March 5, 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

March 5, 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER tumuz Adnan Menderes imiş. de bizim haberimiz yokmuş...» Sonra, muhatabının şaşkın bakış- ları arasında g; ek bir kahkaha ata- dı. Şimdi, iktidarda bulundu- ğumuz günlerde Jâyık olmadıkları mevkilere getirildikleri — için isimleri uyulan, isimleri duyulduğu için kıy- met zannedilen, kıymet zannedildikle- ri için de temızlenemeyen unsurları birer zararlı ot gibi tutup tutup çekı- yor ve bizim yüzümüze fırlatıyor... A- hn, diyor, bakın ne malla! Bu fikir 4 Mart cuma günü Cum- huriyet Halk Partisinin Mithat Paşa caddesindeki — merkezinde toplanacak olan Parti Meclısınde hıç şüphe yok hayli rağbet bulacal Toplantı, Genel Idare Kurulu a- dına Genel Sekreter Yardımcısı Tur- gut Göle tarafından hazırlanan bir raporun okunması ile başlayacaktır. Raporda son Parti Meclisi toplantısın- dan bu yana, yanı iki ay içinde cere- akkında yan eden siyasi hadiseler h: malümat verilmektedir. Bu iki aynı hayli — dolgun bulundugunda şüphe yoktur. Raporda en mühim faslı, «yu- muşama »ile alâkalı kısımlar teşkıl et- mektedir. Genel İdare Kurulunun fik- rince iktidarda gerçek bir yumuşama yoktur, bilâkis bugünkü hali normal bir demokrasi rejimi olarak kabul et- tirmek gayretı hâkimdir. «Yumi hava» ise, bazı gazete muha- birlerinin bir nikâhta Koraltan — ile Inonunun bırbırlerınden habersiz ola- rak tar: de rastlaşıp selamlaşmaları, bir baş nikâhta damadın dostları olan bazı ve- killerin hazır bulunmaları veya çiçek, tebrik göndermeleri gibi son derece basit ve ondan da ehemmiyetsiz hadi- selerden çıkardıkları lâftan ibarettir. saa — — Turgut Göle Raporu nikbin değil Kapaktaki Politikacı Nüvit Yetkin 1 954 senesinin Mayıs ayında Cum- huriyet Halk Partisinin tenha Meclis gurubu bir toplantı aktediyor ve başkan — vekillerini — seçiyordu. Gurup başkanı, tüzük gereğince Ge- nel Başkan İsmet İnönü idi. Bir ev- velki devrede, gurubun iki kuvvetli reis vekili vardı: Faik Ahmed Ba- rutçu ve Avni Doğan. İkisi de tec- rübeli, ağzı laf yapan, kuvvetli poli- tikacılardı. Fakat Halk Partisi hem Trabzonda, hem Yozgatta seçimi kaybetmiş ve reis vekillerinin ikisi de Meclise girememişti. O gün gurup iki kişiyi seçti: Server Somuncuoğlu ve Nüvit Yet- kin. Malatyanın eski Cumhuriyet Halk Partisi il idare kurulu başka- nının adı ilk defa olarak o zaman Ama gene de gözleri çe- ken Server Somuncuoğlu idi. Zira tecrübeliydi, gosterışlıydı, iyi konu- şuyordu, mutedildi... ve sağlam par- tili biliniyordu. Nuvıt Yetkin gene gölgede kalmıştı. Bu orta boylu, sakin görünüşlü, son derece nazik başkan vekili 1916 senesinde — Malatyada doğmuştu. Samsun lisesinden mezun olmuş, sonra Ankaraya gelerek Hukuk Fa- kültesini ikmal etmişti. Bir yandan tahsilini yaparken diğer taraftan da Maliye vekâletinde çalışıyordu. Me- zun olduktan sonra terfi etti, birin- ci mümeyyiz oldu. O sırada avukat- hk stajını tamamlıyordu. Baroya girince Maliye vekâleti- nin hazine avukatı oldu. Talih ken- disini doğduğu yere, Malatyaya gön- derdi, orada çalışmaya başladı. 