8 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

8 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

İKTİSADİ Maliye Mılletvekılı maaşları D emokrasi en basit ifadesiyle halk idaresidir. Fakat halk kendi kendi- nı doğrudan doğruya ıdare edemez, es- zakere ettikleri devirler sona ermiştir. Çünkü zamanımızın devleti ne bir Ati- na ve ne de bir Roma sitesidir. Onun için demokratik bir rejini veya nizam- dan bahsolunduğu vakit hatıra gelen şey idare edilenlerin kendi aralarından ida- tü edenlerı seçtıklerı bir duzend . Böy- silen faaliyette bulundukları için ken- dilerine — temsilciler de denir. — Zaten temsili bir hükümet — sistemi — gerçek manada demokratik bir hükümet siste- minin müteradifidir. İşte demokrasinin bu hususiyetidir ki kendisinden demok- rasi bir fazilettir diye bahsettirmekte- dir. Böyle faziletli bir nizam içinde nun biraz burada münakaşasını yapa- cağız: Devlet hizmetinde çalışmanın şu zevki vardır ki bunu diğer sahalarda bulamazsınız. Devlet memuru — ferdi yaratılışı icabı taşıması — gereken hod- gamlık duygusundan zamanla büyük ölçüde kaybeder ve adeta diğergam o- lur, yaptığı işler elde ettiği başarılar kendinin değil fakat içinde bulunduğu cemiyetindir. Faaliyeti karşılığı mey- dana getirdiği basılardan aldığı hisse ka- nun yazının kendi maaşı için ayırdığı paydır. Bu pay maişetini karşılıyacak rum bu iken, milletvekilleri için durum mahiyeti itibariyle biraz farklıdır. Çün- kü devlet memurluğu devamlıdır, me- mur olabilmek için muayyen Vasıflar lâzımdır. Milletvekilliğinin de kendine has hususiyetleri vardır, daimi değil ge- çicidir, tayınle degıl seçımledır Üstelik ların hepsi milletvekilliğini en az devlet memurluğu kadar manen tatmin edici şerefli bir vazife haline getirir. Lâkin bu şerefli vazife aynı zamanda manen AKİS, 8 OCAK 1955 lunabilmek gerçekten güç istir. İşte bü- tün bu sebepler milletvekillerinin mad- deten tatmin olunmamalarını icabettirir. memlekette milletvekillerine sebeplerinin başında vazife- ların girebilmesi İhtimali vardır. Bu ba- min edebilmek için bu şerefli sahanın Onun için diyeceğiz ki bir, milletvekili- nin alacağı maaş uzun yıllar devlet hiz- metinde çalıştıktan sonra, baremin bi- rinci derecesine ulaşmış seçkin, bir Me Maalesef 1t1raf etmemiz gerekır k SAHADA D. P. li mebuslar Dar gelirliler ıçın birer sıçrama tahtası haline gelmiş- ti u urumdan amme hizmetleri müteessir olmakta binnetice hepimizin işleri aksamaktadır. Yirmi yılda yetişen edecek ve ancak hakiki idealist ve mü- cadeleci ruh sahibi kimseler siyaset gi- bi dalgalı bir ummanda yüzme yarışma çıkacaklardır. Şu ana kadar milletve- killerinin almakta oldukları maaşlar kendi ölçülerimize göre hiç de düşük değildi. Yeni olarak yapılan zamlarla belki 1950 senesindeki aldıkları maa- şın satınalma gücüne yeniden kavuşa- caklardır. Fakat iktisadi hayatin 1958 de muvazenesini bulacağım iddia eden sayın iktidar partisi mensupları bugün aldıkları parayla da 1958 senesine kadar kemerlerini — sıkabilirlerdi. Eğer viyemizin yükselmesi de u iddia eden — sayın milletvekillerimizin l1