5 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

5 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Raporda, son Parti Meclisi tebli- ğinde ortaya konulan prensiplerden hiç bir fedakârlık yapılmadığı ve bir demokrasinin — asgari teminatı olan şartların gerçekleşmesi için sarfedılen gayretler — anlatılmaktadır. Hüzün ilâve olunduğuna göre bu şartların içinde gerçekleşmiş olanı henüz mev- cut değildir. Bilâkis iktidar basın hür- riyetinin veya hâkim teminatının en mükemmel — şekilleriyle - memleketi- mizde mevcut bulunduğunu ifade et- miştir. Parti içi meseleler Genel — İdare Kurulu, raporunda parti içi meselelere de büyük yer ver- mekte ve bu arada Halkçı gazetesmın ile ondan doğan hadiseleri Raporda bildirildiğine göre teşkılatın muhtelif kademelerin- den Genel Merkeze müracaatlar ol- maktadır. Teşkilat, hakiki politikanın ne olduğunu sormaktadır. Gerçi Genel Merkez AKİS'in geçen sayısında neş- redilen tamimi yollamıştır ama, teşki- lat tatmin olmamıştır. Daha fazla a ay- dınlık istemektedir. Bu aydınlığı, Parti Meclisinin yeni tebliğinde bulması lâ- Durum, Ulus gazetesinin parti ta- rafından — bir an evvel neşrini elzem kılmaktadır. Müzakerelerin bu safha- sında Meclis gurubu adına, partili me- busların maaş ve ödenek fazlasının pek büyük kısmını bir gazetenin kurulm bin lira civarında olacaktır. Parti Mec- lisinde yeni gazetenin hangi matbaada basılması gerektiği hususu da müza- kere olunacaktır. Nihad Erim Halkçı- yı kapatıp matbaasında Ulus'u basma- ya veya tesislerini olduğu gibi parti- iyü â hazırdır. ye, büyük kârla satmaya Bu masada toplanacaklar Teminat.. Teminat.. Teminat.. AKİS, 5 MART 1955 Meclisten notlar Tolerans hakkında K onuşan başvekil Adnan Men- "— Bugünün inf' allerinin süratle geçeceğine ınanıyoruz Dostlarımızın bu bu ı müm- kün olduğu kadar süratle geçiş- tirmelerini, Cenabı Haktan te- menni etmekteyiz. — Biz, yaptık- ları hücumlardan dolayı ken- dilerine kızmayacağız, — onların hak ve hakikat yoluna girmeleri için elimizden gelen gayreti sar- Jfedeceğiz..." Durun durun... Sevinmekte acele etmeyin. Başvekil, Mısır- dan bahsetmektedir Ah, bir de iç politikada aynı zihniyetin hâkimiyetini görebil- sek... Ulus'u sadece matbaacı olarak basa- cak, gazeteye ne yazı yazacak, ne de idaresinde rol alacaktır. Zaten partı kendisine ne yazı yazdırmak, ne bir rol vermek arzusundadır. Halkçı kapandıktan sonra üstad, vaktile ikti- dar tarafından konulan şartı kabul et- miş olacağından Üniversitedeki kürsü- süne dönecektir. Fakat bu teklıfın Parti Meclisinde rağbet görmesi güç olacaktır. Azalar, kiracı olarak hi Ulus'un Nihad Erimle bir teması olmasını istememek- tedirler. Üstelik üstad Halkçının kad- rosunun Ulus'a alınmasını da şart koş- maktadır ki bu, bazı endişeler uyan- dırmaktadır. Gerçı kadro sonradan değiştirilebilir, takviye olunabilir ama, işte, Parti Meclisi azalarının sütten pek ağızları yanmıştır. Her halde bılınen bu toplantıda Ulus hakkmda mhayet müsbet bir karara varılacağı ve gazetenin bir ay içinde çıkarılmasına çalışılacağıdır. Mecliste Nihad Erimin ve iktidar- dan vazife isteyen - profesörlük veya elçilik gibi - eski vekillerin durumları da muhtemelen görüşülecektir. Ka- naatlerinden fedakârlık yaparak böyle vaziyetlere düşen genç adamların hali partinin başında bulunanları hakika- ten üzmektedir. Görüşülecek bir baş- ka mesele de, daha doğrusu bahis mevzuu edilecek bir başka hadise de Halkçı'nın resmi ilan almaya başla- masıdır. Hatırlarda olduğu üzere Ulus, Yeni Ulus veya Halkçı sadece resmi ilan aldıklarından dolayı Cavit Oral ve Cemil Sait Barlası, Falih Rıfkı Atayı en acı kelimelerle yermiş, hattâ bunların partiden ihraçlarını talep et- mişti. "Besleme", bizzat Nihad Erimin bir tâbiriydi. Teminatta ısrar P arti içinde ve bilhassa onun mesul makamlarında esen havaya bakı- lırsa Parti Meclisi, toplantısı sonunda neşredeceği tebliğde bir demokrasinin YURTTA OLUP BİTENLER asgari şartları saydığı teminatı ısrarla talep edecektir. Bu şartlar geçen teb- liğdeki şartların aynıdır. Cumhuriyet alk Partisi, müsaade olunduğu müd- detçe ana teminatları gerçekleştırmek için mücadelesini yapacaktır. Tebliğde bugünkü duruma demokratik bir rejim demlemeyeceğinin açıklan- ması beklenmektedir. Öyle anlaşılıyor ki Cumhuriyet Halk Partısı rejimi sağlam temellere oturtmak hususunda iktidarla iş bir- liği yapmaya, onun uzattığı eli sık- maya hazırdır. Fakat bu işbirliği bu- günkü halin muhalefet tarafından De- mokrasi diye kabul edilmesi için iste- niliyorsa veya el, öpülüp başa konsun diye uzatılıyorsa Cumhuriyet partisi buna yanaşmayacak, Nihad Erimi maalesef yalnız caktır. Bu, iktidarı memnun edecek bir netice değil midir? Doğrusu istenilir- se, tebliğ yukarda anlatılan — şekilde çıktıgı takdırde iktidar sözcüleri Cum- huriyet Halk Partisini bir takım bayat ve beyhk taleplerde ısrar etmekle suç- landıracaklardır. Nitekim Nüvit Yet- inin Meclisteki konuşması karşısında da bu reaksiyonu göstermişlerdir. Hal- buki ortada bir yenilik vardır: vaktile iktidarın dostça sıkılsın diye uzattığı eli hep ısıranlar, artık Partide söz sa- hibi olmaktan çıkmışlar İnşal . bu sefer de iktidarda mutlaka eli öptürme merakı belirmiş olmasın. O zaman, memleketin talih- sizliğine hükmetmek gerekecektir. D. P. Başmuharrirlik mücadelesi M ukavele üç ay sonra bitiyordu. Üç ay sonra bitiyordu ama, taraflar- dan biri eğer bunu yenilemek istemi- O işte bıraka- — Mümtaz Faik Fenik « ama sadakati tam