5 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

5 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

bir fert mevcut değildi. Ama, Ameri- yaptığı muamele- den çok farklı şekilde davranıyordu ve orada muhalif olmak bir takım hak- lardan mahrum olmak manasına gel- miyordu. Cumhuriyet Halk Partili hatibin, partizanlık kokan konuşmasını dinle- yenler işte bunları düşündüler Açığı kapatmak yolu edilmemişti. . Aslına bakar i. Bütçede denklik nasıl mutlaka sıhhatli bir ekonominin delili açık da mutlaka hastalık alameti değildi. Ama Demokrat parti iktidarı bütçeyi denkleşlırmış olmakla lüzumundan fazla övünmüştü. Bilhassa Maliye vekılı mütemadiyen ıftıhar edi- yordu. Ik_tıdar sözcüleri "İkinci denk bütçe", "İkinci denk bütçe" diye yazıp durmuşlardı. Halbuki işte, bizzat De- mokrat Parti Meclis gurubu tarafından batırılan bir iğne bu balonu patlatı- yordu. Bütç de açık vardı. Açık nasıl Daha ğrusu açık nasıl asgarı hadde indi- rilecekti? Mecliste bir takım zamlar kabul edilmişti. Mebuslar derhal bun- lara el attılar Ve hemen hepsini yeni- den budadılar. Bir kaç milyonu bile kâr bildiler. O kadar ki 125 liradan 130 liraya çıkarılmış olan Yüksel Tah- kapatılacaktı? Meclisten notlar Tersine dünya Boir kaç vekâletin — bütçesi — gö- rüşülecekti. — Bir. çok — demok- rat mebus — kürsüye — geliyor, — ten- kitlerde bulunuyordu. Bazıları oklarını bugünkü manzaraya çeviriyor, vekilleri — hırpalıyordu. Bir. kısmi — ise maziye — dönüyor, alakalı — mevzularda "27 — senelik iktidarın bu —memlekete nasıl kan kusturduğunu "heyecanlı heye- canlı, — ateşli — ateşli — anlatıyordu. O zaman vekillerin — işleri — kolay- onlar da ar- yedi seneye ediyorlar, hali bir bırakıyorlardı. Bu — yüz- duada idiler: ver - yansın kenara den hepsi " — Ah şu hatipler, geçmiş- ten — bahsetseler" Bir — teki Dr.. Behçet — Uz! diye. müstesna: AKİS, 5 MART 1955 YURTTA OLUP BİTENLER Kabinenin bazı azaları Mücadeleden yaralı çıktılar sil bursları bıle eski hallerine iade olundu. Halbu nın nasıl sıkıntı ıçın de miş, vaziyet bütün çıplaklığı ile ortaya dökülmüştü Bir yüksek tahsil talebe- sinin 125 lira ile geçinmesine imkân ve ihtimal yoktu. 25 lira zamla, refah mı temin edılecektı" Hayır ama, Aliye Temuçinin başka bir vesileyle söyle- diği gibi sefalet azaltılmış, bir melhem sürülmüş olacaktı. Zam haberi, işitil— mişt' de.. Şimdi geri almak, başka neydı"' Talebeler bu kuç k zammı te- min için ne zamandan beri uğraşıp duruyorlardı. Fakat hayır! Madem ki bütçede açık vardı, bunu asgari hadde indirmek lâzımdı. Mebuslar, verdikleri 5 lirayı geri aldılar Kabul edilen bütün zamlar böyle- ce iptal olundu. Bir teki müstesna : Mebusların kendi kendilerine — 2800 liraya yükselttikleri aylıkları. Ne ikti- dardan, ne muhalefetten bir kişi çıkıp ta: — Arkadaşlar, görüyorsunuz aza- mi tasarrufa ihtiyaç var. Kabul ettiği- miz ehemmiyetsiz zamları bile kal- dırıyoruz. Buna evvelâ kendimizden başlamak bir şeref borcudur. unu yerine getirelim ve aylıklarımızla tah- sisatlarımıza zammı daha müsait bir devreye bırakalım" demedi. Muhalifi muvafıkı, — paraları cebe indirmekten son derece memnun müftehirdi. Buna mukabil hükümete açık miktarında iç istikraz yapmak yetkisi tanındı ve 1955 bütçesi bu suretle açıkla bağlandı. Yaraların sarılması S imdi Adnan Menderes, ne yapa- S Ccaktır? Mecliste herkes, kabinede bir tadilata intizar etmektedir. Bizzat Menderesin yalanlarından bir mebus: "— Bu kabine, onuncu Meclisin kabınesı değildir" demı tir. ikaten, bilhassa bazı vekiller mebusları katiyyen tatmin etmemek- tedirler. Bütün o ıtırazlar zaman Za- man esen sinirli hava kısmı oradan doğmaktadır. Hakikaten, bazı vekiller bahsinde mebuslara hak vermemek de kabil değildir. İşin tu- hafı, bunu en iyi bilenlerden birinin de bizzat Adnan Menderes olmasıdır. şimdiye kadar bazı "kuvvet gösterisi" mülahazaları başvekili i nesini aynen muhafazaya mecbur bı- rakmıştır Ayağı en ziyade sarsılan- lar da "kelle istiyorlar" teranesile me- busların veya gazetecilerin haklı olan istek ve — temennilerini i dnan Menderese başka türlü göstermek yo- luna sapmışlar, bu mealde makaleler bile yazdırmışlardır Ancak, bütçeden degışmektedır Bir şik mutad degışıklık" lerden sayılabilir, kimsenin ku vetine halel ge tırmez Bılakıs degışık— lik meharetle yapıldığı takdirde baş- vekile kuvvet verir. Hele zihniyetle- rinin hakiki demokrasi ile bağdaşama- dığı meydana çıkmış bazı zevat iş başından ayrıldıkları taktirde mem- leketin de lık duyacağından hiç kimse şüphe ede imdi dolaşan rıvayet böyle bir değişikliğin Reisicumhur — Bayarın memlekete avdetini müteakip, yani 21 Marta kadar tatile giren Meclisin ye- niden açılışı sırasında olacağı merke- zindedir C.H.P. 1 numaralı dost: Menderes & umhurıyet Halk Partisi Meclısının 9zü geçen azalarından biri, yük bır ciddiyetle «— Meğer ,dedi, en büyük dos-