8 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

8 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP C.H.P. Bir vantilatör hikâyesi Cumhuriyet Halk Partisinin İsmet İnönü, ıktıdarının son Başvekili Şemseddin Gü- naltay'a: bir de sen söyle, ısrar et dedi. hava, memleket için lüzumlu havadır. Devam etmesinde hem demokrasimiz için, hem partimiz için fayda vardır. Toplantıya katılsın..» kendi — Bari sen git, Bu Inonü, rulu azasıydı, hem de Ulus gazetesini idare ediyordu. Genel İdare «Kurulunda da arkadaşları, iktidarla bu basm top- teklifleri olunursa — «Menderesle istifayı tercih edeceği» — tehdidini 1lerı sürmüştü. Nitekim toplantıya, Hüseyin Cahid Yalçın gitti ve başvekil kendisini, sağına aldı. Bu, üç sene evvel cereyan ediyordu. Aradan bir müddet geçti. Aynı Ni- Erimin idaresindeki Ulus gazetesi— nin iktidara ı dü üşmanca neşrıyaı ve utanılacak şekı e — şahsiyat yapması, bilhassa Adnan — Menderesi her şeyden sorumlu tutup partilerarası munasebetle— Başkanlığa bu yolda bır üçlü takrir ve- Nihad Erim Siyasi müntehir BİTENLER Muhalefetin yeni metodu ne olmalıdır? 2 Mayıs olayı -Halkın sesi,halkın sesidir Halkçının meşhur başmakalesi Erimin aklı sonradan gelir rildi. Takrir İlhami Sancar, Şevket A- dalan ve Cavit Ekinin imzalarını taşı- yordu. Ulus gazetesinin zehirli havası- nın değiştirilmesi — isteniliyordu. O — za- man Nihad Erim ve onunla aynı safta bulunan Vedat Dicleli söylemediklerini bırakmadılar. Takriri — verenler dâvaya ihanet ediyorlardı. Yumuşama ne de- ligi mi? Hayır. Sadece, yumuşama istir yordu. Nitekim pek kısa bir müddet evvel, Vaktıyle yapması için o kada ber vermişti. Fakat Genel Başkan, ken- di şahsı veya C. H adına konuşul- madıktan sonra şunun veya bunun şu mekti? Elbette ki azami derecede sert — veya bu ile temas etmesine ne karışır- politika takip edilecekti. Zafere giden dı? Nitekim o da bu hususu belirtmişti. yol bu idi.. Şimdi Nihad Erim, Parti Meclisinin top» Ondan evvel de, ondan soma da J1antısı vesilesiyle bu temasları Partiye Nihad Erim partilerarası münasebetle- — maletmek istiyordu. rin düzelmemesi, iktidarla muhalefet ara Peki bu gayret nedendi? Vaktiyle ik- sında daima kara kedinin — bulunması tidarla temasın kaybedılmemesının hem için elinden geleni yaptı. Eski Ulus'un — memleket, hem demokrasimiz, m de' küçük odasında muharrirlerine verdiği . H. P. için faydalı olduğu belırtıldıgı talimat hâlâ hatırlardadır. Sertlik, daha halde üstad yan çizmiş, üstelik bütün çok sertlik.. Bütün fenalıkların müseb- — köprülerin atılmasına — çalışmıştı.. Ama bibi olarak Başvekil Adnan Menderesi şimdi, pek mühim bir şeye fayda bahis biliyordu. Hatta peşine — fotoğrafçılarını taktı.. İktidara gelmenin yolunu bu yol olarak görüyordu. Mayıs seçimlerinin arefesinde bile Genel Başkana Malatya- da söylediği nutuktan sonraki nutukla- mevzuu idi: Nihad Erimin sahip bulun- duğu Halkçı ceridesil Halkçı ceridesi- nin başında 100 bin liralık bir mahkü- miyet kılıcı asılıydı Bu, Nihad Erimin bütün fikiri i halindeydi. Genel başkana dayandığın- kat Meclisi bunu fatkelmeyecek dan kendini kuvvetli gösteriyordu. İkti- kadar gafil değildi. Nitekim Kasan Gü- darla kanlı bıçaklı olmayanlardan Cavit lek, belki de ilk defa. olarak akıllıca bir Oralı, Cemil Salt Barlası evvelâ Genel beyanata bulundu ve tıpkı İnönü gibi Başkanın gozunden düşürdü, sonra par- «temasları yapanlar, her halde şahıslan ti içinde huzursuz vaziyete soktu. Bir adına konuşmuş]ardır; yoksa Partinin sertlik politikasıdır tutturmuştu. O ka- böyle bir hareketten haberi yoktur» dar ki «müfrit» deyince, göz önünde dedi. canlanan Nihad Erimdi Balon, bir tek fiske ile patlamıştı. Nihat Erimin tezi Ü stad elbetteki manevrasına, «mem- ki P azar günü Ulus" meydanından ge- çenler, müvezzilerin çığlıklarını du- leket menfaatine» havası verecekti. yunca hayretle duraladılar. Çocuklar Fakat bunu nasıl yapmalıydı? — Yoksa, şöyle bağırıyorlardı: bir af peşinde koştuğunu, onun için yu- had Erımın Halk Partisini muşadığını nasıl ilân edebilirdi? O ba- Ienkıt ellıgını yazıyor.. ımdan, şartların değiştiğini ilân etti. akşam gazetesının başlığın- 2 Mayısta halk, Demokrat Partinin poli- dan parçaydı Hakikaten Nihad Erim tik asını desteklemiş, halkın sesi de hak- aynı gün, sahibi bulunduğu Halkçı ga- kiın sesiymiş, onun için Halk Partisini» zetesinde Halk Partisi içinde Sert bir de Demokratlar ne isterse onu yapmak politika güdülmesini isteyenleri şiddetle vazifesi olmuş. Nihad Erim bu işte o itham ediyor, vaziyetin değiştiğini ya- kadar ileri gitti ki, meşhur basın kanu- zıyor partiyi iktidarla işbirliğine teşvik addelerını bile yumuşak ediyordu. Bazı prensipler üzerinde işbir- buldugunu 1lan etti hattâ bunlardan da- AKİS, 8 OCAK 1955