8 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

8 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA seçımlere üç seneden fazla bir zaman olmadığı gibi siyasi balamdan da hata- hdır. Zira millet Halk Partisi* iktidarı zamanında maaş ayarlamasının aley- hinde bulunan demokrat evlâtlarının bu kadar kısa !lbir. zaman içinde kanaat ve dünya görüşlerini değitirmiş olmala- arsa a ölçülerimizin ken cüssemi- ; ir. B çeşitli ad- la altında mılletvekıllerıne ayda |1 ken,; Ticaret Rahatlık emareleri A 1lmanlarla Ankaradaki muzakereler erdiği vakit biz Türk - Alm varılan musbet devletlerle AKİS'in geçen sayısında belirtmiştik. Hâdiselerin seyri bir zamanda bize hak vermişe Filhakika Fransızlarla aramız- da cereyan eden görüşmelerde de müs- bet bir sonuca vasıl olunmuştur. Anlaş- manın başlıca hükümlerini birkaç mad- dede toplamak mümkündür: İki memleket arasındaki tıca— Tİ munasebetlerm gelişmesi daha de Türkiye'n Fransa'ya yapacağı ih- racatın artmasına bağlıdır. Bunun ıçin Fransa ya bu yıl 20000 ton pamuk dün rayici uzerınden ihraç edılecektır rkiye'nin ns: müterakim borçlarının tasfiyesi iki de let arasında kararlaştırılmış bulunmak- tadır. 3 — Fransa'nın Türkiye'ye açmış ol- duğu 80 000 000 dolarlık — kredinin Türk envestisman proğramında oynadı- ğı rol memnuniyet verici olmuştu İki emleket arasındakı ticari munasebetlerın istikbalde daha lişmesi için iki memlekete mensup mü- messiller birbirleriyle daha sıkı temasa geleceklerdir. Fransayla müzakereler de bu şkıl— caklarından bahsedilmektedir. Bu hu- susta iş hayatın hâkim olan kanaat Belçıkalılarla da yapılacak muzakerele— İ ani i bir ticaret anlaşması im- Japonlarla müsbet bir safhaya girdiği söylenmektedir. İsrail Türkiye'ye daha fazla ihracatta bulunmak arzusun- da ise de mamullerinin fiatları yüksek- 12 Evsizlere ev Fransada gene nümayiş var tir. Yugoslavya — lisanslarından müddeti bıtenlerın yemlenmesi uygun görülmüş- tür. n anlaşmasını müteakip dış ti caretimizde beliren rahatlık emareleri de bize gösteriyor ki Türk Alman mü- zakerelerinin tepkisi ve elde edilen müs- bet neticelerin tesiri iki memleket eko- nomisinin dışına — çıkmaktadır. Mesele- nin ehemmıyeth olan yönü de zaten bizce burada idi. Meselenin büyüğü çözülünce herhalde küçüklerini hallet- mek fazla müşkül olmıyacaktır. Fransa Frank sahasında muvazene F ransız Birliği işverenler tetkik ve iltibat komitesinin son — konferansı- na ait çalışmalar — yayınlanmış bulun- maktadır. Bu konferanstaki daha — ziyade - çalışmaları olanlarca da bilineceği gibi-frank böl- ©* & E ğ Uzi Hasıl olunan neticeleri birkaç nokta etrafında topla- mak mümkündür: 1 Frank sahasını iktisadi bir bü- tün olarak sakinlerinin ve dünya eko- nomisinin menfaati çerçevesinde muha- faza etmek, 2 — Bu sahada serbest mübadele esasım kabul etmek. Böyle bir serbest mübadeleye peyderpey gümrük huku- kunun tadiliyle vasıl olma 3 — Frank sahasının çeşıtlı kısımla- rı arasında himayeye — lüzum görülen yerleri yeknesak değil ve fakat tercihe bağlı olarak makul bir tercihler siste- mi ihdas etmek, 4 Deniz aşırı bölgelerin teçhiz edılmesı için yeteri kadar krediyi deniz aşırı sahalara tahsis etmek, 5 CFA frankım kaldırarak yeri- ne bu gunk rayiç üzerinden anavatan frankını ikame et mek ve CFA hamille- ini hıç zarara sokmamak 6 ükümete baglı bir frank sa- merciin incelemesi- hası mercii ihdas ederek bu mezkür saha problemlerini ni mümkün kılmak. Bir konferansın — netice Ve tavsiye- leri mahiyetini aşmıyan şu birkaç ted- bir içinde birçok iktisat problemleri üs- tü kapalı bir tarzda mevcut bulunmak- tadır: bulunmaktadır, s. ar sahası, EPU v.s. gibi. albuki de harp numia kurulacak olan dünya nizamında dünyanın iktisadi, sahad bahşettıgı nımetlerd bütün illetle- rin müsavaten istifade edeceklerini be- lirten hükümler ükü ardır. Ev evrensellık arasında millet realıte var amma her yi nilen kutsi 'hodgamlıklarında gızlı ğil mi? İşin istikbal için asıl düşündü- rücü tarafı Fransa'nın böyle bir kararı almayı benimsemesinden daha çok bu temayülün büyük — devletler arasında AKİS, 8 OCAK 1955