8 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

8 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

TIB nımaktayız. Con Ahmed bunlardan bi- ri değil mi idi? Bunlarla halk efkârı aylarca meşgul olur, bulanır, durulur. Halk bu zavallıların basta olduklarını bilmez. Onları hakikaten bir şey başar- aten millet endı içinden Bu onu tabii arzusudur. Bu nokta- da herkes hıslerıne maglu leri bile haklı görmek ister. mı ise hâdiseleri objektif olarak müta- lâa eder, tenkid eder. Kolay kolay ka- bul etmez. Çabuk aldanmaz. Şimdi bir an kanserin türeme se- beplerini de beraberce gözden geçire- lim ve yüz yıllardanberi bilginlerin dü- şunebıldıklerını özetleyelim. Birkaç hay- van tümörünün vıruslarla ilgisi olduğu arlık biliniyor. Daha evvelki yazıları- ızda bunlardan bahsetmışlık Tekrar- lamıyacagız Bunların dışında genel olarak bu gün hakiki tümörlerin mahi- yetini ve sebeblerini bilmiyoruz. Esas- l1 teoriler şunlardır: Cohnheim teorisi: Tümörler, rüşey- mi hayatta başka yerlere saçılmış olan oku ve organ kısımlarından teşekkül eder Ribbert teorisi: Tümörler, rüşeym hayattan sonra kardeş doku baglantısın— ayrılarak başka dokularda yerleşmeleri post - ambriyonal hayatta daha çok olmaktadır. razit ve enfeksiyon teorisi: Bu mörlerin asıl sebebini bir enfeksiyona, bir mikroba, bir parazıte bağlıyamamış- tır. Yalnız yukarda da söylediğimiz gibi viruslarla ortaya çıkan tümörler bir is- tisna teşkil eder. Tahriş teorisi: Bu fikir bu gün de kıymetini muhafaza etmektedir. Kadın- larda sutıyenlerın baglarının erkeklerde raviyole ışınlarıle ortaya çıkan deri kan- serlerini, ntgenden korunmanın pek ibtidat oklugu devirlerde rontgencılenn ellerinde görülen kanse leri bu nazari- estekle in sayabılırız duğunu söyleyenler ve akciğer kanserlerini tamamen tütünün kötü alışkanlığına bağlayanlar çoğalmış- tır. Ayrıca deri üzerine sürülen bazı maddelerle hayvanlarda deneysel olarak kanser yapmak da mümkün olmuştur. 20 benzantrasen, benzo Bu maddelere kanserıjen hidrokarbür- ler denilmektedir. eşhu ları Di- 'DE sa- P lantren'dir. D grubu vitaminlere, dijitalin dediği- miz kalb kuvvetlendirici maddeye, böb- rek üstü bezelerinden çıkarılan hormon- lara, safranın içinde bulunan bazı mad- delere ve nihayet kolesterine pek ben- zemektedir. Bunların çoğu vücutda ta- bit hallerde bulunan ve bir salgı bezelerinin hazırladıkları lerdir. Bunların biraz değişivermelerile Kanser yapıcı maddeler ortaya çıkabi- lir. Kadınlarda meme ve seks organları kanserlerinin, erkeklerde prostat kanser- lerinin çok görülmesi belki de bundan- dır Bu güne kadar 25 adet kanser ya- pıcı madde hazırlanmıştır. Ayrıca bir çok radyoaktıflerde kanser yapıcı tesir göstermektedirler. Radyom, toryom, rad- yoaktif fosfor bu arada sayılabilir. forlu saat kadranı yapanlarda, parafin, petrol işçilerinde, t ile uğraşanlar- da, arsenik ocaklarında — çalışanlarda, anilin boyalarıle uğraşanlarda, nikel, kobalt, krem işçilerinde görülen kanser— leri de hu gruba sokmak lâzımdır. İrs teorisi: Kanserin ve kötü huy- lu başka urların bazı" ailelerde ve bu ailelerin soyunda, sopunda tercihan gö- rüldüğü dikkati çekmiş ve kanser ba badan, anadan evlâda kalan kötü bir miras gibi telâkki edilmiştir. Kitaplarda ailesi buna bir misal olarak gosterılmek— tedir. Hakikatte ise bunlar kötü tesa- düflerden ibarettir. Irsıyetın kanserde onemlı bır tesiri olduğu söylenemez. ün bu teorilere rağmen kanse- rin asıl sebebı bu gün de gizli kalmak- tadır. Tümör hücrelerinde ne gibi de- ğişiklikler oluyor? Bu bozulduklar hüc- renın sadece dış gorunuşune yani mo aiddi Yoksa hücrenin içindeki kimyasal mad- delerde, metabolizmasında bir başka de- yişle besin maddelerinin alış verişinde mi biçimsizlik vardır? Şu muhakkakdır: - Tümörü — teşkil eden, ona ilk kaynak olan hucrelerde belki de yalnız bir tok hücrede giderilmesi imkânsız bir değişiklik oluyor Mütasyona pe en- zeyen bu ani değişiklik belki de hücre- nin çekirdeğindedir. Bu mütasyon Ör- neklerini deneysel olarak radyom bom- bardımanına tutulan hücrelerde görmek ündür. e göre kanser hücrelerinin hayatı normal hücrelere göre daha kısa- dır. Çabuk harab olan bu hücrelerden kalanları dürtükleyen bir takım madde- ler ortaya çıkmaktadır. Bu maddeler ka- talizörlere 'benzerler. Bir gıda maddesi değildirler. Bu yaz. öre kanser hüc- releri her dokuda olarak az mik- tarda bulunmaktadır. Ancak bulunduk- ları ortamda onların kansere değişmesi- ne müsaid bir durum hasıl olduğu za- man tümör teşkil etmeğe başlarlar. Tümör hucrelerınde laktik asid'in, c vitamininin arttığı hücrenin anzym sisteminde esaslı farklar olduğunu söy- leyenler de vardır. Kögl, tümör hücrelerinin albümin yapısında farklar bulmaktadır. Ona gö- noasid'dirler. razlara yol açmış bulunmaktadır. Tümör teşekkülünde hormonların ve Vıtamınlerın rolü olduğuna inananlar da vardır. Bu bilgilerin ve avukatlarının ortaya leri gozden geçirelim! 1) Dr. Gorek virusları imha için vitamin enjeksıyonlan yapıyormuş. Yu- karda hayvanlarda deneysel bazı tü- mörler müstesna, msanlardakı kötü ur- larda hiçbir z edilemediğini tan ileri gelme bir hastalık bir an için kabul etsek bile bunların vi- taminle tedavisi nasıl mümkün olacak- - tır. Bir çok virüs hastalıklarında mo- dern ilmin bize sunduğu sayısız antibi- yotikleri kullandığımız halde bir sonuç ışığında Dr. Gorek sürdükleri fikir- AKİS, € OCAK 1955