300 müdahale yapıldı. Bunların yüzde 80'ninde mu- vaffakiyet — sağlandı. Şok tedavisinde, yara debiridman ve dikilişlerinde, in- tanlarla savaşda sağlanan — ilerlemeleri şan birliklerde moral yükseldi, hem de erlerin hekime, hekimin kendine ve sa- natına itimadı arttı. Bir yandan da ye- ni teknik ve ilâçlar ordudan sivil hekim- lik alanına doğru yayılarak — pratikde tatbik sahası bulmağa başladı. Antibiyotiklerin kullanılması ore tecrübelerinden sonra Ravdin bu konu üzerindeki fikirleri bir ra- por halinde bulunmaktadır. Bu rapordan öğrendiğimize göre: ya- ileri hatlarda — bulunduğu sırada veya daha sonra ilk yardım istasyonuna getirilince : 1) Eğer orta şiddette bir yara almış- sa ve ağız yolu ile bir şey alabilecek durumda ise kendisine her dokuz saatte bir 15 santigram aureomycine veya ter- ramycine yutturu 2) Yaralı gırsa ve ağız yolundan birşey alacak duru değilse, kaba ete 400.000 ünite Penicilline—retard ya- pılır. 3) Yara karında ise penicilline-strep- tomycıne karması — enjekte edilmelidir. oz günde yarım gramla bir gram ara- sında olacakdır. 4) Yukarıda söylenen ve küflerden vurulacakdır. Fakat bunlardan fazla bir- şey beklememek lazımdır İlk müdahale yapılmadan ileri hat- larda antıbıyotıklerden proflaktik olarak ne bekliyoruz? Antibiyotikler yaralının mikroplara karşı savaşında ona yarı cı oluyorlar. Eskiden yaralılar operato— rün eline olduğu gibi gelirlerdi. Bu gün ise daha yaralandığı andan itibaren ya- nı en ileri savaş hattında intanlara kar- şı korunmuş ve ameliyata — hazırlanmış oluyorlar. Adeta bir harp yaralısı gibi değil sivil hayatta muntazam bir de ameliyata hazırlanmış bir hasta du- munda bulunuyorlar. Bu antibiyotik tedaviye ılaveten bir de — Hibernation yapılacak olursa yaralı şoka karşı da korunmuş olacak ve canlandırma dedi- ğimiz konu daha ılerı hatlarda başarıl- mış bulunacaktır Bu hususda Hiberna- tion'da yapmağa yetkili mütehassıs ele- manlardan müteşekkil — mobil ekipler kurulması da düşünülmektedir. AKIS Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz 27