5 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

5 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Bankacılık Yeni bir şube İ Umum Müdür Munavini la Ankara'ya döni h ava alanında kendısını karşılıy lara 'ne- ticeden memnun uğunu” söylemişti. mum Mudur muavini, iş Banka- sının Lefkoşe şubesini açmıştı. Bu yeni şube ile Türkiye iş Bankasının yurt dışındaki şubelerinin adedi ikiye yükseliyordu. Halen Iskenderıye de bir şube vardır. Harpten önce Hamburg'da bir şubesi bulunuyordu. Frankfurt'ta bir temsilcilik kurulmuştu. İş Bankası yurt içindeki geniş teş- kilâtını yavaş yavaş dışarıya, Avrupaya doğru yöneltmek zamanının geldiğini anlanuştı İyi bir itibara sahip olduğu- nun delilisi de Lefkoşe 'dekı şubenin ! açılışı vermişti. Lefkoşe şubesinin muamelelerı daha ziyade Rumlar rafından y: ştı. , Bu demekti ki, orta şarkta, İş Bankasının iyi bir şöhreti vardı, her memlekette açılacak şubeler faydalı olabilirdi. Bir faydaya misal mi aranıyor? AKİS'in Kıbrıs bayii bundan böyle bizimle hesabım, İş Bankası vasıtasile görecektir. Fransa Örnek mükellef C reuse eyaletinde Merkez Taş Ocak- müsteciri . Gup Picoty bağlı bulunduğu Gueret vergı daire- sine aşağıdaki mektubu yazmıştır: geciktirilme- sinden doğan faiz farkı olarak idareni- zin müessesemizden 11 (on bir) frank talep ettıgıne dair matbu mektubunu- zu aldığımızı bildirmekle şeref duya- rım. Bu munasebetle Devletin alacak- ları hususunda son derece müteyakkız bulunan ve butçenın denkliğini tehli- keye sı faiz farklarını tahsılde hususı dikkat gösteren alakalı servisinizi tebrik etmeyi vazife Borcumuzu ödemek için bir ta- raftan posta idaresini fuzuli şekilde iş- gal etmemek maksadile, diğer taraftan 1 fra bir banka çeki yazmama unkan olmadıgından sıze posta pulu göndermek kararın: armış bulunu- yoruz. Ancak P.T.T. ıdaresı 11 franklık pul çıkarmadığından, bir üst lîyatlı olan 12 franklık ul takdim ediyoru ira 10 frankl pul gönderildiği tak- dırde alâkalı servisiniz: hiç şüphesiz aradaki yeni farkı da talep edecekti. Böylece hesabınızda 12 frank nakıs 11 frank — 1 frank olarak alacaklı du- ruma geçmiş oluyo Bu farla, sosyal hızmetlerınız için idarenizin alakal cemiyetine teberru etmekle şere yarım. Yalnız, hesaplarımızın intizamı ba- kımından sizden bu 1 franklık teber- ruun makbuzunu rica ederim. Derin hürmetlerimle." 18 BAYINDIRLIK Orhan Mersinli ve arkadaşları Düzgün yol peşinde Karayolları Bir kongrenin arefesinde 1951 senesinde, bir salonu dünyanın 44 memleke- tinden gelmiş 1300 kadar mühim şah- siyet doldurmuş bulunuyordu. Bir haftadır. toplanıyorlardı. ergün yeni ve daha mühim bir konu ele almıyor, bırçok fikirler ileri sürülü; Bütün kafalar yorgun- luktan bıtkın hale gelmış gibiydi. Şim- di. Şimdi kapanış konuşmasmm ya- pılmasına 'sıra gelmişti. Delegelere tahsis edilmiş olan sıralardan birinden genç bir adam yavaşça ayağa kalkarak parmağını kaldırdı ve Ingılızce konu- şarak: "Söz istiyorum" Riyaset kürsüsünü işgal eden yaşlı bir delege gozluklennın uzerınden ba- karak kür: sizindir" cevabım verdı Genç delege heyecan- lıydı Agır adımlarla yürüyerek kür- süye gel mıkrofona doğru eğildi ve kendini takd im — Ben Turkıye Delegasyonu baş- kanıyım.. 1954 senesinde — yapılacak olan Milletlerarası 10 uncu Karayolları Kongresinin Turkıye'de, İstanbul'da toplanmasını yüksek kongre umumi heyetıne hukumetımız adına - teklif ederim Onuncu milletlerarası kongrenın nerede yapıla: cagı kongr nin mühim konularından birisiydi. 1300 den fazla delegeden mühim bır kısmı, geniş bır organizasyon, hummalı bir ma İs- teyen kongrenın kendi memleketlerin- de toplanmasını teklif etmek cesare- tini gösteremiyorlardı. Beklenmedik bir anda bu teklifi yapan Türk delegesının müracaatı bir anda buyuk bir sempatı topladı Ge- riden doğru alkışlar baş- ladı. Turk teklıü kongre divanı tara- fından umumi oya sunulduğu zaman tam bir ekseriyetle ve şiddetli alkış- larla kabul edildi. Bu suretle millet- lerarası onuncu kara yolları kongresi- nin memleketimizde toplanması karar- laştırıldı. Mühim mesele B ir partinin veya bir derneğin genel kongresi Ankara'da toplanacagı zaman idarecileri en fazla düşündüren şey biç şüphe edilmesin ki, toplantıya gelecek delegelerin nerede yatırılacagı meselesidir. Çünkü idareciler bilir ki Ankarada oturulacak, yatılacak gibi 16 tane palasa benzer otel mevcuttur. Bunun dışındaki bütün oteller, şehre hergün banliyodan gelen köylüler, esnaf, yolcularla doludur. Geriye kalan 18 palasa benzer otelin ise sekiz on kadarı hergün komple haldedir. Sekiz otele bin kişi nasıl yerleştirilir? Bu yüzden çok defa okullar,pansiyonlar boşaltılır, bırşeyler yapılır, İstanbul'un hali Ankara'dan beterdir. Milletlerarası Onuncu Kara Yolları kongresinin ha- zırlıklarına başlandığı şu günlerde ça- lışmaları idare eden Türk Komıtesı, 26 Eylül'de toplanacak olan kongreye ge- lecek olan 1300 delege için daha şim- dıden otel kiralamak derdine düşmüş- Dünyanın zengm memleketlerin- den gelecek 1500 seçme insan her hal- Sırkecı nin hurda palaslarında mi- a ezdi. oOğaziçi, Beyoglu, Kadıkoy Şışlıdekı hasılı şehrin en mü- kemmel — otellerinin hemen komple edildi ve ancak 11000 y: min olunabildi. 500 yatağa dalıa ihti- yaç vardı. Düşündüler, taşındılar otel yoktu. Son zamanlarda çok moda oldu, bilirsiniz. İki vapur kiralayıp, kamara- larım otel odası şeklinde kullanmaya karar verdiler. Denizcilik Bankası ge- ne imdada yetişmişti. Bu suretle 400 kadar yatak daha temin edilmiş oldu. kişiye de nasıl olsa bir tertip dü- şünülür, hattâ belki bu kadar delege de gelmeyiverir, denildi. AKİS, 5 MART 1955