1948 e kadar hazine avukatı olarak kaldı. Hem hukuk, hem de Maliye ile ül- feti oradandır. Aynı sene, serbest avukatlığı tercih etti, 1949 da da Cumhuriyet Halk Partisine intisap etti. İl İdare Kuruluna seçildi, 1950 de de il başkam oldu. Raporda üzerinde asıl durulan söz Ad- nan Menderesin Mecliste sarfettiği ve bugunku kanunlara dokunulmayaca- ğını bildiren sözdür. Genel İdare ku- rulu partilerarası münasebetlerde, bü- tün medeni münasebetlerde — olduğu gibi ve Osman Bölükbaşının butçe tenkitlerinin sonunda ifade ettiği şe- kilde iyi bir havanın hakim olması karşısında memnuniyetini saklama - m Fakat hakiki yumuşama- nın bugünkü sert kanunların muvak- katen tatbik edilmemesi ile değil, ta- mamen kaldırılması ile kabil olacağı fikrindedir. Tam dört yıl, partisi muhalefet- teyken ve Babaoğlu Malatyada vali iken il başkanlığı yaptı. Son derece çalışkandı ve davasına inanmıştı. Bir ara, o meşhur hadiseler sırasın- da Belediye başkanlığına seçildi, fakat Vekiller Heyeti bunu tasdik etmedi. Ama o yılmadı ve mücade- lesine devam etti. Malatyada Cum- huriyet Halk Partisinin 1954 de de kazanması biraz onun çalışması -bi- raz, onun tevazuundan ileri gelmek- tedir; aslında en çok demek icap eder- sayesindedir. Mayıs ayında mebus olarak An- karaya geldi. Bu sakin, gosterışsız adamdaki cevheri bir tek kişi gör- müştü: Genel Başkan. Gurup reis vekilliğine onun desteği ile seçildi. Tâ bütçe — müzakerelerine heyet tarafından hazırlanan tenkidi onun layıkı veçhile müdafaa edeme- yeceğini, hele karşısına Adnan Men- deres çıkarsa derhal bozulup hezi- mete uğrayacağını sanıyordu. Niçin itiraf etmemeli ki AKİS de başka kanaatte değildi. Fakat Nüvit Yetkin, 1954 sonrası politika hayatımızın en büyük sürp- rizini yaptı: Menderesle mücadele- den yüzünün akile, hatta haklı adamların kuvvetile çıktı. Bugün Cumhuriyet Halk Partisinin, en gü- venilir politikacılarından biridir. Nüvit Yetkinin en büyük des- teği nedir? Politikaya 1949 da, Mec- lise 1954 de girmesi... Hiç kimse onu, hiç bir şeyle itham edemez. Nitekim Maliye vekili bütçe tenkidine cevap verirken "Sizin mebuslarınız seçim bölgelerine gitmezdi" dediğinde Nü- vit Yetkin derhal mukabele edebil- mişti : — Belki Adnan Menderes ve- ya Fuad Koprulu gıtmezlerdı Bil- miyorum. Olabilir. Rapor Mecliste son günlerde cere- eden müzakereler hakkında da bılgı ihtiva etmektedir. Raporun o0- kunmasını takiben bu mevzuda açıla- cak müzakerelerde Meclis Gurubu Başkan Vekili Nüvit Yetkinin izahat vereceği anlaşılmaktadır. Bılındıgı gı- bi Meclıs gurubu evvelden beri parti içinde muayyen istiklâle sahip ol- muştur. fih geçen devrede Ge- nel Idare Kurulu ile Gurup arasında büyük fi ayrılı| kları bulundugu hal- de bu devrede taraflar aynı esaslarda ve takip edilecek ana politikada bir- leşmektedirler. AKİS, 5 MART 1955