8 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

8 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SPOR Futbol Bir fikrin iflâsı ok değil, yedi ay evvelini hatırla- mak kâfi. Orhan Şeref Apak'ın baş- kanı bulundugu futbol federasyonunun bir k senelik icraatları meydanda- dır. Yugoslavya ile İstanbul'da 2-2 lik kıymetli bir beraberlık İspanya'ya 1-0 lık müstesna bir galibiyet, Bern ve Zü rich'de üsüste iki İsviçre galibiyeti ve nihayet İspanya'yı dünya kupası maç- larından tasfiye eden — Roma'daki 2-2 lik baraj maçı. Bunlara Belçika ve Al- manya'da yapılan dünya gençler şam- piyonasında iki yıl üstüste elde edilen dünya üçüncülüğü ve dördüncülüğünü ilâve edecek olursak, Apak federasyo- nunun çalışmasındaki müsbet netice or- taya çıkmış olur. Hiç şüphesiz bütün bu neticelerde tesadüflerin de rolü vardır. Fakat kabul etmek lâzımdır ki, — federasyon, Türk futbolünde iyiye doğru gidişin bir rota- sını çizmişti. Tam bu sırada Beden Terbiyesi Genel — Müdürlüğü ile hasıl olan ihtilâf patlak verdi. sı arifesinde arzu edilmeyen bu ihtilâf maalesef yatıştırılamadı Bunu bir pren- sip meselesi addeden Orhan Şeref fede- rasyonu toptan istifa etti. Dünya kupa- sı arifesinde meydana gelen bu ihtilâ- fin karşılıklı iyi 1yetlerle yatıştırılması en iyi yolken, bu hası fut bolümüzün gelecegı uzerıne de bır ka- ranlık çöktü Ne ola, cak demeye vakit yoktu, ilgi- liler federasyonun başına Galatasarayın eski başkanı — Ulvi Yenal'ı Halbuki Ulvi Yen: lde madıgı için daha | bu vazifeyi Şeref Apak'a devretmıştı Boylece nobet degışır gıbı futbol 1şlerımızı yine Ulvi Y al Fakat dün- ya kup: kbeden maçlarda elde edılen netıceler yeni federasyonun icraatı hakkında tam bir fikir vermeye kâfi geldi. Bu 1t1barla futbolümüzün ye- niden bir düzene konulması, başarısızlı- ğı hâdiselerle sabıt olan Ulvı Yenal'in çekilmesi umumi bir kanaat faalini aldı. Fakat bunu Ulvi Yenal asla kabul etmi- yordu. Teşkilâtta her nedense federas- yonun verilen işi başaramadığını bildi- ği halde onu istifaya zorluyamıyordu. Bu arada iki federasyon — arasındaki zamanda ve dünya kupası maçlarım mü- teakip, Onhan Şe ef Apak, iktidar gaze- tesi başta üzere uhtelıf gazete- lere yazılar makaleler yazdı ve beya- natlar verdi. Ulvi Yenal federasyonun aksak çalışmalarma kifayetsizliğine te- mas ederek, düşülen hataları açıkladı. Ulvi Yenal mukabıl beyanatları ile bun- . Boylece es- ayrılığı olduğu artık ortaya çıkmış bu- lunuyordu Bütün bunlara rağmen Ulvi Yenal federasyonu bugün hâlâ ayaktadır ve Orhan Şeref Apak'ı bir taktikle mağlup AKİS, 8 OCAK 1955 etmiş bulunmaktadır. Bundan bir müd- det evvel Orhan Şeref Apak'ın Yenal federasyonunda ikinci — başkan olarak vazife alacağını işittiğimiz zaman doğ- rusu inanmamıştık. Yenal tarafından ya- pılan bu teklifin önce reddedıldıgı fa- kat aradan bir müddet geçince bazı şartlarının kabul edilmesi halinde A- pak'ın teklifi kabul ettiği bildirildi. Öy- leyse Yenal'in taktiği muvaffak olmuş tu. Kendisi ile görüş — ayrılığına sahip olan Apak'ı heyetine hemde mahiyetine almakla onu harcama yolunda ilk adımı atmıştı. Yenal, bir türlü bırakamadığı futbol federasyonuna — Apak'ı almakla o affakiyetlerini paylaşıp kendi- sine maledebilecek, fakat aksi neticeler— Orhan Şeref Apak Sporcu Nihad Erim de ise sorumluluğu onun — omuzlarına yükleyecekti. Orhan Şeref Apak bunu kabul etmekle büyük hataya düşmek- te idi. Bu sefer kaybedecegı şeyleri, ar- tık geri alması imkansızlaşacaktı. Apak, niçin bu teklifi kabul etmiştir? Görüş ayrılıkları aşikâr olan bir kım ile teşriki mesai etmeyi nasıl kabul e bilmiştir, öyleyse Apak evvelce 1stıfa sında ileri sürdüğü gibi prensip sahibi değildir. Prensiplerine sadık kalan bir insan, bunu asla kabul edemezdi. Biz Orhan Şerefin senede birkaç milli ma— çın turistik seyahatlerinin cazibesi kapılacagı hususunu da kabul ede! mıyo— ruz. Prensip sahibi ınsanlann fikirlerin- den zerre kadar inhiraf e ler olmaları gerekir. etmek, samimiyet meyen kimse- Prensıpler feda maskesımn altında başka düşüncelerin saklı olduğuna de- lâlettir. Ya prensiplere sadık kalımr ih- tilâfa sebep olan — hususlar tahakkuk eder. Veya durum aynı kaldığına göre bu prensipleri müdafaaya devam edilir. Sizin anlayacağınız ya hep, ya hi Biz Orhan Şeref — Apak'dan bunu beklerdik.. Orhan Şeref Apak'ın Yenal federas- yonunda Vazıfe almasın Vip etmem ktedir. Başta federasyonda beraber çalıştığı çok sev- diği —arkadaşlarından — Nafiz Ergenelı «Yenal federasyonunda — vazife almı biran bile düşünemiyorum» diyecek ka— dar kat'i konuşmuştur. Bu da, Orhan Şerefin son durumunun en yakın arka- daşları tarafından bile tasvip edilmedi- ğini göstermektedir. — Futbolle uzaktan veya yakından ilgili kimselerle zaman zaman yaptığımız temaslarda da aynı netice hasıl olmaktadır. Prensıplerde teşkilât ile anlaşamayan ve çe Zo- runda bırakılan bir kimsenin, teşkılatta— aynı şahıslar yerlerinde iken yeniden vazife deruhte etmesinin sadece mana- sızlığı üzerinde durulmaktadır. Temenni, Orhan Şeref Apak'ın, bu kararının kuvveden fiile çıkmaması et- toplanmaktadır Orhan Şeref ir Saray Bosna'nın maçları aray Bosna deyince insan birdenbi- i lstanbul da par ak bır raberliği kün Saray Bosna şehrinde oynamıştı. Neden Belgrat veya Üsküp intihap edılmemıştı de Saray Bosna tercih edil- mişti? Bunun __rrllinakaşasırlı burada yap- yucularımızın düşüncelerine terkediyo- z; İşte, dünya kupası maçlarını hemen takip eden günlerde Yugoslavların kud- retli onbirinin karşısına, derme çatma, daha açık tabiriyle devşirme bir kadro ve noksan bir hazırlıkla bu şehirde çık— tık. Umumi kanaat açık farklı bir mağ- lübiyet korkusuna sahipken, idareciler kendilerinden emin peşin konuşmalarını bermutad tekrarlayıp duruyorlardı. Ve netice yine umumi efkâra hak verir şe- kilde tecelli etmişti. — Yugoslav onbiri karşısında Saray Bosna stadında saha- dan silinen takımımız 5-1 mağlüp ol- muştu. Bu şehrin Yugoslav dilinde aynı is- mini taşıyan takımı (Saıajova) halen İs- tanbul'da bulunmaktadır. Ve maçım da geçen Pazar. Fenerbahçe ile oynayıp 2-1 kazanmıştır. Bu maçd Yugoslavla— rın kendine has yak W duramayan Fenerbahçe lıler bır farklı mağlübiyetten sonra lüzumsuz yere hır- çınlaşmalar ve Naci, Lefter, Nedim gi- bi milli formanın sahibi kıymetler top yerine rakipleriyle oynamayı, kasdi ha- reketlerde bulunmayı tercih etmışlerdır Bu ise Fenerbahçe'yi sevenleri ve içle- rinde yedi de müslüman futbolcu bulu- nan misafir takımı müteessir etmiştir. Sarajova takımı bu hafta da Galata- e Beşiktaş ile karşılaşacaktın Ya- Zıldıgı gıbıyse Yugoslav takımını, dik- 33